Dieta dla zdrowych oczu


Dieta dla zdrowych oczu
Wszystkim nam zależy, aby nasz wzrok był sprawny i służył nam jak najdłużej. Czy możemy za pośrednictwem diety wpłynąć na zdrowie naszego wzroku? Czy to jak widzimy zależy od tego co jemy? Dieta ma niebagatelny wpływ na sprawność całego naszego organizmu, również oczu. Dlatego aby zachować dobry wzrok jak najdłużej dbajmy o to by nasze oczy były dobrze odżywione.

Przede wszystkim witamina A.

Bez stałych jej dostaw nasz wzrok szybko podupadnie. Niedobór tej witaminy powoduje pogorszenie widzenia o zmierzchu, czyli tzw. kurzą ślepotę. Jeśli jednak pozwolimy by niedobór się pogłębiał możemy doprowadzić nawet do całkowitej utraty wzroku. Dobrymi źródłami witaminy A są produkty zwierzęce, a najbogatszym rybie tłuszcze, czyli popularny tran. Sporo tej witaminy znajdziemy również w wątrobie, tłustym mleku, maśle, śmietanie, różnego rodzaju serach oraz żółtkach jajek. Nasz organizm potrafi również wytwarzać tę witaminę z prowitamin A czyli karotenoidów, które znajdują się w pokarmach roślinnych. Obfite w prowitaminy A są warzywa oraz owoce o czerwonej, żółtej, pomarańczowej i zielonej barwie. Szczególnie bogate w karotenoidy są marchew, dynia, morele, brzoskwinie i groszek zielony. Należy jednak pamiętać, że o ile prowitaminy nie kumulują się w naszym organizmie to retinol tak. Nadmiar witaminy A może być szkodliwy w okresie ciąży, dlatego też nie zaleca się suplementacji tej witaminy w tym okresie. Kolejnym składnikiem niezbędnym dla zachowania zdrowych oczu są antyoksydanty. Jednym z najsilniej działających substancji antyoksydacyjnych jest witamina C. Jedzmy więc paprykę, kapustę, porzeczki, truskawki, kiwi oraz inne świeże owoce i warzywa bogate w tę witaminę. W przypadku witaminy C ważne są jej stałe dostawy, ponieważ nasze ciało nie tworzy jej zapasów. Starajmy się więc by warzywa i owoce bogate w tę witaminę znajdowały się w przynajmniej trzech naszych posiłkach każdego dnia. Innym ważnym składnikiem pokarmowych jest luteina. To doskonały przeciwutleniacz, który jest istotnym wsparciem dla narządu wzroku.

Dzięki luteinie nasze oczy chronione są przed szkodliwym promieniowaniem UV,

zapobiega więc ona przedwczesnemu uszkodzeniu plamki żółtej. Luteinę możemy znaleźć w mięsie ryb, zielonych warzywach, kiełkach zbóż, jajkach, zielonej pietruszce oraz awokado. Na liście substancji pomocnych oku znajdują się także antocyjany, czyli barwniki roślinne znajdujące się między innymi w czarnych jagodach. Antocyjany obecne w jagodach i borówce czernicy powodują regenerację niektórych enzymów w naszych oczach, które ulegają niszczeniu w wyniku działania wolnych rodników. Antocyjany znajdujące się w czarnych jagodach mają również korzystny wpływ na mikrokrążenie w oku. Czy sama dieta wystarczy? Z pewnością bardzo wspomoże nasz wzrok, ale niestety aby zachować zdrowe oczy na długo musimy troszczyć się o nie w kompleksowy sposób. Dbajmy więc o to by miały okazję odpoczywać od ekranów, nie przebywajmy w zadymionych pomieszczeniach, chrońmy je odpowiednio przed słońcem i regularnie badajmy się u okulisty.

Facebook Comments