Jak zapobiegać zwiększaniu poziomu złego cholesterolu w organizmie


Jak zapobiegać zwiększaniu poziomu złego cholesterolu
Nigdy nie jest za późno, żeby zacząć zdrowo żyć i aby zmniejszyć ryzyko poważnych chorób. W dzisiejszych czasach pośpiechu i konsumowania w biegu, na szybko zmagamy się z problemami zdrowotnymi układu krążenia, nadciśnieniem i miażdżycą.

Głównymi przyczynami tych chorób są „zły” cholesterol, brak odpowiedniej, zdrowej diety i ruchu. Poznaj swojego wroga i nie pozwól mu przejąć nad sobą kontroli.

„Zły” cholesterol – czym jest?

Lipoproteiny o małej gęstości LDL (low density lipoproteins) to cząsteczki, transportujące cholesterol do narządów. Ze względu na wysoką zawartość cholesterolu nazywane są „złym” cholesterolem. U osoby zdrowej zostaje zachowana równowaga pomiędzy cholesterolem spożywanym, tym wytwarzanym przez organizm, a zużyciem cholesterolu na potrzeby organizmu.

Mechanizm powstawania blaszki miażdżycowej

Jeżeli  spożywana jest zbyt duża ilość tłuszczów, angażowane są w organizmie dodatkowe cząsteczki transportujące, także zawierające cholesterol, przyswajany w wątrobie. Zapotrzebowanie na cholesterol jest już zaspokojone, więc dodatkowy cholesterol nie jest przyjmowany przez komórki organizmu.

Cząsteczki LDL wiążą cholesterol i w znacznych ilościach krążą we krwi. Z czasem odkłada się on na ścianach tętnic, tworzą tzw. „blaszkę miażdżycową”. Czynniki, jakie sprzyjają powstawaniu miażdżycy to picie alkoholu, palenie, nadwaga, brak ruchu, wysokie ciśnienie krwi, a także cukrzyca

Zmień tryb życia

  • Rzuć palenie. Powoduje ono wysokie ciśnienie krwi i obniża poziom „dobrego” cholesterolu HDL, a podnosi poziom „złego” LDL. Dodatkowo zyskasz wiele innych korzyści zdrowotnych.
  • Zrzuć zbędne kilogramy. Nadwaga jest przyczyną nadciśnienia, wysokiego poziomu cholesterolu we krwi i powoduje szereg innych chorób. Nieraz zrzucenie już kilku kilogramów przywraca do właściwego poziomu cholesterol i wyrównuje ciśnienie.
  • Ruszaj się. Ruch jest bardzo ważnym elementem, w profilaktyce cholesterolowej, pozwala schudnąć, utrzymuje prawidłowe krążenie krwi, przez co organizm jest dotleniony. Możesz zacząć od 10-minutowych spacerów.

Zmień jadłospis

  • Zamień mięso na tłuste ryby morskie. Spożywając ryby dwa razy w tygodniu zapobiegniesz chorobom serca i nowotworom. Ryby morskie są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) omega-3 EPA i DHA,  które pomagają przy prawidłowej pracy serca, utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, wspierają prawidłowe funkcjonowanie mózgu i widzenie. Bogatym źródłem omega-3 ALA jest siemię lniane, olej lniany, olej rzepakowy, olej z wiesiołka, orzechy. Wprowadź do zdrowej diety czosnek. Pomaga on utrzymać właściwy poziom cholesterolu i cukru we krwi, a także pomaga zapobiegać nadciśnieniu, chorobie wieńcowej i udarom. Ponadto działa bakteriobójczo i wirusobójczo, dzięki czemu  pomaga zwalczać infekcje. Działa też antyrakowo.
  • Nasiona strączkowe pomagają dbać o właściwy poziom cholesterolu, dzięki temu, że zawarty w nich rozpuszczalny błonnik wydala go z przewodu pokarmowego zanim znajdzie się we krwi. Podobne działanie mają zboża pełnoziarniste. Warto więc włączyć do śniadania pełnoziarniste platki.
  • Grejpfruty, choć nie każdemu odpowiada ich smak, są idealne w profilaktyce nowotworów, chorób serca i miażdżycy, udarów oraz przeziębien. To właśnie w ich miąższu znajduje się rzadki rodzaj pektyn o działaniu przeciwmiażdżycowym. Sok z grejpfruta nie ma tych właściwości, ale zapobiega m.in. rakowi żołądka i prostaty dzięki zawartości narynginy.
  • Witaminy E i C przyjmowane regularnie pomagają zapobiegać zawałom serca i chorobie wieńcowej. Witamina E bierze udział w neutralizowaniu „złego” cholesterolu LDL, a kiedy jej zasoby się wyczerpią, po części przejmuje to zadanie witamina C. Ponieważ każdy organizm jest inny, lekarz ustali prawidłową dawkę tych witamin indywidualnie dla twoich potrzeb.
  • Jeżeli pijesz alkohol, zamień go na czerwone wino i ogranicz do jednej lampki (kobiety nie powinny pić go więcej niż 140 ml dziennie, natomiast mężczyźni – 280 ml dziennie). Wino pomaga obniżyć poziom cholesterolu, zapobiega chorobie wieńcowej, zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru, a także zatruciom pokarmowym. Cenne składniki wina to kwercetyna i resweratrol (antyoksydanty). Jeśli jednak cierpisz na migreny, zrezygnuj z wina, gdyż wzmaga ono bóle głowy
  • Pij ok. 2 litry wody  i soków warzywnych dziennie. Woda powinna być źródlana, ze sprawdzonego źródła, dzięki niej wypłuczesz toksyny z organizmu. Dodatkowo picie chłodnej wody sprzyja odchudzaniu, gdyż organizm spala kalorie, żeby ogrzać wodę do temperatury ciała.

Co jeszcze możesz zrobić?

Nie denerwować się. Stres powoduje bowiem kumulację negatywnych emocji, które chcesz szybko rozładować. Ale nie zawsze znajdujesz odpowiedni sposób i sięgasz po używki, które w tym pomagają – papierosy, alkohol lub leki uspokajające. Często stres prowadzi do zaburzeń odżywiania, gdyż jedne osoby reagują na niego brakiem apetytu, a inne przeciwnie – sięgają po jedzenie bez względu na to, czy odczuwają głód, czy nie. Oba zaburzenia są groźne, ale to drugie ma znaczny wpływ na poziom cholesterolu. Warto nabrać dystansu do denerwujących nas na co dzień spraw, na które nie masz wpływu, a jeśli chcesz rozładować stres, najlepszy będzie ruch, wysiłek fizyczny lub ulubiony spot.

Facebook Comments