Jak zacząć biegać?


Jak zacząć biegać?
Bieganie to świetny sposób na poprawę kondycji i zrzucenie zbędnych kilogramów. Przez to, że wymaga od nas sporego nakładu sił, szybko przynosi widoczne gołym okiem rezultaty. Jednak wspomniana intensywność sprawia początkującym biegaczom problemy, przez które wielu z nich zniechęca się do aktywności fizycznej i wraca do siedzącego trybu życia. Jak zacząć biegać, aby się nie zniechęcić, osiągając przy tym najlepsze efekty?

Bieganie – korzyści dla zdrowia

Przed rozpoczęciem przygody z bieganiem ważne jest właściwe nastawienie psychiczne. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że zwłaszcza na początku nie będzie nam łatwo, jednak obietnica korzyści dla naszego organizmu powinna zdecydowanie nad tym przeważyć. A ich lista jest zadziwiająco długa. Bieganie m.in.:

  • wzmacnia serce i układ krążenia,
  • chroni przed zawałami,
  • pomaga spalać kilkadziesiąt procent kalorii więcej niż zaobserwować to można w przypadku zwykłego chodu,
  • wzmacnia odporność,
  • poprawia sylwetkę i samopoczucie.

 

Od czego zacząć?

Załóżmy, że zdaliśmy sobie sprawę z tego, że bieganie jest nam potrzebne. Jak zacząć biegać? Jeżeli nasza kondycja jest bardzo słaba i pokonanie zaledwie kilkuset metrów sprawia nam problemy, najlepiej rozpocząć od marszobiegu, który polega na przeplataniu kilkuminutowego marszu fragmentami biegu i nieważne, jeśli ten pierwszy będzie początkowo znacznie dominował nad drugim. Z czasem to się zmieni…

Ważne jest również tempo – nadmierne jego forsowanie to najkrótsza droga do rezygnacji z ćwiczeń. Zdolności adaptacyjne organizmu są bardzo dużo i często będziemy zdziwieni, jak szybko będą poprawiały się jego możliwości. Dlatego ważna jest cierpliwość, spokojne tempo będzie na początek bardziej odpowiednie, a regularne bieganie trzy razy w tygodniu szybko pozwoli nam na stopniowe jego zwiększanie.

 

Rozgrzewka przed bieganiem

Rozgrzewka bywa często bagatelizowana przez początkujących biegaczy, którzy uważają często, że stanowi ona niepotrzebną stratę energii, którą wykorzystać można na samo bieganie. Jednak jak pokazuje praktyka, szybki marsz i prawidłowe rozciągnięcie mięśni pozwala biegać dłużej, bardziej efektywnie oraz uniknąć różnego rodzaju kontuzji.

Prawidłowa postawa

Wydawać by się mogło, że bieganie jest czymś tak naturalnym, że nie trzeba nikogo uczyć, jak robić to prawidłowo. Nic bardziej mylnego – często nieświadomie popełniamy przy nim błędy, które sprawiają, że bardziej się męczymy, a efekty są mniej zadowalające, jak miałoby to miejsce przy zachowaniu prawidłowej postawy w jego trakcie…

Głowa powinna być uniesiona do góry, ze wzrokiem zwróconym przed siebie. Należy się rozluźnić, wyprostować tułów.  Ręce powinny nadawać rytm nogom, a nie np. luźno zwisać. Dłonie warto trzymać swobodnie, dotykając nieznacznie opuszkami palców ich wnętrze. Jeżeli idzie nam zbyt ciężko warto skrócić długość kroku, który może być jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy. 

Bieganie to fantastyczna forma ruchu – wykonywana regularnie stanowi obietnicę poprawy wielu aspektów naszego ciała i ducha. Jak w wielu innych przypadkach najciężej jest zacząć, a powyższe rady zdecydowanie ułatwią wejście w świat biegania.

MK
Przeczytaj też inne porady dotyczące tego, jak zacząć biegać na http://www.runners-world.pl.

Facebook Comments