Domowe sposoby na wzmocnienie odporności


Odporność

W okresie jesienno-zimowym, a także wczesną wiosną łatwiej o przeziębienie, grypę i anginę niż w cieplejszym okresie w roku. Istnieje jednak kilka sposobów, aby stworzyć odporność na tyle wysoką, że będziemy cieszyć się doskonałym zdrowiem, podczas gdy większość ludzi dołączy do długich kolejek pod przychodniami i aptekami.

Podstawową zasadą wysokiej odporności jest zahartowanie organizmu. Dobrze służą temu codzienne spacery na świeżym powietrzu, w tym marszobiegi lub popularny ostatnio nordic walking. Taki spacer nie tylko pobudza krążenie i układ odpornościowy do pracy, ale także poprawia dotlenienie mózgu, przez co zwiększa się koncentracja i zapewniony zostaje spokojny sen. Wyspany organizm jest bardziej odporny na stres i organizmy chorobotwórcze. Ponadto długie spacery wspierają też zdrowie psychiczne, pomagają ułożyć w głowie pewne sprawy i wpaść na rozwiązanie trudnych problemów.

Drugą metodą jest poprawa stanu naszej diety i sposobu odżywiania się. Bardzo ważne aby nie być głodnym w ciągu dnia, ponieważ osłabia to organizm i powoduje ryzyko zachorowania. Dlatego najlepiej jeść co 3-4 godziny lekkostrawny posiłek, złożony z warzyw, produktów białkowych, takich jak pierś kurczaka czy jajka oraz długo wchłanianych węglowodanów, takich jak te zawarte w ciemnym chlebie, płatkach owsianych czy też w ryżu.

Unikać trzeba produktów zawierających tak zwane puste kalorie, a więc słodyczy, ciastek, żywności typu fast food. Takie pokarmy jeśli nie są wykorzystane natychmiast jako źródło energii, powodują szybki przyrost zawartości cukru we krwi, który później kończy się spadkiem poniżej normalnego poziomu. Objawia się to sennością i osłabia odporność nawet na kilka godzin. Bardzo ważne jest także odstawienie nadmiaru używek- szczególnie papierosy sprawiają, że układ oddechowy jest narażony na infekcję.

Oprócz metod typowych dla dbania o zdrowie fizyczne, warto zatroszczyć się o nasze relacje z ludźmi, a także poznawanie nowych osób i własny rozwój. Śmiech i radość wynikająca z przebywania w grupie przyjaznych osób znacznie zwiększa odporność organizmu zarówno na przeziębienie i grypę, jak i na objawy zimowej chandry.

Sprawdzonym sposobem na poznanie nowych, inspirujących osób są warsztaty dla kobiet – specjalne spotkania szkoleniowe, które w formie interaktywnych warsztatów grupowych pozwalają doskonalić umiejętności miękkie. Można tam poznać osoby o podobnych poglądach, wyznaczyć na nowo cele i zapomnieć o problemach codziennego życia. Luźna forma zajęć, jak i przyjazna atmosfera nauki sprawia, że na wesoło można zdobyć cenna wiedzę, którą później można wykorzystać w pracy, biznesie i codziennym życiu.

Ponadto wymiana doświadczeń z innymi kobietami zapewnia radość z bycia w grupie o wspólnych celach, ambicjach i spostrzeżeniach. Odporność organizmu budujemy całym stylem życia, dlatego nie wystarczy zażywanie tabletek czy syropu, ale zmiana wielu nawyków, zarówno żywieniowych i sportowych, jak i dbałość o zdrowie psychiczne i wsparcie od przyjaznych ludzi.

Autor: Marek Olszak

  • Agata Jest

    Zdrowa dieta i aktywność fizyczna zdecydowanie pomaga w zachowaniu prawidłowej odporności. Dodatkowo stosuję suplementację. Ale suplementy muszą być wysokiej jakości. Mi pomógł dopiero olej z wątroby rekina, czosnek i cynk w Odpormax. Po za tym warto jeść dużo kapusty kiszonej zamiast syntetycznej witaminy C, która wg badań naukowych obniża odporność.