Alkohol i młodzież
Zdrowie - Problemy
Co czwarty młody Europejczyk w wieku 15-29 lat umiera z powodów związanych z piciem alkoholu. W Europie Wschodniej alkohol jest sprawcą nawet co trzeciego zgonu młodych osób! ... W Europie zjawisko nadmiernego picia wśród młodzieży nasila się. Alkohol jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na zdrowie młodych ludzi między 10 a 24 rokiem życia. Picie nieletnich stało się wspólnym problemem państw europejskich. Napoje alkoholowe są najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży szkolnej oraz studentów. Badanie ESPAD (przeprowadzane co 4 lata w 26 krajach europejskich wśród uczniów szkół średnich, którego celem jest diagnoza używania przez nich substancji psychoaktywnych) pokazuje, że wzrasta liczba uczniów i studentów, którzy używają alkoholu, szczególnie w Centralnej i Wschodniej Europie: na Litwie, w Polsce, na Słowacji i w Słowenii. W innych krajach picie alkoholu wśród młodzieży jest również zjawiskiem powszechnym. Z czterech krajów o największym wskaźniku intoksykacji w 1995 roku: Danii, Irlandii, Finlandii i Wielkiej Brytanii, Dania i Irlandia zanotowała jeszcze większy jej wzrost, podczas gdy w Finlandii i Wielkiej Brytanii statystyki się nie zmieniły. Według badań ESPAD z 1999 roku istnieje silny związek między wczesnym upijaniem się młodzieży a przestępczością. Upijanie się często jest także przyczyną wypadków, urazów, aktów przemocy, zatruć alkoholowych.

W 2003 roku PARPA wraz ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce przeprowadziły społeczną kampanię edukacyjną ?Alkohol ? nieletnim dostęp wzbroniony?. W ramach tej kampanii przeprowadzono sondaż uliczny badający postawy dorosłych Polaków wobec zjawiska zakupu alkoholu przez osoby nieletnie. Wyniki pokazują, że: blisko 80% świadków sprzedaży alkoholu nieletnim nie podjęło jakiejkolwiek interwencji; ok. 45% osób biorących udział w badaniu było świadkiem sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim.

Akceptacja społeczna dla sprzedaży alkoholu nieletnim oraz coraz niższy wiek inicjacji alkoholowej sprawia, że zasięg problemów związanych z piciem młodzieży staje się coraz szerszy. Wyniki badań wskazują, że 71% polskiej młodzieży w wieku 11 ? 15 lat próbowało napojów alkoholowych (w tym 20% 11-latków). Zauważa się zacieranie różnic wśród chłopców i dziewcząt w zakresie podejmowania prób picia alkoholu. Młodzi ludzie najczęściej sięgają po piwo. Z badań wynika, że:

około 60 % 15-letnich chłopców i 44% 15 letnich dziewcząt przyznaje się do stanu upojenia alkoholowego; w grupie wiekowej 13-sto latków jest to odpowiednio 30% chłopców i 20% dziewcząt;

Zasięg i waga problemu konsumpcji alkoholu przez osoby niepełnoletnie i dorosłą młodzież uzasadnia przeprowadzanie społecznych kampanii informacyjnych i edukacyjnych oraz podejmowanie działań profilaktycznych w tym zakresie. Nagłaśnianie tej tematyki sprawia, że wzrasta świadomość społeczna na temat zdrowotnych, społecznych i prawnych skutków konsumpcji alkoholu przez nieletnich.

Ograniczenie dostępności alkoholu dla młodzieży niepełnoletniej jest jednym z priorytetów polskiego ministra zdrowia. Jest to także priorytet zdrowia publicznego w Unii Europejskiej. Z inicjatywy Ministra Zdrowia Szwecji podjętej wspólnie z Ministrem Zdrowia Irlandii polityka wobec alkoholu w Zjednoczonej Europie jest priorytetem zdrowia publicznego w Unii Europejskiej podczas prezydentury Irlandii (od stycznia 2004 roku).

