Cukrzyca typu 2 – czy jesteś w grupie ryzyka


Cukrzyca typu 2 - czy jesteś w grupie ryzyka
Cukrzyca jest chorobą przewlekłą, która może spowodować ciężkie powikłania zdrowotne. Aby utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi, chory musi wykazać się dużą dyscypliną, przyjmować leki i stosować dietę. Dlatego dużo rozsądniej jest zapobiegać cukrzycy jeszcze zanim się rozwinie. Sprawdź, czy znajdujesz się w grupie ryzyka zachorowania. Jeśli tak, jak najszybciej zmień nawyki na takie, które pomogą ci zachować dobre zdrowie i samopoczucie.

Cukrzyca typu 2 – kto jest obciążony wysokim ryzykiem zachorowania?

Teoretycznie na cukrzycę typu 2 (zwaną też potocznie „cukrzycą dorosłych”) może zachorować każdy, jednak są osoby, które ze względu na skłonności rodzinne lub styl życia, są obarczone wyższym prawdopodobieństwem rozwoju choroby.

Polskie Towarzystwa Diabetologiczne wskazuje, że podwyższone ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 dotyczy osób, które:

  • mają nadwagę lub są otyłe

  • mają krewnych (rodziców, rodzeństwo) ze stwierdzoną cukrzycą

  • prowadzą siedzący tryb życia

  • chorują na nadciśnienie tętnicze (mówimy o nim wówczas, gdy ciśnienie wynosi 140/90 mm Hg lub więcej)

  • mają lub miały stwierdzony stan przedcukrzycowy

  • borykają się z dyslipidemią, czyli stężeniem cholesterolu frakcji HDL < 40 mg/dl (< 1,0 mmol/l) lub triglicerydów > 150 mg/dl (>1,7 mmol/l)

  • mają zdiagnozowane schorzenie układu sercowo-naczyniowego (1)

Cukrzyca typu 2 grozi również kobietom, które:

  • mają zespół policystycznych jajników

  • w trakcie ciąży miały cukrzycę ciążową

  • urodziły duże dziecko (o masie ciała wyższej niż 4 kg) (1)

Co zrobić, aby zredukować ryzyko rozwoju cukrzycy?

Jeżeli znajdujesz się w grupie podwyższonego ryzyka, nie poddawaj się i zawalcz o swoje zdrowie. Zacznij od poproszenia swojego lekarza o skierowanie na badanie poziomu glukozy we krwi, aby sprawdzić, czy mieści się w normach. Jeżeli wynik jest prawidłowy lub przekracza normę nieznacznie (stan przedcukrzycowy), możesz jeszcze zapobiec chorobie.

Podstawą jest pozbycie się nadprogramowych kilogramów i prowadzenie bardziej aktywnego stylu życia. Jeśli masz problem z samodzielnym ułożeniem zdrowego jadłospisu, zgłoś się do dietetyka, który podpowie ci, jakie produkty wybierać, aby zachować szczupłą sylwetkę, a jakich lepiej unikać.

Nie zniechęcaj się do diety i nie zakładaj, że aby schudnąć, trzeba się głodzić, bo to mit. Rozsądnie skomponowany jadłospis pozwoli ci zaspokoić apetyt bez objadania się kalorycznymi produktami. Profilaktyczny sposób żywienia jest podobny do diety zalecanej podczas leczenia cukrzycy typu 2, z tą różnicą, że częściej możesz sobie pozwolić na przysmaki, których diabetycy powinni unikać, np. słodkie owoce. Pamiętaj jednak, żeby zachować umiar i sięgać po rozsądne porcje.

Jeżeli lekki i oparty na artykułach roślinnych jadłospis uzupełnisz o aktywność fizyczną, przekonasz się, że masa ciała stopniowo zacznie się normować. Zacznij od:

  • spacerów w szybkim tempie

  • spokojnej jazdy na rowerze

  • pływania

Intensywność wysiłku fizycznego dostosuj do swoich możliwości i stanu zdrowia. Jeżeli na coś chorujesz, porozmawiaj z lekarzem o tym, jakie sporty będą dla ciebie odpowiednie, a których lepiej unikać.

Pamiętaj, że cukrzyca typu 2 nie musi cię dotyczyć. Niektórych czynników ryzyka nie da się wyeliminować, jednak warto pracować nad tymi, które możesz zmienić już dziś.

Żródło:

  1. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Diabetologia Praktyczna 2018, tom 4, nr 1.

Facebook Comments