Wszystko o diecie wysokowęglowodanowej


Wszystko o diecie wysokowęglowodanowej
Jako że coraz bliżej do lata i sezonu plażowego, dlatego coraz więcej ludzi decyduje się na przejście na dietę i rozpoczęcie treningów. Wielu specjalistów zgodzi się, że dobrze dobrana dieta jest podstawą odchudzania. Jednak wybór odpowiedniej diety, nie jest zadaniem najłatwiejszym, każdy organizm jest bowiem inny, ma inne potrzeby i wymagania. Dlatego tak ważne jest dostosowanie swojego programu żywieniowego do indywidualnych potrzeb.

Różnorodność diet, najlepiej pokazuje dieta wysokowęglowodanowa – podczas gdy inne programy żywieniowe zakazują spożywania węglowodanów, ta w największej mierze opiera się właśnie na nich. Jak to działa, a co ważniejsze, czy jest skuteczne?

Czym jest dieta wysokowęglowodanowa?

To propozycja dietetyków, według których o wadze nie decydują ilości spożywanych posiłków czy też ich kaloryczność, a to z jaką szybkością nasz organizm spala przyjęte kalorie. Dlatego też – jak twierdzą zwolennicy tej konkretnej diety, niektórzy nie są w stanie pozbyć się zbędnych kilogramów. Głównym założeniem diety wysokowęglanowej, jest to, że każdy może w łatwy sposób przyspieszyć swój metabolizm spożywając produkty, które przyspieszają proces przemiany materii.

Najważniejsze zasady diety wysokowęglowodanowej

Ten rodzaj żywienia nie opiera się oczywiście na pożywaniu cukru, ciast czy innych słodyczy. Głównym składnikiem naszej diety staną się owoce (m.in. banany, grejpfruty czy winogrona), warzyw oraz soków – tak z warzyw, jak i owoców.

Podczas stosowania tej diety, należy przyjmować dodatkowe witaminy, suplementy diety i mikroelementy, które wpływają na lepsze przyswajanie węglowodanów (a zbyt mała ich ilość w organizmie spowolni proces przemiany materii).

Największą zaletą tej diety, jest fakt, że nie jest ona męcząca dla użytkownika – nie wymusza bowiem zmniejszenia ilości spożywanych posiłków czy ciągłego liczenia kalorii. Jedyne, co ogranicza nasz jadłospis to indeks glikemiczny posiłków.

Czym jest indeks glikemiczny?

W diecie wysokowęglowodanowej najważniejsza jest przemiana materii – a jej efektywność w największej mierze zależy od zawartości cukru we krwi (najlepiej gdy utrzymuje się na stałym poziomie), a ta z kolei uzależniona jest od ilości węglowodanów. Sęk w tym, że niektóre produkty spożywcze, powodują ogromne wahania cukru, podczas gdy inne praktycznie nie mają na niego wpływu.

Indeks glikemiczny potraw(IG, określa właśnie wpływ danego produktu, na zmiany poziomu cukru. Im niższy wskaźnik IG danego produktu, tym mniej obciąża on przemianę materii – można więc spożywać go w większych ilościach. Największy wskaźnik IG ma biały cukier (100), dlatego nie powinniśmy spożywać go w żadnych ilościach.

Co najlepiej jeść?

Maksymalny IG produktów, które powinniśmy stosować na diecie wysokowęglowodanowej to 50, do produktów tego typu zaliczamy:

  • pełnoziarnisty chleb,
  • większość owoców,
  • brązowy ryż,
  • płatki owsiane,
  • warzywa strączkowe,
  • chude i półtłuste mleko,
  • jogurt naturalny,
  • kawę bezkofeinową,
  • świeżo wyciskane soki,
  • chudy lub półtłusty ser,
  • mięso, wędliny, ryby (niepanierowane).

 

MS
Pracujesz nad sobą i swoim wyglądem? Ćwiczenia to nie wszystko, zbilansowana dieta jest również niezwykle ważna. Interesujące artykuły na temat aktualnych trendów żywieniowych znajdziesz na: sylwetka24.pl/diety/.