Bezsenność — jak ją zwalczyć?


Bezsenność — jak ją zwalczyć?
Zaburzenia snu są plagą XXI wieku. Cierpi na nie coraz więcej osób. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Życie w ciągłym stresie, nieregularny czas pracy, patrzenie na świecące białym światłem komputery oraz telefony… W efekcie z każdym dniem czujesz się gorzej, a skoncentrowanie na prostych czynnościach staje się coraz większym wyzwaniem. Jak poradzić sobie z bezsennością?

Komfortowe warunki do spania

Upewnij się, że w Twojej sypialni panuje optymalna temperatura do snu. Nie powinna ona przekraczać 20ºC. Przewietrz wieczorem pokój, aby wpuścić nieco świeżego powietrza. Zadbaj o najbliższe otoczenie. Uprzątnij stolik nocny, pozbądź się brudnych naczyń, poodkurzaj. Kup pościel uszytą z naturalnego materiału np. bawełny bądź lnu. Załóż piżamę, która nie będzie krępować Ci ruchów i ułóż się wygodnie w łóżku.

Światło odpowiednie do pory dnia

Bardzo ważne jest wyraźne wskazanie organizmowi podziału na dzień i noc. Dzięki wyregulowanemu zegarowi biologicznemu, naturalnie odczujesz zmęczenie przechodzące w senność. Jak to zrobić? Po wstaniu spędź trochę czasu na powietrzu i wystaw się na promienie słoneczne. Warto się przy tym trochę zmęczyć. Wybierz się na spacer albo załatw kilka spraw na mieście poruszając się na rowerze. Z kolei pod wieczór przyciemnij światło. Nocne lampki, światełka i świece sprawdzą się doskonale.

Bezsenność — jak ją zwalczyć?

Przełącza się na tryb offline

Urządzenia elektroniczne nie powinny być używane przed snem z kilku powodów. Po pierwsze, ich świecenie zaburza produkcję melatoniny, czyli hormonu snu. Po drugie, korzystanie z nich wiąże się z wieloma bodźcami rozbudzającymi mózg. Na pewno znasz też sytuacje, w których chcesz coś szybko sprawdzić w internecie, a po paru godzinach orientujesz się, że nadal jesteś online. Dlatego najlepiej odłożyć telefon i komputer na czas wyciszenia przed snem.

Uspokajająca rutyna

Stwórz sobie rutynę, której będziesz się codziennie trzymać. Świetnie sprawdzą się zabiegi pielęgnacyjne. Weź ciepły prysznic albo długą kąpiel. Następnie nałóż na twarz kilka kosmetyków. Mogą to być na przykład płyn micelarny i regenerujący krem L’Oreal Revitalift Laser X3 zestaw. Poświęcenie czasu swojemu ciału wprawi Cię w stan spokoju.

Bezsenność — jak ją zwalczyć?

Wyciszenie zmysłów

Skuteczność aromaterapii oraz muzykoterapii jest znana od wieków. Warto skorzystać z tych metod relaksujących. Zaopatrz się w uspokajające olejki eteryczne. Możesz skropić nimi poduszkę albo rozcieńczyć je w wodzie i podgrzać w specjalnym kominku, dzięki czemu zapach będzie się powoli uwalniał przez wiele godzin. Dostosuj muzykę do swoich preferencji. Chilloutowa składanka, muzyka klasyczna, a może jazz? Jeśli lubisz naturę, spróbuj puścić sobie w tle odgłosy deszczu, wodospadu albo lasu.

Złe myśli na bok

Jeżeli z góry zakładasz, że tej nocy nie uśniesz, najprawdopodobniej tak właśnie będzie. Postaraj się nie skupiać na negatywnych myślach. Połóż się z książką, która ułatwi Ci odpłynięcie po ciężkim dniu.