Dieta a kondycja włosów


Dieta a kondycja włosów
Jak wzmocnić włosy i poprawić ich kondycję? Na tak postawione pytanie większość osób odpowiada – zastosować odpowiednią odżywkę. Tymczasem, o ile odżywka zadziała na zewnętrzną strukturę włosa i być może nawet doda im odrobinę połysku, o tyle z pewnością nie będzie w stanie zadziałać na nie od wewnątrz. W tym celu warto postarać się o odpowiednią dietę. Jak się bowiem okazało, odpowiednio skomponowane posiłki mogą w tej kwestii zdziałać bardzo wiele.

Jak zadbać o kondycję włosów? Przede wszystkim należy zapewnić im dostęp do odpowiednich związków odżywczych. Dobrze odżywione włosy to takie, które poddawane są pielęgnacji zarówno od zewnątrz (odżywki do włosów), jak i od wewnątrz (właściwie skomponowana dieta).

Czego należy się wystrzegać

Negatywne działanie na strukturę włosa, podobnie zresztą, jak i na skórę i cały organizm będzie miał stres, pośpiech, brak snu oraz nieodpowiednia dieta. Dobre nawyki żywieniowe i zdrowy tryb życia pozwalają uniknąć osłabienia włosów. Czego warto zatem unikać? Spójrz poniżej:

  • spożywania potraw z dużą ilością nasyconych kwasów tłuszczowych, czyli np. frytek, hamburgerów i hot-dogów (żywność typu fast food),
  • nadmiernego spożycia cukru, słodyczy, białego pieczywa oraz owoców zawierających cukry proste (banany, winogron),
  • nadmiernego spożycia alkoholu oraz kawy i herbaty,
  • diety bogatej w takie warzywa jak botwinka, szpinak, szczaw i rabarbar (zawierają szczawiany, które utrudniają przyswajanie ważnych dla kondycji włosa mikroelementów, w tym: wapnia, cynku i magnezu).

Odpowiednia dieta i zdrowe włosy

Dla dobrej kondycji włosa najważniejsza jest obecność w diecie takich związków jak:

  • witaminy: A, D i B,
  • kwasy tłuszczowe omega-3,
  • białko.

Ważna jest również odpowiednia zawartość minerałów. Bardzo istotne są tu: żelazo, wapń i cynk. Ich niedobory mogą niekorzystnie wpływać na kondycję włosa. Niedobory żelaza mogą skutkować tym, że włosy staną się cienkie i bardziej łamliwe. Ich kondycję można poprawić zatem poprzez spożycie kaszy gryczanej i jaglanej, czerwonego mięsa, żółtka jaja, fasoli szparagowej.

Dieta powinna obfitować także w takie warzywa jak brokuł, będący doskonałym źródłem witaminy A i C. Ich obecność potrzebna jest do produkcji sebum, czyli oleistej substancji, która wydzielana jest przez gruczoły łojowe znajdujące się w mieszkach włosowych. Z kolei rośliny strączkowe zawierają ważne dla włosów żelazo, cynk i biotynę. Niedobory biotyny mogą powodować łamliwość włosów. Niedobór cynku może prowadzić do nadmiernej utraty włosów. Efekt ten można zniwelować poprzez wprowadzenie na stałe do jadłospisu orzechów.

Stan włosów poprawi także ograniczenie spożycia soli i tłuszczy. Obecność w diecie jodu, pierwiastka bardzo ważnego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, korzystnie wpłynie na porost włosów. Jod najłatwiej dostarczyć do organizmu poprzez spożycie brokułów, żółtego sera oraz chudych, morskich ryb.

Jak widać, zależność pomiędzy dietą a kondycją włosów jest bardzo duża. Dbając o właściwie zbilansowaną dietę, możemy wzmocnić strukturę włosów i nadać im piękny wygląd.

Więcej o tym, jak dbać o włosy poprzez właściwą dietę przeczytasz na http://www.mbnp.pl/zdrowe-wlosy-powinno-znalezc-sie-codziennym-jadlospisie