Jakich rad unikać będąc w ciąży i karmiąc piersią


Jakich rad unikać będąc w ciąży i karmiąc piersią
Podejście do ciąży zmienia się na przestrzeni lat. To, co było rekomendowane 20 lat temu teraz czasem może budzić zdziwienie. Nie ufajmy więc poradom cioci czy babci, za to słuchajmy własnego ciała, głosu rozsądku i… ekspertów!

1. „Gdy tylko zajdziesz w ciążę najlepiej się wycofać z aktywności i odpocząć”

Bardzo kuszące. Ale czy właśnie na taką radę czekasz? Może być trudno do zrealizowania i …po prostu nudno!. Na szczęście obecnie zachęca się kobiety do ruchu, jeśli tylko ciąża nie jest zagrożona i nie ma przeciwwskazań lekarskich. Uważa się, że niezależnie od stanu każda kobieta powinna dziennie przejść ok. 5 km piechotą nawet w ostatnich tygodniach ciąży, co korzystnie wpływa na kondycję, stan mięśni i serca. Zalecane są zajęcia fitness dla ciężarnych, joga, pływanie. Każda aktywność wzmacnia mięśnie, które będą pracowały intensywnie przy porodzie, dlatego „leżakowanie” w ciąży nie jest dobrym pomysłem. To idealny czas na wystopowanie w takim znaczeniu, że nie forsujesz się, lecz wciąż znajdujesz czas na spacery z przyjaciółkami i pracę, którą lubisz.

2. „Możesz jeść za dwoje podczas ciąży”

Takie podejście usprawiedliwia łakomstwo i kolejne dokładki. Ale czy ich faktycznie potrzebujesz? Planując ciążę warto się przygotować już kilka miesięcy przed poczęciem. Kobiety o zbyt wysokim poziomie BMI powinny spróbować obniżyć masę ciała, ponieważ otyłość podwyższa ryzyko powikłań ciąży. Natomiast w okresie ciąży nie należy wprowadzać już żadnych drastycznych zmian, w tym diet odchudzających. Nie ma też potrzeby znacznego zwiększenia wartości kalorycznej posiłków już od samego początku ciąży. Warto skupić się na posiłkach regularnych, urozmaiconych i zawierających wszystkie podstawowe makroskładniki tj. białka, zdrowe tłuszcze i węglowodany. Dobrym wyborem będzie zwiększenie porcji świeżych owoców i warzyw, a zmniejszenie ilości zjadanych słodyczy, produktów wysoko przetworzonych takich jak gotowe dania, słone przekąski, wyroby cukiernicze zawierające dużo tłuszczów trans. Kobiety stosujące zbilansowaną dietę w większości przypadków nie muszą stosować preparatów multiwitaminowych. Dla pewności w porozumieniu z lekarzem wykonaj odpowiednie badania. Kobiety w ciąży na pewno powinny jednak uzupełnić dietę o preparaty z kwasem foliowym i kwasami tłuszczowymi omega-3. Kwasy omega-3 są niezbędne w czasie dziewięciu miesięcy życia płodowego, a potem w okresie wzrostu niemowlęcia. Pomagają także utrzymać dobre zdrowie matki po ciąży. Aby uzupełnić witaminy i składniki mineralne, wystarczy zwiększyć ilość warzyw i owoców w jadłospisie, natomiast dostarczenie kwasów omega-3 w diecie jest trudne.

3. „Pij bawarkę, jesteś w ciąży!”