Wśród zagadnień, które są pod szczególną pieczą w tym zakresie znajdują się: picie alkoholu przez młodzież i działania zmierzające do redukcji wielkości spożycia alkoholu przez nieletnich; agresywna reklama napojów alkoholowych skierowana do grupy młodych konsumentów.
Komentarze (16)Add Comment
to straszne
Napisane przez kasia, 17 maja, 2007
To straszne tyle młodzieży w Polsce pije alkohol... Nigdy nie spróbuje tego świństwa...
nie jest tak źle
Napisane przez piotr, 04 listopada, 2007
obecnie chodze do 2 klasy liceum i widze co dzieje sie z mlodzieza poza murami szkoly. Życie wspolczesnego nastolatka to wbrew wielu opinia wiele zobowiązan i zwiazanych z tym stresow od ktorych probuja oni uciec, I wydaje mi sie ze jest to o wiele korzystniejsze niz nie wyladowywanie emocji w ten lub inny sposob dozacy do wzrostu flustracji z zlosci mlogego czlowieka co prowadzi do wiekszych problemow niz te ktore wywołuje alkohol
Prosimy o zrozumienie!!
Napisane przez Kasia, 30 listopada, 2007
Mam 15 lat i przyznaje sie piłam alkochol. Dwa razy sie upiłam i powiem szczeże że było fajnie. Ptrzed dyskoteką lub na jakiejś zamkniętej imprezie zawsze pije. Ale zrozumcie, że my tesz jesteśmy ludźmi i chcemy próbować czegoś nowego. Za każdym razem to nowe wyzwanie.
to jest nie do pomyś›lena
Napisane przez agata, 30 listopada, 2007
nie potrafie sobie wyobrazic 10 latka, który pije alkohol.to jest nie do przyjęcia ja jestem w 1 klasie liceum i gdybym była na imprezie gdzie młodi ludzie piją alkohol nie wzuięłabym go do ust bo wiem jaki sa tego skutki z doświadczenie.dle mnie taki postępowanie jest oburzające. Ja nie rizumiem dorosłuch ludzi którzy sa codziennie w stanie nietrzeźwości. Zastanawiam sie dlachego młodzież sięga po alkohol aby sie lepiej poczuc by spróbowac jaki smak na wodka czyt piwo. Zastanawiam sie nad tym kto wymyślił alkohol, bo chciałabym żeby go nie było!!!
wtf?
Napisane przez Obywatel, 18 grudnia, 2007
jesli ktos nie widzial 10-latkap ijacego alkohol to ja moge powiedziec ze tacy istnieja i jestem naocznym swiadkiem i powiem wam jescze ze chodze do II klasy liceum, nie pije i potrafie sie dobrze bawicbez alkoholu, po za wedlug mnie jak ktos zalicza 4 zgony miesiecznie to nie jest objaw jego doroslosci czy tez wolnosci wyboru, tylko braku mozgu, bo kazdy srednio rozwiniety kretyn, dresiarz czy tez idiota moze pic do upadlego, natomiast nie widze nic zlego w tym ze ktos wypije jedno piwo i to mu da pewnosc siebie(oczywiscie nie biore tu pod uwage dzieci, ktore nie moga "Carlsberg" poprawnie wymowic xD ). a po za tym nie wiem co jest takiego przyjemnego w zwroceniu kolacji na podloge czy tez nie moznosci przypomnienia sobie co sie robilo poprzedniego wieczora :/ . moze mi to ktorys z poprzednikow wytlumaczyc??? na kilku imprezach wynosilem kolegow, ktorzy nie mieli na tyle duzo oleju w glowie aby odmowic sobie kieliszka a potem nie byli w stanie do domu dojsc. nie myslcie ze jestem jakims swietym kolesiem ktory chce byc wybawicielem swiata i jako fan moherowych beretow pragnie zabrac wszystko mlodziezy... mysle ze