Hiperlipidemia – co jeść, a czego unikać?


Hiperlipidemia – co jeść, a czego unikać?
Podwyższony poziom cholesterolu nie musi być problemem – można go obniżyć dzięki zmianie nawyków żywieniowych. Jakie produkty wprowadzić, a z których zrezygnować? Czy odżywianie przy hiperlipidemii musi oznaczać rezygnację z ulubionych przysmaków?

Zasady żywienia

Hiperlipidemia to stan podwyższonego stężenia cholesterolu i/lub triglicerydów w surowicy krwi, występujący zazwyczaj u osób otyłych (zwłaszcza z otyłością brzuszną), spożywających nadmierne ilości tłuszczów, cukru i alkoholu. Hiperlipidemia znacznie zwiększa ryzyko miażdżycy, dlatego ważne jest, by zapobiec jej postępowaniu, a w dalszej kolejności – zredukować. Można to osiągnąć dzięki zastosowaniu kilku reguł:

  • zrezygnowaniu lub ograniczeniu produktów, zawierających duże ilości złego cholesterolu LDL: słoniny, boczku, masła, wołowiny, sera żółtego, jaj, wątróbki i mózgu,
  • spożywaniu większej ilości błonnika pokarmowego (wspomaga wydalanie tłuszczu z organizmu), który znajduje się np. w suchych nasionach roślin strączkowych, jabłkach, czarnych porzeczkach, jagodach, marchwi, dyni,
  • rezygnacji ze spożywania alkoholu,
  • ograniczeniu w jadłospisie cukru, miodu i słodyczy,
  • unikaniu dań mocno posolonych, wysoko przetworzonych i typu fast food,
  • przyjmowaniu witamin o działaniu antyoksydacyjnym (A, C i B-karoten), które zawarte są m.in. w marchwi, pomidorach, sałacie, dyni, szpinaku, olejach roślinnych, pełnoziarnistych produktach zbożowych, cytrusach, papryce, brokułach, truskawkach czy kiwi.

Zdrowe zamienniki

Podstawy codziennej diety wielu Polaków – tłuste mięso, śmietanę, ser żółty, margarynę, potrawy smażone i produkty zawierające cukier – można łatwo i smacznie zastąpić, np. chudymi gatunkami mięs (cielęcina, kurczak bez skóry, indyk), odtłuszczonym jogurtem, serem żółtym o zmniejszonej ilości tłuszczu lub chudym twarogiem, olejem roślinnym, produktami do smarowania pieczywa z zawartością stanoli roślinnych, potrawami gotowanymi na parze lub pieczonymi, a także owocami. Nigdy dotąd wybór produktów spożywczych w marketach nie był tak szeroki. Półki w działach ze zdrową żywnością pełne są nowości, dlatego każdą potrawę o wysokiej zawartości tłuszczu można zastąpić zdrowym zamiennikiem. Tradycyjne mielone z mięsa wieprzowego warto zastąpić smakowitym łososiem pieczonym w folii (szybki do wykonania, uczta dla podniebienia!), a ulubioną zupę domieszką lekkostrawnych przypraw.

Czym zastąpić to, co niezdrowe?

Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest spożywanie większej ilości produktów pochodzenia roślinnego. Tłuszcze w nich zawarte są zwyczajnie zdrowsze dla organizmu i wspomagają utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Warto włączyć do codziennej diety także elementy o wysokiej zawartości stanoli roślinnych, które są konieczne do zachowania równowagi między frakcjami HDL i LDL. Na przykład przygotowując kanapki zamień zwykły produkt do smarowania pieczywa na taki zawierający stanole roślinne. Smarując pieczywo sięgnij po Benecol.

Czy przy hiperlipidemii można jeść słodycze? Oczywiście, ale te zdrowe: znakomite galaretki i kisiele, biszkopty na białkach, budynie na chudym mleku, suflety, musy oraz sałatki owocowe. Ponadto, cukier w kawie czy w herbacie można zastąpić stewią lub ksylitolem – składnikami o mniejszej wartości kalorycznej i dobroczynnym wpływie na organizm. Codzienne menu przy hiperlipidemii warto również wzbogacić o niesłodzone soki owocowe i warzywne, odtłuszczone napoje mleczne (np. smakowe) oraz różnorodne jogurty. Na szczęście nie trzeba rezygnować z przyjemności, jaką daje poranna filiżanka kawy lub herbaty.

Źródło:
Dieta w hiperlipidemiach [w:] www.medicover.pl, dostęp: 18.04.2016

Facebook Comments