Jaką dietę stosować gdy walczysz z refluksem?


Jaką dietę stosować gdy walczysz z refluksem?

Nieleczony refluks może powodować duży dyskomfort i utrudniać codzienne funkcjonowanie. Wystarczą jednak niewielkie zmiany w diecie przy refluksie, by poprawić jakość życia. Pamiętaj, by połączyć ją z umiarkowaną aktywnością fizyczną i rzuceniem palenia. Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się ze specjalistą!

Jaką stosować dietę przy refluksie?

Dieta lekkostrawna pozwoli Ci nie tylko kontrolować objawy refluksu, ale również pozbyć się dodatkowych kilogramów i utrzymać prawidłową wagę. Warto skonsultować się z dietetykiem, który wyliczy Twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne i rozłoży je na poszczególne posiłki. Zadba też o odpowiednią ilość produktów pełnoziarnistych, owoców i warzyw w jadłospisie.
Dieta na refluks żołądkowo-przełykowy powinna obejmować chude mięso, drób, ryby i niskotłuszczowe albo odtłuszczone mleko, sery i jogurty. Z drugiej strony należy z niej wyeliminować pizzę, lody, ciasta i ciasteczka. Przygotowując potrawy, zastąp tłuszcze stałe płynnymi olejami.
Jeśli zastanawiasz się, co można jeść przy refluksie, umów się na konsultacje online z dietetykiem. Specjalną indywidualną dietę przy refluksie przełykowym ułoży Michał Wrzosek, jednocześnie oferując wsparcie. Przypomina, że jadłospis nie ma na celu wyleczenia przyczyn problemu, ale złagodzenie objawów. Podkreśla, że w przypadku nasilenia dolegliwości, z diety refluksowej należy ograniczyć produkty bogate w błonnik, takie jak pieczywo pełnoziarniste, surowe owoce i warzywa, makaron pełnoziarnisty oraz kasze gruboziarniste.

Co można pić przy refluksie?

Wiele osób zastanawia się, co pić przy refluksie. Jeśli męczy Cię zgaga, pij więcej wody i wybierz ją zamiast kawy i słodkich napojów gazowanych. Pamiętaj, by popijać wodę między posiłkami, by zapobiec zgadze i bolesnym wzdęciom.
Unikaj też alkoholu, który może podrażnić błonę śluzową żołądka. Zrezygnuj też z mocnej herbaty i gorącej czekolady. Jeżeli nie wyobrażasz sobie życia bez kawy, możesz dodać do niej trochę mleka. Zazwyczaj organizm tolerują ją lepiej niż mocne espresso.
Kawa może stymulować wydzielanie kwasów trawiennych. Zawarte w niej substancje (np. kofeina) niejednokrotnie nasilają objawy. Co ciekawe, jej bezkofeinowa wersja bardziej stymuluje produkcję kwasów żołądkowym niż kawa z kofeiną.

Co można jeść przy refluksie?

Co ciekawe, pewne produkty spożywcze mogą Ci pomóc zwalczyć zgagę. Jednym z nich jest imbir, który słynie z właściwości przeciwzapalnych. Ponadto absorbuje kwas żołądkowy i łagodzi dolegliwości żołądkowe. Możesz więc dodać korzeń imbiru do herbaty lub potraktować go jako przyprawę.
Jeśli uwielbiasz bakalie, z pewnością ucieszy się świadomość, że prażone, surowe lub solone migdały złagodzą refluks. Pamiętaj tylko, że tak jak w przypadku imbiru, jeść je z umiarem. Dieta przy refluksie przełykowym może zawierać banany, niskotłuszczowy jogurt naturalny, koper włoski, ananas, papaję, pistację i natkę pietruszki. Na śniadanie możesz śmiało zjeść owsiankę, ma dużo błonnika. Doda Ci energii i zaspokoi apetyt.
Jakich produktów powinny unikać osoby z refluksem?
Cytrusy i pomidory są bardzo zdrowe, z drugiej jednak strony mogą nasilać objawy refluksu. W związku z tym zrezygnuj z pomarańczy, limonek, cytryn, mandarynek, grejpfrutów, pomidorów i produktów z pomidorów. Jeśli zgaga często Ci dokucza, unikaj też brokułów, kalafiora, kapusty i brukselki. Mogą wywoływać zgagę, wzdęcia i gazy.
Z diety refluksowej wykreśl także czosnek, cebulę, miętę, gorczycę i gałkę muszkatołową. Unikaj też tłustych i smażonych potraw, czekolady i ostrych dań. W ten sposób nie tylko uchronisz się przed zgagą, ale też łatwiej pozbędziesz się dodatkowych kilogramów.

Dodaj komentarz