Dbaj o wzrok, kierowco!


Dbaj o wzrok, kierowco!
Każdy kandydat na kierowcę przechodzi badania wzroku. Od nich uzależniony jest czas, na jaki zostanie mu wydane prawo jazdy. Nie chodzi tutaj o traktowanie kierowców w okularach w gorszy sposób. Badania wzroku i czasowe prawo jazdy to nie kara za słaby wzrok.

Kierowca w okularach, posiadający czasowe prawo jazdy to nie kierowca gorszego sortu. Nie jest zdyskwalifikowany, ale otoczony bardziej troskliwą opieką. Czasowe prawo jazdy ma przypominać o konieczności badania wzroku, nie po to, aby zaspokoić wynikiem ciekawić organów wydających prawo jazdy, ale po to, aby kierowca był bardziej bezpieczny na drodze. Bez wzroku nie ma sprawnego kierowcy. Koncentrując się na drodze, na tym co widzimy, możemy analizować sytuację i działać tak, aby podróż przebiegała bezpiecznie.

Właściwa percepcja wzrokowa

Dla prowadzenia samochodu potrzebujesz nie tylko ostrego wzroku, dobrego widzenia obuocznego, rozpoznawania barw, dobrego widzenia po zmierzchu, wrażliwość na olśnienia. Sama kurza ślepota, czyli złe widzenie po zmierzchu, to najczęstsza przyczyna wypadków, do których dochodzi właśnie o tej porze dnia.  Kurza ślepota to błędy w ocenie odległości i prędkości poruszających się pojazdów.

Dlatego też ważne jest badanie oczu, bez względu na to, od jak dawna prawo jazdy się posiada. To powoduje, że wielu kierowców, którzy mają wadę wzroku, bez ograniczeń porusza się po naszych drogach. Mimo, że raz w roku osoby które posiadają okulary powinny badać wzrok, nie zawsze to robią. Każde pogorszenie wzroku powinno być alarmujące, dla kierowcy. Kiedy widzisz nieostro, gorzej o zmierzchu czy w okularach przeciwsłonecznych i jeździsz samochodem, koniecznie idź do lekarza.

Dopasowane okulary

Okulary natomiast powinny być dopasowane do roli w jakiej są używane. Okulary do czytania są powszechnie znane, ale do prowadzenia samochodu również powinny. Ważne są tu walory użytkowe, gdzie wyjątkowo modny kształt oprawki ma drugorzędne znaczenie, najważniejszy jest jego wpływ na nasze pole widzenia, szkła powinny posiadać powłoki antyrefleksyjne, chroniące przed refleksami słońca odbijającymi się do śniegu czy innego pojazdu.

Jeżdżąc latem, korzystaj z okularów przeciwsłonecznych, dzięki którym nie będzie ci się tak bardzo męczy wzrok. Zadbaj o czystość szyb w samochodzie, o prawidłowe działanie świateł. Trudne warunki jazdy i oczy twoje własne, nie powinny się rozpraszać na zanieczyszczonej szybie i nieskutecznym oświetleniu.

Czas na odpoczynek

Odpoczynek dla oczu to również przerwy w podróży. Zmęczony wzrok odpoczywa wtedy, gdy ty prostujesz nogi czy pijesz kawę na postoju. Dobrym relaksem dla oka jest otwieranie i zamykanie powiek, aż do nawilżenia. Ćwiczenia, które relaksują mięśnie oka to również ósemki zataczane wzrokiem, przesuwanie oczu w lewo i w prawo bez poruszania głową, przesuwanie wzroku góra i dół. Takie ćwiczenia można robić w czasie nawet krótkich postojów, a mają niebagatelny wpływ na komfort jazdy.

Na niedowidzenie narażona jest grupa kierowców w starszym wieku. Wady wzroku przekładają się na dłuższy czas reakcji, od zauważenia zagrożenia po decyzję i działanie. Tutaj konieczne jest badanie wzroku i pilnowanie, by był właściwie skorygowany.

To, że takie wymogi powinny być wprowadzane i egzekwowane to nie jest utrudnianie życia starszym kierowcom, ale troska o ich bezpieczeństwo. Zresztą, nie tylko ich, ale też innych użytkowników dróg, pasażerów i innych osób, które mogą mieć tego pecha, że nie zauważy ich mniej spostrzegawczy kierowca. Żadnym argumentem nie jest stwierdzenie, że “jeżdżę 40 lat i nigdy wypadku nie miałem”. Wypadki się zdarzają, a osoby, których wzrok diametralnie się pogarsza, są bardziej narażone na udział w nich, niż osoby, które mają wzrok sprawny i pełną zdolność szybkiej analizy i reakcji. Przecież czasami trzeba reagować błyskawicznie.

Autor artykułu:
Artykuł przygotowała firma Drogowi Pomocnicy z Warszawy zajmująca się całodobową pomocą drogową.
Facebook Comments