Jak dbać o zęby? Kilka praktycznych porad


Jak dbać o zęby? Kilka praktycznych porad
Dbałość o zęby to podstawowy element profilaktyki chorób zębów i dziąseł. W naszej jamie ustnej przebywa około 700 gatunków bakterii. Co robić, aby żyć w nimi w zgodzie?

Bakterie – dobre czy złe?

Obecność dużej ilości bakterii w jamie ustnej jest naturalnym i niezbędnym stanem. To tak zwana naturalna flora bakteryjna. Problem zaczyna się wtedy, kiedy rośnie ilość niekorzystnych bakterii na rzecz dobrych. Zazwyczaj do zachwiania równowagi dochodzi przy okazji innych procesów chorobotwórczych, toczących się w organizmie, złych nawyków żywieniowych lub braku higieny. Wśród niebezpiecznych chorób, powodowanych przez rozwój drobnoustrojów, są:

  • próchnica – bakterie próchnicotwórcze żywią się węglowodanami, a zatem idealnym dla nich środowiskiem jest jama ustna osoby spożywającej duże ilości cukrów, nie dbającej o higienę oraz z podatnością na uszkodzenia szkliwa;
  • halitoza – choroba, której podstawowym i krępującym objawem jest nieprzyjemny zapach z ust. Pożywienie dla powodujących ją bakterii stanowią białka śliny oraz nabłonek;
  • grzybica – w jamie ustnej, oprócz bakterii znajdują się również grzyby. Są to przede wszystkim drożdżaki (Candida), które w momencie osłabienia organizmu mogą powodować białe pleśniawki. 

Jak zapobiegać zaburzeniom w równowadze bakteryjnej? Przede wszystkim niezbędna jest regularność i znajomość kilku podstawowych zasad higieny jamy ustnej. 

Szczotkowanie to podstawa

O sposobach mycia zębów powiedziano już wiele. Wskazane metody oraz wykorzystywane do tego celu pasty i szczoteczki zmieniają się na przestrzeni lat. Jedno jest pewne. Zęby należy myć minimum dwa razy dziennie, a w szczególności rano i wieczorem, około 20 minut po pierwszym i ostatnim posiłku. Zachowanie odstępu jest istotne ze względu na zmiękczające płytkę działanie kwasów, zawartych w pożywieniu. Po 20 minutach nasze pH neutralizuje się i jest już odpowiednie do zabiegów higienicznych.

Warto podkreślić, że mycie zębów na noc, które paradoksalnie jest częściej pomijane, jest dużo istotniejsze. Wynika to z faktu, że podczas gdy organizm śpi, w jamie ustnej wydziela się mniejsza ilość antybakteryjnej śliny, a złe bakterie działają zdecydowanie bardziej intensywnie. Niewyczyszczona płytka nazębna i obecność kwasów po spożytym wieczorem posiłku to w nocy duże zagrożenie dla zdrowia jamy ustnej.

Wśród dostępnych na rynku szczoteczek do zębów, warto wyróżnić trzy podstawowe modele:

  • szczoteczka tradycyjna – to manualna szczoteczka z włosiem osadzonym na plastikowej lub silikonowej główce z rączką. To najpopularniejszy i najbardziej ekonomiczny rodzaj, przy którego użyciu istotny jest sposób szczotkowania. Najnowsze badania wskazują, że nie okrężne, a wymiatające ruchy szczoteczką pozwalają pozbyć się największej ilości zanieczyszczeń;
  • szczoteczka elektryczna – kształtem przypomina manualną, jednak posiada okrągłą główkę, która zasilana na baterie lub prąd, wykonuje ruchy w dwóch lub, w nowszych modelach, w czterech kierunkach. Jej zaletą jest skuteczne usuwanie płytki nazębnej oraz dotarcie do trudno dostępnych miejsc;
  • szczoteczka soniczna – to także model elektryczny, jednak działający na innej zasadzie. Szczoteczka wydziela fale, które wraz ze śliną, wodą i pastą tworzą mikro-bąbelki, docierające do najmniejszych zakamarków. Ten typ polecany jest w szczególności osobom z wrażliwym dziąsłami i delikatnym szkliwem.

Dodatkowe czynności

Oprócz regularnego szczotkowania, do codziennych nawyków pozwalających zminimalizować ryzyko wystąpienia chorób jamy ustnej, można zaliczyć:

  • nitkowanie – usuwanie resztek pokarmu za pomocą specjalnie przystosowanej do tego celu nici dentystycznej. Polecane jest nie tylko po szczotkowaniu zębów, ale również po każdym posiłku. Resztki jedzenia, obecne w jamie ustnej przez kilka godzin, rozkładają się, stając się pożywką dla bakterii i drobnoustrojów;
  • płukanie – to doskonałe dopełnienie szczotkowania, które pozwala usunąć zanieczyszczenia zarówno z płytki nazębnej, trudno dostępnych miejsc, jak i całej jamy ustnej. Warto znaleźć płyn bez zawartości alkoholu o jak najbardziej naturalnym, ziołowym składzie; 
  • usuwanie kamienia nazębnego – to zabieg wykonywany niemal w każdym profesjonalnym gabinecie stomatologicznym. Pozwala usunąć kamień z miejsc trudno dostępnych podczas codziennego szczotkowania, szczególnie w okolicach szyjek zębowych. 

 

Artykuł powstał we współpracy z Gabinetem Stomatologicznym Ziętek Clinic z Krakowa.