Jakie tłuszcze są bezpieczne dla naszego zdrowia?


Jakie tłuszcze są bezpieczne
Od dziecka utwierdzano nas w przekonaniu, że masło jest zdrowe: daje energię i jest naturalne. A do tego ten smak! To wszystko jest prawdą, jednak faktem jest także to, że zawiera niebezpieczne dla naszego zdrowia kwasy tłuszczowe!

Tłuszcze są potrzebne! Ale mogą być i szkodliwe…

Korzystając z wiedzy zgromadzonej na stronach kampanii Poznaj się na tłuszczach, szybko odkryjemy, że generalnie tłuszcze dzielą się na nasycone (głównie pochodzenia zwierzęcego) oraz nienasycone (głównie pochodzenia roślinnego). Po (nawet pobieżnej) lekturze zgromadzonych tam materiałów odkryjemy, że nasz organizm potrzebuje tłuszczów do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania, zwłaszcza tłuszczów roślinnych.

Jednak im bardziej będziemy zagłębiać się w informacje, tym więcej rzeczy nas może zaskoczyć. Wśród kwasów tłuszczowych nienasyconych znajduje się także odmiana typu trans – bardziej odporne na procesy utleniania, łatwiej przybierające formę stałą. Na te tłuszcze musimy uważać, ponieważ mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu.

Uwaga na niebezpieczne tłuszcze trans!

Mimo iż tłuszcze trans są odmianą tłuszczów nienasyconych, znajdziemy je głównie w mięsie zwierząt przeżuwających (wołowina, baranina), mleku oraz jego tłustych przetworach. I tu dochodzimy do sedna problemu: masło, przez wiele lat uznawane za bardzo zdrowe, wcale takim nie jest! Tłuszcze trans znajdują się także w przemysłowo utwardzanych olejach pochodzenia roślinnego, np. w tłuszczach piekarniczych, fryturze czy niektórych margarynach w kostkach.

Niezależnie jednak od źródła, tłuszcze trans przyczyniają się do obniżenia poziomu zdrowego cholesterolu HDL oraz zwiększenia poziomu niezdrowego cholesterolu LDL. Tym samym regularne spożywanie produktów, które zawierają tłuszcze trans, może podwyższyć ryzyko chorób serca, a nawet zawału! Tłuszcze trans mają również wpływ na metabolizm tkanki tłuszczowej – powodują przyrost masy ciała oraz zmniejszają wrażliwość organizmu na insulinę.

Jak więc dostarczać organizmowi niezbędnych tłuszczów, nie narażając na szwank zdrowia? Pamiętajmy: podstawą zdrowego odżywiania powinna być urozmaicona dieta. Używajmy w kuchni nie tylko masła, ale także zdrowych źródeł olejów (rzepak, sezam, słonecznik, soja) oraz dobrej jakości margaryn.

Facebook Comments