Czy kwas omega-3 jest potrzebny naszemu zdrowiu?


Czy kwas omega-3 jest potrzebny naszemu zdrowiu?
Kwasy omega-3 należą do grupy NNKT – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Czy naprawdę są tak niezastąpione w diecie zdrowego człowieka?

Jak działają kwasy omega-3?

Tłuszcze omega-3 należą do kwasów wielonienasyconych. Są one odpowiedzialne za funkcjonowanie właściwie całego organizmu, przede wszystkim jednak chronią serce oraz układ krwionośny. Obniżają poziom złego cholesterolu LDL, zapobiegają zlepianiu się płytek krwi, obniżają ich przyleganie do ścian naczyń krwionośnych oraz wspierają organizm w oczyszczaniu ze wszelkich złogów – w rezultacie zmniejszając ryzyko zawałów serca.

Ponadto omega-3 hamują procesy zapalne, usprawniają przemianę materii, pozytywnie wpływają na pracę mózgu. To dzięki nim nasza skóra wolniej się starzeje i dłużej pozostaje elastyczna, wolniej słabnie wzrok, a stawy dłużej zachowują sprawność.

Pomimo naprawdę wielu zalet, kwasy omega-3 powinno przyjmować się we właściwych proporcjach. Ich regularne przedawkowywanie może w szczególności zaszkodzić osobom z problemami układu krążenia oraz chorym na cukrzycę.

W czym znajdują się kwasy omega-3?

Drogocenne kwasy omega-3 odnajdziemy przede wszystkim w tłustych rybach, takich jak łosoś, halibut, czy makrela. Oprócz tego znajdziemy je w innych rybach morskich, owocach morza, orzechach włoskich, soi, rzepaku czy nasionach lnu.

O innych źródłach omega-3 przeczytaj na https://optymalnewybory.pl/omega-3-zrodla-w-diecie-i-funkcje-w-organizmie/.

Bardzo ważne jest to, żeby regularnie spożywać produkty zawierające kwasy omega – organizm nie jest w stanie sam ich wytworzyć, więc musimy mu je dostarczać wraz z pożywieniem!

Ile kwasów omega-3 powinniśmy spożywać?

Zapotrzebowanie dzienne na kwasy omega-3 u dorosłego człowieka wynosi 1-1,5 g. Oznacza to, że powinniśmy spożywać co najmniej dwie porcje ryb w ciągu tygodnia.

Oczywiście to nie jedyny sposób na zaspokojenie zapotrzebowania – możemy także uzupełniać dietę suplementami zawierającymi kwas omega-3, jak np. tran. Ważne, aby po takie środki sięgać jedynie w przypadku niedoborów tych kwasów tłuszczowych, ponieważ ich nadmiar może być szkodliwy dla zdrowia.