Ból chroniczny – jak sobie z nim radzić


Ból chroniczny

Bólem chronicznym nazywamy ból, który trwa dłużej niż 3 miesiące. Podłoże bólu chronicznego może być bardzo różne i często trudne do zidentyfikowania. Tylko w samej Europie cierpi na niego około 100 milionów osób (dane wg Pain Alliance Europe). Ból chroniczny może być łagodny lub wręcz rozdzierający, epizodyczny lub ciągły, lekko przeszkadzający lub uniemożliwiający normalne funkcjonowanie. W wyniku tej dolegliwości sygnały związane z bólem są aktywne w układzie nerwowym przez miesiące, a nawet lata. Ma to wpływ zarówno na zdrowie fizyczne jak i emocjonalne człowieka. Najpopularniejsze wśród bólów chronicznych są: ból głowy, ból stawów, ból w wyniku zranienia oraz bóle pleców. Wśród bólów chronicznych spotyka się również: ból zatok, zespół cieśni nadgarstka czy bóle atakujące różne części ciała jak np. szyję. Pytanie więc jak sobie z nim radzić i kiedy mamy z nim do czynienia?

Kiedy ból staje się bólem chronicznym?

Jak już wspomniano wcześniej bólem chronicznym nazywa się taki typ bólu, który trwa powyżej 3 miesięcy. Oprócz tego wyznacznika czasowego istnieją również symptomy, które wskazują na chroniczny charakter bólu. Przede wszystkim odczuwany ból jest rozdzierający, palący lub elektryzujący i jest źródłem dyskomfortu. Oprócz odczuć związanych bezpośrednio z bólem pojawiają się również inne objawy jak: zmęczenie, bezsenność, ciągłe zmęczenie i nieustająca potrzeba odpoczynku, zmiany nastroju w tym bezsens, strach czy nawet depresja. Osoba cierpiąca na ból chroniczny często staje się niezdolna do jakiejkolwiek pracy.

Zdrowe nawyki kluczem do sukcesu

Bardzo często leczenie bólu chronicznego staje się niemałym wyzwaniem, a poszukiwanie skutecznej metody może zająć sporo czasu. Trzeba pamiętać, że im wcześniej zaczniemy leczyć ból, tym mamy większą szansę na wyleczenie. Głównym celem do osiągniecia jest przed wszystkim zmniejszenie poziomu bólu oraz rozpoczęcie normalnego funkcjonowania w tym: wyeliminowanie problemów z zasypianiem, obniżenie poziomu stresu oraz powrót do codziennych aktywności. Na samym początku możesz sięgnąć po metody domowe, bez wprowadzania leków. Jeżeli masz problemy z zasypianiem to najlepiej ustal sobie konkretne godziny, zarówno zasypiania jak i pobudki i ich się trzymaj – nawet w weekendy. W ciągu dnia staraj się wykonywać ćwiczenia fizyczne i unikać drzemek. Przede wszystkim nie spożywaj kofeiny po godzinie 15 . Wszystkie nieprawidłowości zarówno w zdrowiu fizycznym jak i psychicznym staraj się eliminować na samym początku. Nieleczone choroby fizyczne i psychiczne mogą spowodować, że ból chroniczny będzie jeszcze trudniejszy do leczenia. Jeżeli palisz to najlepiej z tego zrezygnuj – palenie może zwiększyć odczuwanie bólu i zakłócić proces jego leczenia. Staraj się jak najczęściej relaksować – odpowiednie ćwiczenia pozwolą Ci odzyskać spokój i ograniczyć stres, który jest źródłem bólu.

Leki o działaniu przeciwbólowym

Kiedy zdrowy tryb życia nie przynosi oczekiwanych rezultatów i bólu wciąż nam utrudnia normalne funkcjonowanie, wówczas najwyższa pora, aby zasięgnąć porady lekarza lub farmaceuty, konieczna jest odpowiednie postępowanie diagnostyczne i dobór odpowiedniego leczenia.. Leki pozwolą nam kontrolować odczuwanie bólu. Od samego początku warto walczyć z bólem. Lekami po jakie możemy sięgnąć na samym początku, lub w przypadku zaostrzenia bólu, są: niesteroidowe leki przeciwzapalne takie jak np. ibuprofen czy deksketoprofen (składnik aktywy leku przeciwbólowego Dexak – www.dexak.pl).Jeżeli jednak ból ostry nie jest skutecznie łagodzony, zmiany narastają i ostra postać bólu może przekształcić się w ból przewlekły.

Należy zawsze pamiętać o stosowaniu się do zaleceń umieszczonych na ulotce. W przypadku bólu przewlekłego, środki o działaniu przeciwbólowym są najskuteczniejsze, gdy stosuje się je wraz z innymi typami terapii, takimi jak np.: psychoterapia. Lekarz decyduje, kiedy rozszerzyć terapię o np.:trójcykliczne leki antydepresyjne, kortykosteroidy czy opioidy o działaniu przeciwbólowym. Jeżeli źródło bólu jest zewnętrzne to można dodatkowo zastosować miejscowe środki przeciwbólowe jak plastry np. z lidokainą czy spraye chłodzące, które stosujemy bezpośrednio na skórę w miejscu bólu.

Dodaj komentarz