Trening funkcjonalny – jakie daje korzyści


Trening funkcjonalny - jakie daje korzyści
Lato i sezon plażowy za pasem, coraz więcej z nas przygotowuje się do wyjścia na z domu w lekkich przewiewnych ubraniach. Jest tylko jeden problem, zapasy nadmiernych kilogramów, które zebraliśmy przez zimę. Siłownie i sale treningowe pękają w szwach, a każdy pracuje na swoją wymarzoną sylwetkę.

Niestety bardzo wielu z nas, trenuje tylko dla po żeby trenować, doświadczając swego rodzaju efektu placebo – oczywiście każdy trening jest dobry i zdrowy, ale chcąc osiągnąć zamierzone efekty, musimy wiedzieć jak trenować. A systemów treningowych mamy wiele – od cardio czy interwałów, przez treningi wytrzymałościowe, crossfit aż na treningu funkcjonalnym kończąc. Każde z tych rozwiązań, przyniesie inne efekty, wzmacniając inne partie naszego ciała. Tym razem postaramy się wyjaśnić, czym jest trening funkcjonalny i jak wpływa na nasze ciało

Czym jest trening funkcjonalny?

W najprostszym tłumaczeniu trening funkcjonalny skupia się na naśladowaniu naszych codziennych ruchów i nawyków. Dzięki temu treningowi zwiększymy naszą koordynację i rozciągnięcie. Ten rodzaj wysiłku, składa się z ćwiczeń, które naśladować mają codzienne czynności (wstawanie z łóżka, podnoszenie przedmiotów czy sięganie po coś, wskakiwania na schody itp.) Chodzi o aktywność, którą zwykle wykonujemy w ciągu dnia.

Jak trenować?

Na pierwszy rzut oka, trening funkcjonalny wydaje się banalnie prosty i łatwy, jednak już po pierwszej sesji treningowej, można z całą pewnością odrzucić tą tezę. By osiągnąć zamierzone efekty, będziemy musieli narzucić sobie ogromne tempo treningu. Najczęściej poleca się trenowanie w seriach trwających od 45 do 90 sekund. Jedna taka seria, to jedno ćwiczenie, po zakończeniu którego natychmiast przechodzimy do następnego.

Najważniejsza będzie tu różnorodność wykonywanych aktywności. Niezbędne mogą okazać się przyrządy, które dostępne są w każdej siłowni czy  fitness klubie, mowa o taśmach, workach, stepach, piłkach lekarskich czy drabinkach koordynacyjnych. Popularne staje się także wykorzystanie BOSU, czyli „nadmuchanej poduszki”, na której ćwiczymy równowagę i wzmacniamy głębokie partie mięśni.

Trening funkcjonalny – co możesz osiągnąć?

Celem tego treningu nie jest uwydatnienie czy rozbudowa mięśni w naszym ciele. Imitując codzienne czynności, ten rodzaj wysiłku zmniejsza ryzyko wystąpienia urazów w życiu codziennych, zwiększa naszą koordynację a także pozwala nasz poruszać się w sposób szybszy i bardziej wydajny. Dzięki różnorodności ćwiczeń, trening zwiększa naszą gibkość, a jego wysokie tempo poprawia krążenie krwi.

Największą zaletą tego treningu, jest fakt, iż wzmacnia on te partie mięśni, które najczęściej są przez nas zaniedbywane i pomijane – mowa oczywiście o mięśniach głębokich, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej pozycji i pozwalają zniwelować bóle kręgosłupa. Będzie to bardzo ważne, zwłaszcza dla osób, które prowadzą siedzący tryb życia – przez co ich mięśnie głębokie (nazywane też gorsetem mięśniowym) są słabe, a to z kolei powoduje urazy i bóle, szczególnie w dolnej części kręgosłupa.

 

MS
Zaczynasz pracować nad swoją sylwetką? Odwiedź sylwetka24.pl i dowiedz się wielu ciekawych informacji, które przydadzą Ci się w walce o lepszy wygląd.