Jak sobie radzić z niejadkiem?


Jak sobie radzić z niejadkiem?
Problemy z apetytem, niechęć do próbowania nowych potraw lub całkowite wymigiwanie się od posiłków to trudności, które przeżywa niejeden rodzic ze swoim dzieckiem. Niejadki spędzają sen z powiek. Małe porcje jedzenia, albo całkowita rezygnacja z posiłków wywołuje u rodziców obawę o prawidłową przemianę materii maluchów, odpowiednią gospodarkę witaminową oraz prawidłowy wzrost dziecka. Jednak mimo złożoności problemu, są sposoby, aby niejadka przekonać do pożywnego jedzenia.

Dlaczego dzieci nie chcą jeść?

Dzieci mają różne powody, aby odmawiać jedzenia, czasem jest to kaprys, czasem niechęć do danej potrawy, innym razem powody są nam całkowicie nieznane. Wiele dzieci nie lubi próbować potraw o określonej konsystencji, nie przepadają za wyrazistymi, ostrymi i pikantnymi smakami.

Dla malucha odmowa jedzenia to również próby kreacji własnej tożsamości i próby wpływania na otaczający go świat. Odmowa jest bardzo ważnym narzędziem, który dzieci w wieku od 2 do 4 lat stosują nagminnie, dzięki temu zaznaczają swoją autonomie, a cały proces służy rozwojowi dziecka.

Zdarza się również, że dzieci jedzą jedynie określony typ produktu lub jedynie potrawy podane w określony sposób czy w danym smaku. To, zazwyczaj proces przejściowy, mimo niepokojów ze strony rodziców po upływie określonego czasu, dzieci pozwalają na włączanie do diety kolejnych składników.

Kiedy powinniśmy się martwić, czyli objawy niedożywienia

Brak witamin, obniżony poziom mikroelementów, osłabienie i spadek odporności spowodowany nieprawidłową dietą, powinny być dla rodziców sygnałem, że z dzieckiem dzieje się coś niedobrego. W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się na konsultację lekarską, ponieważ kłopoty z apetytem mogą być spowodowane procesem chorobowym.

W przypadku, kiedy dzieci jedzą bardzo mało, albo jedynie określone produkty, należy wdrożyć suplementację, szczególnie jeśli chodzi o witaminy tu przydają się, takie produkty jak żelki witaminowe, które łączą w sobie atrakcyjną formę, która dziecku kojarzy się ze słodyczami, ze swoim dobroczynnym działaniem na układ pokarmowy. Żelki witaminowe (vibovit.pl) zawierają witaminę C, kwas foliowy, witaminę D oraz witaminy z grupy B, wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego, pomagają utrzymać prawidłowy stan kości i zębów, a także wspomagają układ odpornościowy.

Zdrowy i silny niejadek

Podawanie witamin w postaci żelek, czy innych preparatów atrakcyjnych dla dziecka, może być wspaniałym dopełnieniem diety, jednak trzeba pamiętać, że pełnowartościowe posiłki to podstawa. Aby zachęcić dziecko do jedzenia, nie raz trzeba wszystko dokładnie przemyśleć. To, co może pomóc, aby sprawić, że posiłki będą dla dziecka atrakcyjne to:

  • danie możliwości wyboru potrawy, zaproponowanie kilku dań i prośba o wybranie jednego;
  • wyłączenie z diety dziecka słodyczy, słodzonych soków owocowych i napojów gazowanych;
  • porozmawianie z dzieckiem, na temat tego jak ważna jest zdrowa dieta, jakie daje korzyści i co może się stać w przypadku barku niezbędnych mikroelementów;
  • postawmy na proste dania, bez wymyślnych składników i kompozycji;
  • komponowanie posiłków z produktów które dziecko lubi i za którymi nie przepada, w taki sposób, aby się nie zorientowało np. do gołąbków dodajemy posiekane warzywa.
Facebook Comments