Dlaczego tak ważny jest dla nas kwas foliowy


Dlaczego tak ważny jest dla nas kwas foliowy
Kwas foliowy zwany także jako witamina B9 lub witamina B12 jest chemicznym związkiem organicznym, który należy do grupy witamin B.
Kwas foliowy w postaci czystej występuje jedynie w syntetycznej formie. W naturze, czyli w pożywieniu spotykamy postać folianów.

W czym jest kwas foliowy?

Jak już wyżej wspomnieliśmy, kwas foliowy występuje tylko w czystej formie chemicznej, natomiast jego odpowiednik folian znaleźć możemy w następujących produktach spożywczych: bób, kiełki zbóż, wyciąg z drożdży, brukselka, szpinak, brokuły oraz kalafior.
Spoglądając na produkty zwierzęce, nie znajdziemy tam folianu w zasługujących na uwagę ilościach.
Foliany wykazują się dużą wrażliwością na działanie temperatury, czyli obróbkę jaką poddajemy produkty spożywcze, podczas działania której możemy narazić się na jego stratę w okolicach 30%. Oczywiście decydującym czynnikiem jest również czas ekspozycji na działanie temperatury.

Kwas foliowy działanie

Kwas foliowy będący witaminą ma szczególne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu komórek naszego organizmu, przede wszystkim układu krwiotwórczego i nerwowego.

Niedobór kwasu foliowego

Jego niedobór może doprowadzić do zmian w ośrodkowym układzie nerwowym, a także do nasilenia procesów miażdżycowych i zaburzeń cewy nerwowej. Pochylając się nad tematem kwasu foliwego i jego niedoborów w naszym organizmie należało by zwrócić szczególną uwagę na czynniki utrudniające jego wchłanianie, jakimi zazwyczaj są: stany zapalne żołądka oraz jelit, stosowanie leków z grupy przeciwzapalnych, schorzenia wątroby, a także używki, którymi są tytoń i alkohol.

Rola kwasu foliowego

Kwas foliowy bierze udział w prawidłowym metabolizmie kwasów nukleinowych i aminokwasów. Poprzez fakt wpływu kwasu foliowego na regulację wzrostu komórek, a także na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego jest szczególnie zalecaną witaminą dla kobiet w ciąży.
Poprzez jego stosowanie ograniczamy ryzyko wystąpienia wrodzonych wad cewy nerwowej będącej zalążkiem układu nerwowego, który z biegiem czasu przekształca się w mózg oraz rdzeń nerwowy. Niedobór kwasu foliowego doprowadza do dostawania się do mózgu i rdzenia płynu owodniowego, co powoduje zatrzymanie się rozwoju tych narządów. W dalszym etapie u dziecka nienarodzonego może wystąpić przepuklina mózgowo-rdzeniowa, bezmózgowie i rozszczep kręgosłupa.
Kwas foliowy w ciąży jest zatem bardzo istotny dla poczętych dzieci już w ich pierwszych tygodniach życia płodowego, ponieważ wtedy powstaje cewa nerwowa.
 
Kwas foliowy jest jednym z 3 czynników mających wpływ na prawidłowy metabolizm homocysteiny (Hcy).

Co to jest homocysteina?

Homocysteina to aminokwas egzogenny, który powstaje w przemianach metioniny. Jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Jak szybko obniżyć homocysteinę?

Poziom homocysteiny we krwi możemy skutecznie obniżyć suplementując witaminy z grupy B, czyli witaminę B6, B12 i kwas foliowy. Zamiast tego ostatniego możemy wybrać folian, będący składnikiem określonej grupy roślin, ale także wysokiej jakości suplementów diety, które posiadają wysoce biodostępną formę kwasu foliowego jakim jest folian.
Wysoki poziom homocysteiny we krwi może doprowadzić do wystąpienia wielu zaburzeń organizmu, a w tym sercowo-naczyniowych (niedokrwienie mięśnia sercowego, zmian miażdżycowych) i zaburzeń neurodegradacyjnych.
Zadbajmy zatem o zdrowie. Pamiętajmy, że zbudowani jesteśmy z tego, co spożywamy, a raczej z tego, co przyswoiliśmy. Mając świadomość niskiej jakości żywności, jaką spożywamy jesteśmy po prostu skazani na konieczność uzupełniania naszej diety o witaminy i minerały. Najprostszą i najtańszą formą są te suplementy diety, które mają czysty skład, bez zbędnych dodatków i wysoką biodostępność swoich składników. Takie bowiem, najszybciej uzupełnię Twoją dietę i pozwolą cieszyć się długim zdrowiem.
 
Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem internetowym: Dobre-Suplementy.com.pl

Dodaj komentarz