Który makaron będzie najzdrowszym wyborem?


Który makaron będzie najzdrowszym wyborem?
Czy makaron to zdrowy i smaczny składnik diety? Tak! Nie dajcie się zwieść mitom, które głoszą, że makarony tuczą i nie mają wartości odżywczych. W rzeczywistości to źródło zdrowia i energii, potrzebnej nie tylko sportowcom. Polecamy najzdrowsze z makaronów, które muszą się znaleźć w waszym jadłospisie!

Dlaczego kochamy makarony?

Polacy uwielbiają włoską kuchnię, a makarony stanowią istne królestwo smaków. Spaghetti, rurki, wstążki, muszelki – do wyboru, do koloru. Sami możemy zadecydować, czy wolimy makaron z białej, pszennej mąki, czy wolimy postawić na makaron razowy lub np. z mąki durum, mąki ryżowej lub orkiszowej. Który będzie najlepszym wyborem?

Makaron razowy

Warto w codziennej diecie stawiać na makarony razowe. Są bogate w błonnik, który znakomicie oczyszcza organizm i korzystnie wpływa na perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. Poza tym, sporo w nich witamin, takich jak żelazo, fosfor, cynk, witaminy z grupy B. Makarony razowe dostarczają również mikroelementów i stopniowo uwalniają w organizmie energię, co nie tylko daje siłę, ale również zapobiega nagłym napadom głodu. Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu są niezastąpione w dietach odchudzających.

Makaron z pszenicy durum

Od lat cieszy się w Polsce wielkim uznaniem, głównie dlatego, że pozostaje sprężysty i nie skleja się tak łatwo, jak makarony pszenne. Jak się okazuje, makarony z semoliny (mąka wytwarzana z pszenicy durum) mają o wiele więcej witaminy B3, żelaza, magnezu, fosforu i kwasu foliowego niż tradycyjny makaron z oczyszczonej, białej mąki. Makaron durum ma także niższy indeks glikemiczny i jest mniej kaloryczny. Warto wybierać produkty sprawdzonych marek, na przykład Firenze, żeby mieć pewność co do wysokiej jakości składników.

Czy makarony tuczą?

Jak się okazuje, makarony, nawet te pszenne, są pokarmem niskokaloryczny i lekkostrawnym. Właśnie dlatego tak często lekarze zalecają je w dietach, także tych pooperacyjnych. Jedna porcja dostarcza zaledwie około 100 kcal i od nas zależy, czy połączymy ulubiony makaron z warzywami i piersią z kurczaka, czy z boczkiem i śmietaną. To właśnie dodatki decydują o tym, czy nasze danie stanie się bombą kaloryczną, czy źródłem witamin i cennych wartości odżywczych.