kazdy ma wolna wole i moze wybrac co chce robic, ale otoczenie ma chyba najwiekszy wplyw na ten wybor. i nie chodzi mi tu o kolegow, ktorxy mowia napij sie bo inni pija. to stereotyp. w rzeczywistosci to dorosli stwarzaja nam okazje do picia. wbrew pozorom mlody czlowiek ma wiele zmartwien mna glowie i czasem jedyna ucieczka jest dla niego alko, no coz to nie ja usuwam lawki z osiedli, likwiduje boiska osiedlowe itd. jak sie nie ma czym zajac to idziemy na piwko i sytuacja jest prosta. komus przeszkadza mlodziez zachowujaca sie glosno za oknem na boisku wiec pisze skarge i boiska nie ma a za pare lat ci ludzie juz regularnie wodeczka, browarek i jakos sie kreci. wielu ludzi uwaza ze alko to cos fajnego ---> Kasiu sprecyzuj co ci sie tak bardzo podobalo! chetnie poslucham! jak komus przeszkadza ze sie zachowujemy glosno, sluchamy swojej muzyki, uzywamy wlasnego jezyka to niech przeczyta konstytucje a potem pisze na nas skargi i wpedza nas w alkoholizm xD bo moze troche zboczylem z tematu ale wcale nie jest tak latwo jak sie moze komus wydawac... dla wielu ludzi zgon to cos chlubnego hmmm no nie wiem jak widze kogos nieprzytomnego od wodki to mi go zal raczej. jeli byles tak wytrwaly ze doczytales to do konca to wiedz ze ulzylo mi po napisaniu tego i jestem stanowczym przeciwnikiem dresow, moherow, rasizmu i mam dosc odladania naje---ych dzieci dlatego to napisalem. po za tym prowadze akcje zero tolerancji dla techno, bo juz nie moge zniesc jak ktos idzie i z telefonu mu leci ten rodzaj dzwieków ZAINWESTUJCIE W SLUCHAWKI!!! c'Ya
do obywatela
Napisane przez nata, 27 grudnia, 2007
tez uwazam ze kazdy dopowiada za siebie. chodze do liceum i tez pije ale znam swoje mozliwosci;p a na marginesie: co ty chcesz od techno?? kazdy slucha czego chce! a moze komus nie podoba sie to czego ty sluchasz? wiec nie czepiaj sie tylko zajmij sie czyms ciekawszymxD. pozdrawiam;]
do obywatela ;))
Napisane przez justyna, 01 stycznia, 2008
a ja popieram to co mowiles zarowno o piciu alkoholu jak i o techno ;)
do obywatela
Napisane przez jedrek, 07 stycznia, 2008
obecnie jestem w 2 klasie technikum.Zdarza mi sie sporzyć alkochol ale znam swoje granice a gdy jestem na fazie < żadko > to potrafie nad sobom panować.A pozatym każdy pije na swoją odpowiedzialnośc i czeba czasami ponieść konskwencje tego-pozdro
...
Napisane przez fred, 10 stycznia, 2008
ludzie,nad czym wy tak debatujecie..wszystko jest dla ludzi tak samo jak alkochol,już w starożytności spożywano wino i inne trunki!!trzeba tylko oczywiście umieć zachować umiar w tym wszystkim,chociaż "zapomnieć sie" zdarza sie każdemu!!czasem po dlugim i ciężkim tygodniu pracy mała imprezka pomaga odreagować,człowiek sie dobrze bawi a alkochol jest poprostu dobry!a ktoś kto nie pije nie musi zaraz sie oburzać na tych,którzy lubią posmakować czegoś mocniejszego-bo niekoniecznie trzeba siegać zaraz po hektolitry piwa czy wódy ale delektować sie innymi trunkami,jak wino-które ma zreszta korzystny wpływ na zdrowie czy whiskey...No i oczywiście alkochol jest dla ludzi dorołsych,chociaż wiadomo,że piją go coraz młodsi,ale nie moge tego jakoś strasznie krytkować bo sama będąc w liceum czasem popijałam na imprezakach,oczywiście nie do takiego stanu,żeby nie móc wrócić do domu..ale nie zdemoralizowało mnie to:-)
