Fakty i mity dotyczące batonów proteinowych


Fakty i mity dotyczące batonów proteinowych
Reklamy prezentujące batony proteinowe starają się wszystkich przekonać do ich cudownych wartości. Mówią, że wyroby te są zdrowe, pomagają w budowaniu tkanki mięśniowej, a ich niska zawartość kalorii sprawia, że idealnie sprawdzają się nawet na diecie. Które z tych informacji są jednak prawdą, a które wyłącznie chwytem marketingowym?

1. Proteinowe słodycze nie zawierają cukru – MIT

Choć nawet w tej grupie produktów zdarzają się wyjątki, przeważnie proteinowe słodycze zawierają sporą ilość cukrów prostych. Niektóre składają się z nich prawie w 1/3 (!), co potrafi dać nawet 6 łyżeczek cukru w jednej porcji przysmaku. Taka ilość cukru nie jest nikomu potrzebna, gdyż potrafi ona szybko odłożyć się w postaci dodatkowych boczków.

Warto natomiast szukać batonów proteinowych zawierających zdrowe substancje słodzące (np. ksylitol). Są one droższe, ale za to bezpieczne dla organizmu i sylwetki. Naukowcy stwierdzili też, że ksylitol jest wartościową substancją dla człowieka, dlatego warto wprowadzić go do codziennej diety i regularnie spożywać.

2. Batony proteinowe są całkowicie zdrowe – MIT

Przeciętny baton proteinowy wykazuje się również całkiem sporą zawartością tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans. Odpowiedzialne są one za doprowadzanie do dolegliwości związanych z układem krążenia oraz różnych nowotworów. Niektóre badania potwierdziły też, że zwiększona ilość tych tłuszczy w organizmie może wzmagać ryzyko nadwagi lub otyłości.

3. Proteinowe wyroby to doskonałe źródło białka

W kryzysowych sytuacjach każde białko jest lepsze od żadnego, jednak to pochodzące z proteinowych przysmaków na pewno nie jest najbardziej wartościowe. Mając zatem taką możliwość, znacznie lepiej jest je zastąpić mięsem, jajkami, roślinami strączkowymi bądź twarogiem. Białko znajdujące się w tych produktach spożywczych jest lepiej wchłaniane przez organizm i tym samym szybciej może w nim zadziałać, uzupełniając różne niedobory (szczególnie te występujące po treningu).

4. Proteinowy batonik może zastąpić posiłek potreningowy – FAKT

Jako że Batony proteinowe najlepiej sprawdzają się w tych kryzysowych sytuacjach, zdecydowanie warto mieć je zawsze w torbie. Jeśli po ciężkim treningu siłowym osoba ćwicząca nie ma czasu na przygotowanie bądź skonsumowanie posiłku, taka przekąska może uratować jej życie. Węglowodany występujące w batonie uzupełnią utraconą energię, a białko zacznie odbudowywać tkankę mięśniową. Na pewno lepiej zjeść coś takiego, nawet jeśli zawiera to cukier, niż nie jeść zupełnie nic.

5. Proteinowe batony mogą ułatwić odchudzanie – FAKT

Jeśli tylko osoba odchudzająca podczas wybierania batonów proteinowych będzie kierować się ich składem, później wolno jej będzie spożywać takie słodycze na diecie. Jako że są one słodkie, nawet gdy zawierają zdrowy ksylitol, mogą wspaniale zastąpić pełne cukru ciastka, batoniki i czekoladki. Jedząc od czasu do czasu Batony proteinowe, psychika człowieka zaczyna się uspokajać. Nareszcie przestaje on czuć się jak na diecie, dlatego też może dłużej na niej wytrwać.

Artykuł powstał we współpracy z Świat Supli