Pij jeśli lubisz, ale nic za karę. W ciąży i w okresie karmienia możesz zrobić dużo dla zdrowia swojego i dziecka właśnie wzbogacając dietę o niezbędne w tym okresie składniki. Zalecenia polskich lekarzy ginekologów dotyczące suplementacji kwasu foliowego znane są od prawie 20 lat. Od niedawna jednak lekarze postulują, by dietę kobiet planujących ciążę, będących w ciąży i karmiących piersią wzbogacić o porcję kwasu tłuszczowego omega-3 DHA (kwas dokozaheksaenowy). Ginekolodzy coraz powszechniej dostrzegają siłę naukowych argumentów przemawiających za klinicznymi korzyściami suplementowania kobiet w ciąży odpowiednimi dawkami DHA. W świetle obecnego stanu wiedzy DHA to jedyny suplement diety o udowodnionej skuteczności w prewencji porodu przedwczesnego. Z tego powodu świadomi położnicy zalecają wzbogacenie diety w kwas DHA, wiedząc jakie ryzyko pociąga za sobą poród przedwczesny. Porody przedwczesne są przyczyną aż 70% śmierci noworodków, u których nie stwierdzono wad wrodzonych. Poród przedwczesny zwiększa także ryzyko wystąpienia niepełnosprawności u dziecka, dotyczy to nawet do 50% wcześniaków. W Polsce dostępny jest suplement diety Mumomega z kwasami omega-3 i omega-6, który przebadano pod kątem zmniejszania ryzyka porodu przedwczesnego. W grupie matek z cukrzycą typu 2 przyjmujących suplement diety Mumomega zaobserwowano mniej porodów przedwczesnych, niż w grupie kobiet stosujących placebo. Kwas tłuszczowy DHA zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu zarówno u zdrowych, jak i chorujących na cukrzycę kobiet, dlatego powinien być przyjmowany przez kobiety planujące ciążę lub będące w ciąży.

Zadbaj o zdrowie dziecka i swoje w prosty sposób

Zapobieganie porodom przedwczesnym to niejedyna korzyść ze stosowania kwasu tłuszczowego DHA. Jego działanie jest wyjątkowo szerokie, wspomaga zarówno zdrowie matki, jak i rozwój dziecka. Organami, które w największym stopniu wykorzystują DHA są mózg i oczy. Odpowiedni poziom DHA ma wpływ na rozwój umysłowy i koordynację ruchową dzieci. Dzięki odpowiedniej porcji DHA w diecie matki w czasie ciąży można pozytywnie wpłynąć na rozwój intelektualny dziecka, dlatego warto podczas ciąży uzupełnić dietę o kwasy tłuszczowe DHA i AA (kwas arachidonowy). Kwas DHA jest niezbędny do właściwego rozwoju oczu i wpływa na ostrość widzenia niemowląt. Kwas omega-3 DHA przyczynia się także do zmniejszenia ryzyka wystąpienia alergii u niemowląt. Dla mam jest niezbędny, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia obniżonego nastroju w czasie ciąży i po urodzeniu dziecka. Ze względu na te wszystkie korzyści każda przyszła mama powinna wspierać swoje dziecko już od poczęcia odpowiednią porcją kwasu tłuszczowego DHA.
Coraz większa ilość badań potwierdza pozytywny wpływ kwasów omega-3 na zdrowie i rozwój dzieci w okresie prenatalnym. Od kilkunastu lat w krajach Europy wprowadzana jest suplementacja kwasów omega-3 dla kobiet w ciąży. W Polsce ten trend jest widoczny od około dziesięciu lat. Nowe odkrycia naukowe mają wpływ na zalecenia lekarzy ginekologów, ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, którzy rekomendują suplementację kwasu tłuszczowego DHA dla kobiet planujących ciążę, będących w ciąży i karmiących piersią. W 2011 roku eksperci dla kobiet w ciąży rekomendowali dawkę 200-300 mg DHA, natomiast od 2014 roku została ona zwiększona do 600-1000 mg DHA dziennie. Potwierdza to bezpieczeństwo stosowania kwasów omega-3 i ich niezaprzeczalną rolę w odżywianiu kobiet w ciąży. Kwas tłuszczowy DHA należy stosować minimum 3 miesiące przed poczęciem. Tak wczesne rozpoczęcie suplementacji ma za zadanie uzupełnić niedobory tego składnika w organizmie matki.

Na co zwrócić uwagę, wybierając dobry preparat z kwasami omega-3?

Kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie suplementu z kwasami omega-3, to przede wszystkim bezpieczeństwo, przyswajalność, skład i ilość substancji aktywnej w kapsułce. Eksperci Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego pozytywnie oceniają preparat Mumomega w kapsułkach, przeznaczony dla kobiet, które planują lub są w ciąży oraz dla mam karmiących piersią.

Bogaty skład z czterema kwasami tłuszczowymi

W składzie Mumomega znajdziemy aż cztery kwasy tłuszczowe – dwa z grupy omega-3 (kwasy tłuszczowe EPA – kwas eikozapentaenowy i DHA) oraz dwa z grupy omega-6 (kwasy tłuszczowe AA – kwas arachidonowy i GLA – kwas gamma-linolenowy).
Budowa komórek nerwowych i mózgu jest uzależniona od prawidłowego poziomu kwasu tłuszczowego DHA. Do rozwoju dziecka oprócz kwasów tłuszczowych omega-3 potrzebne są także kwasy omega-6 m.in. AA. Są one zawarte w mleku kobiecym. Mumomega jako jedyny preparat na polskim rynku dostarcza zbilansowaną kombinację kwasów omega-3 i omega-6, co zabezpiecza równowagę metaboliczną kwasów tłuszczowych. Dostarczanie samego DHA może być niewystarczające do zapewnienia odpowiednich korzyści dla płodu ze względu na możliwe zaburzenia przemian metabolicznych kwasów tłuszczowych.

Ważna jest duża porcja kwasu omega-3 DHA

Eksperci Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego rekomendują przyjmowanie od 600 mg do 1000 mg omega-3 DHA u kobiet w ciąży i karmiących. Wystarczą więc dwie lub trzy kapsułki Mumomega dziennie, by zapewnić odpowiedni poziom DHA. Jest to jedna z najwyższych porcji DHA w 1 kapsułce wśród produktów dostępnych na polskim rynku.
Suplementacja witamin A i D musi odbywać się pod indywidualną kontrolą lekarza, dlatego Mumomega nie zawiera tych witamin. Nie zawiera również innych minerałów i witamin (niewielka ilość naturalnie pozyskiwanej witaminy E wykorzystywana jest jako przeciwutleniacz).

Wysoka przyswajalność kwasu tłuszczowego omega-3 DHA

Równie ważną cechą suplementu, oprócz wysokiej ilości składnika aktywnego jest także przyswajalność. Badanie przeprowadzone na suplemencie diety Mumomega potwierdziło, że DHA zawarte w preparacie jest bardzo dobrze przyswajane i przez matkę, i przez dziecko. W grupie kobiet przyjmujących Mumomega poziom DHA w błonie komórkowej krwinek czerwonych w trzecim trymestrze ciąży był wyższy o ponad 50% w porównaniu do wartości DHA w pierwszym trymestrze ciąży, natomiast u kobiet przyjmujących nieaktywny preparat (placebo), nie zmienił się on w sposób istotny statystycznie. DHA z Mumomega dobrze penetruje przez barierę łożyskową (tu bardzo ważną rolę odgrywa kwas tłuszczowy omega-3 EPA (kwas eikozapentaenowy) wspomagający transport, EPA jest również obecny w Mumomega), o czym świadczy znacząco wyższy poziom DHA we krwi pępowinowej u dzieci kobiet przyjmujących Mumomega.
Kwasy omega-3 mogą występować w dwóch formach – naturalnej i syntetycznej. Naturalne trójglicerydy mają wyższy stopień przyswajalności niż formy syntetyczne. W Polsce informacja o zastosowanej formie trójglicerydów nie pojawia się na etykiecie suplementu diety, ponieważ nie wymaga tego prawo. Dlatego konsumenci często nie zwracają uwagi na tę kwestię. W preparacie Mumomega zastosowano tylko naturalne formy kwasów tłuszczowych. Stosując Mumomega, mamy więc pewność, że DHA rzeczywiście jest przyswajane przez organizm matki i dziecka.
Preparat Mumomega zawiera także wysoko biodostępny kwas gamma-linolenowy (GLA) z grupy kwasów omega-6. Jest on pozyskiwany z tłoczonego na zimno, organicznie uprawianego wiesiołka. Uprawa organiczna daje gwarancję czystości i braku jakichkolwiek sztucznych środków chemicznych i pestycydów. Uprawa organiczna zwiększa zawartość składników aktywnych w roślinach, w porównaniu do uprawy tradycyjnej. Długą trwałość produktu gwarantuje roślinna witamina E zastosowana jako przeciwutleniacz. Produkt nie zawiera dodatków smakowych, środków barwiących i sztucznych składników.

Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zaleca stosowanie kwasu tłuszczowego omega-3 DHA u kobiet w okresie przed planowanym zajściem w ciążę, w czasie trwania ciąży oraz podczas laktacji. Mumomega to pierwszy preparat z kwasami tłuszczowymi na polskim rynku, który uzyskał Pozytywną Opinię Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Mumomega dostępny jest w dobrych aptekach. Koszt 1 opakowania (30 kapsułek) to ok. 49,90 zł. Więcej informacji dla kobiet w ciąży m.in. kalkulator diety, badania, konkurs, indywidualną kartę ciążową i ciekawe niezbędniki znajdziesz na stronie www.mumomega.pl.

Literatura

Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w sprawie zastosowania kwasów omega-3 i omega-6 [Mumomega, producent EQUAZEN] w diecie kobiet ciężarnych i karmiących. Warszawa, 25 sierpnia 2009 r.
Min Y. et al. Effect of Docosahexaenoic Acid-Enriched Fish Oil Supplementation in Pregnant Women with Type 2 Diabetes on Membrane Fatty Acids and Fetal Body Composition. Double- Blinded Randomized Placebo-Controlled Trial. Journal Diabetic Medicine, November 2014, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24925713.
Rekomendacja PTG w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących, Ginekologia Polska 5/2014
Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące zastosowania suplementacji kwasem dokozaheksaenowym w profilaktyce porodu przedwczesnego. Ginekologia Polska 4/2014, 318-320
Willatts P et al. Effect of long-chain polyunsaturated fatty acids in infant formula on problem solving at 10 months of age. Lancet 1998; 352(9129):688-691
Jacobson JL et al. Beneficial effects of polyunsaturated fatty acids on infant development: evidence from the Inuit of Arctic Quebec. The Journal of Pediatrics 2008; 152 (3): 356-364
Birch EE et al. A randomized controlled trial of long chain polyunsaturated fatty acid supplementation of formula in term infants after weaning at 6 wk of age. Am J Clin Nutr 2002; 75(3): 570-580
Jorgensen MH et al. Is there a relation between docosahexaenoic acid concentration in mothers’ milk and visual development in term infants? J Pediatr Gastroenterol Nutr 2001; 32(3): 293-296
Williams C. Stereoacuity at age 3.5 y in children born full-term is associated with prenatal and post natal dietary factors: a report from population-based cohort study. Am J Clin Nutr 2001; 73(2): 316-322
De Vriese SR et al. Lowered serum n-3 polyunsaturated fatty acid (PUFA) levels predict the occurrence of postpartum depression: Further evidence that lowered n-PUFAs are related to major depression. Life Sciences 2003; 73: 3181-3187
Freeman MP et al. Randomized dose-ranging pilot trial of omega-3 fatty acids for postpartum depression. Acta Psychiatr Scand 2006; 113: 31-35
Hibbeln JR. Seafood consumption, the DHA content of mothers’ milk and prevalence rates of postpartum depression: a cross-national, ecological analysis. J Affective Disorders 2002; 69: 15-29
Otto SJ et al. Increased risk of postpartum depressive symptoms is associated with slower normalization after pregnancy of the functional docosahexaenoic acid status. PLEFA 2003; 69: 237-243
Su KP et al. Omega-3 fatty acids for major depressive disorder during pregnancy: results from a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Clin Psychiatry 2008; 69(4): 633-634
Carlson SE, Colombo J, Gajewski BJ, [et al.]. DHA supplementation and pregnancy outcomes. Am J Clin Nutr 2013, 97 (4), 808-815

Facebook Comments