Dieta w ciąży – jakie jest zapotrzebowanie na kwas foliowy?


Dieta w ciąży

Ciąża wymaga niekiedy całkowitej zmiany dotychczasowego trybu życia. Znacznym modyfikacjom muszą ulec kwestie dotyczące aktywności fizycznej, odpoczynku, ale również sposobu żywienia, ponieważ odpowiednia dieta w ciąży odgrywa nadrzędną rolę w zdrowym rozwoju nienarodzonego jeszcze dziecka. Podstawowym zadaniem zbilansowanej diety jest dostarczenie do organizmu kobiety i dziecka licznych substancji odżywczych oraz budulcowych, takich jak np. magnez, wapń, żelazo czy kwas foliowy. Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza ostatni z wymienionych związków.

Jakie jest zapotrzebowanie na kwas foliowy?

Kwas foliowy największą rolę odgrywa podczas rozwoju zarodkowego, a także podczas pierwszego trymestru ciąży. Specjaliści zalecają jednak, aby suplementacja preparatem z kwasem foliowym, była prowadzona przez cały okres ciąży, ponieważ zagwarantuje to odpowiednią podaż folianów, co pomoże uchronić przed poważnymi komplikacjami. Zapotrzebowanie kobiet w ciąży na foliany wynosi około 0,4 mg dziennie, co w zupełności wystarczy, aby zmniejszyć ryzyko powstania wad cewy nerwowej nawet o 70 proc. Kobietom, których poprzednie ciąże były naznaczone komplikacjami, dotyczącymi cewy nerwowej dziecka, zaleca się zażywanie profilaktycznej dawki, wynoszącej nawet 4-5 mg dziennie.

Jaka jest rola kwasu foliowego?

Znaczenie kwasu foliowego w czasie ciąży bardzo trudno przecenić. Związek ten odpowiada za prawidłowość bardzo wielu procesów, do których należą:

•prawidłowy wzrost organizmu

•mielinizację komórek nerwowych

•tworzenie nici DNA

•przekazywanie cech potomstwu

•prawidłowa praca układu pokarmowego

•podziały i funkcjonowanie wielu komórek ciała

Skąd czerpać kwas foliowy?

Foliany, czyli naturalne źródła kwasu foliowego, znajdują się przede wszystkim w produktach roślinnych: szpinaku, sałacie, kapuście, brokułach, kalafiorze, pomidorach i pomarańczach. Utrudnione przyswajanie kwasu foliowego z pożywienia sprawia, że obecnie, do zapewnienia prawidłowej podaży tego związku, odpowiednia dieta już nie wystarczy – kobieta musiałaby np. jeść 20 pomarańczy dziennie. Niezbędna jest suplementacja specjalnym preparatem, opracowanym dla kobiet w ciąży, o nazwie metafolina. Jest to najlepiej przyswajalna forma kwasu foliowego, dostępna w preparacie o nazwie Femibion.

Facebook Comments