a kolega obywatel zamiast zajmować sie prowadzeniem takich głupiutkich akcji zero,niech sie lepiej zapozna z definicją tolerancji:-)ja nie znosząc rapu nawet nie wpadłabym na coś takiego,bo żyjemy w WOLNYM kraju,w którym każdy słucha,robi i ubiera sie jak chce!
...
Napisane przez Ana, 15 lutego, 2008
Wszystko jest dla ludzi ale trzeba z tego korzystać z umiarem a jak młody człowiek sięga po alkohol za wcześnie skutki może odczuwać przez resztę życia (jak sie nie uzależni w jakimś stopniu), a jak sie uzależni to czarno to widzę.
A dlaczego?
Napisane przez Łukasz Iliaszuk, 07 marca, 2008
Ja nie pije bo mama nie pozwala i mowi ze sie od tego umiera.
...
Napisane przez Wiesia, 08 maja, 2008
Ja wiem co sie dziej ale ja piłam alkohol ale nie aż tak żeby sie opić do nie przytomności to musi być już debil jaki sens ma picie alkoholu jeżeli sie nic nie pamięta eh ... Ale z tym ze tyle osób młodych umiera w sumie przez głupotę to nie wiedziałam i chyba alkohol pójdzie na boczny tor bez drogi powrotnej...!!!!!!
alkohol a młodzież
Napisane przez Olga, 10 grudnia, 2008
Podpisuje się pod komentarzem Any.Wszystko ma swoje granice, należy znać umiar. Alkohol może by miłym dodatkiem, ale nie może się stać główną przyczyną spotkań. Faktycznie dziesięciolatki pijące to rzecz trudna do wyobrażenia i przerażająca. Jednak ja myślę przede wszystkim o licealistach, nie oszukujmy się alkohol był, jest i zawsze będzie dodatkiem na większość spotkań. Wystarczy znaleźć tzw. "złoty środek". W koncu sam kac nie jest przyjemnym incydentem,a co dopiero inne skutki ^^
To jest jak z czekoladą, jeśli będziecie ją jeść caly czas, w dużych ilościach, to zgrubniecie itd. Natomiast jeśli nie będzie się obżerać, to wszytsko będzie ok. I tyle :)
Śmierć=alkohol (Andrzej 23, student)
Napisane przez Andrzej, 10 grudnia, 2008
Śmierć biologiczna to coś normalnego, to coś, co każdy z nas prędzej czy później doświadczy. Mi jednak nie chodzi o wpływ alkoholu na zdrowie ponieważ każdy myślący człowiek, a ja o takich piszę ma o tym świadomość.
Chodzi mi o głębsze spojrzenie, a mianowicie:
-pijąc zabijasz siebie a tym samym tracisz szacunek u ludzi
-pijąc tracisz brata, siostrę,tych których kochasz
-pijąc niszczysz życie swojej rodzinie
-pijąc pokazujesz, że jesteś mięczakiem i z takimi się zadajesz
-pijąc chrzanisz ile masz na głowie, a po prostu jesteś ciotą
-pijąc, polewają na siłe innym, jazda autem na 2 gazach może się okazać zmarnowaniem życia innych niewinnych ludzi, czyli lepiej żebyś się nie urodził.

Obywatel
Napisane przez Kayu, 15 stycznia, 2009
Obywatel.Jesteś świetny xD. Popieram.Anty techno.
nie piję ♥
Napisane przez magda, 20 lutego, 2009
bez kom bo nie popieram tego ani nie pije

Napisz Komentarz
Musisz sie zalogowac aby dodac komentarz, zarejestruj sie jesli jeszcze nie masz konta

busy
 

Logowanie



Euroadres

Wyszukiwarka