Jakie warzywa warto uprawiać w przydomowym ogródku ?


Jakie warzywa warto uprawiać w przydomowym ogródku ?
Zima kiedyś się skończy, a wówczas nasze przydomowe ogródki znowu zakwitną feerią barw i smaków. Do łask powrócą owoce zerwane prosto z drzewa oraz zioła, które nie zdążyliśmy posadzić w tym roku w kuchennym zielniku. Przypomną o sobie również świeże warzywa, które jeszcze niedawno tak często gościły na naszych stołach podczas niemal każdego posiłku. Warto więc poświęcić chwilę i wykorzystać dostępny nam kawałek ziemi, aby w kolejnym roku zawsze móc z dumą zaprezentować swój własny zestaw grządek pełnych witamin i minerałów.

Im większy skrawek ziemi tym większe pole do popisu, jednak jeśli mamy miejsce zaledwie na kilka warzyw to warto wybrać te, które smakują nam najbardziej oraz mają najwięcej zbawiennych właściwości i składników dla naszego ciała. Co polecamy zasiać pod wiosenną uprawę? Same pyszności!

Sałata

Warzywo to, i to w każdej odmianie, smakuje nam niezależnie od pozostałych składników kanapki, czy sałatki. Jest chrupiące, a jeśli jego obecność na stole wpływa na twoje dobre samopoczucie, to koniecznie musi ono zagościć na stole. Innymi profitami z włączenia sałaty do swojego jadłospisu są między innymi:
– sałata jest niskokaloryczna oraz stanowi dobre źródło błonnika, czy też manganu, kwasu foliowego, żelaza, wapnia, magnezu, potasu i witamin z grupy B,
– zawiera witaminę E i tym samym wpływa pozytywnie na włosy, skórę i paznokcie,
– reguluje pH organizmu i odkwasza go,
– wspiera odporność (właściwości bakteriobójcze chlorofilu),
– źródło luteiny, która wspiera wzrok.

Brokuły

Jeśli istnieje superbohater wśród warzyw, to jest nim zapewne brokuł, który w swojej walce o nasze zdrowie jest w stanie zdziałać naprawdę wiele. Nie dość, że obniża ciśnienie krwi, to jeszcze udowodniono naukowo, iż wpływa dodatnio na profilaktykę rakową oraz stanowi wsparcie dla osób borykających się z depresją. Wszystko to dzięki takim składnikom, jak witaminy C i K, żelazo, magnez, błonnik, wapń, potas oraz kwas foliowy.

Cebula

Mówi się, że cebula to nasze narodowe warzywo, z czym można by się zgodzić, zwłaszcza że profitami są tu zwiększona odporność i większe szanse na wygraną z przeziębieniem, katarem siennym oraz grypą. Jak to możliwe? Cebula zawiera tzw. kwercetynę, czyli środek antyhistaminowy, łagodzący dolegliwości alergii i astmy oraz stany zapalne, np. stawów.

Pomidory

Jedno z popularniejszych warzyw w polskich ogrodach i choć do końca nie wiemy dlaczego, sadzimy je niemal instynktownie (możliwe, że chodzi tu o smak, jaki zapewnia ono naszym śniadaniom). Dołączając uprawę pomidorów do swoich grządek w przydomowym ogródku możemy spodziewać się takich efektów, jak: ochrona przed przerostem prostaty, wspomaganie płodności, wzmocnienie układu odpornościowego, profilaktyka skierowana przeciw miażdżycy i nowotworom.

Marchewka

Warzywo to jest idealne do surówek, a nawet na surowo, a to wszystko dzięki wszechobecnemu beta-karotenowi. Największe profity z włączenia marchewki do diety odczuwa nasza skóra, która staje się przez to jędrniejsza i zdrowsza. Uzupełnieniem zbawiennych składników są tu witaminy z grupy B oraz witamina E – dzięki temu przeciwdziała ona również rozwojowi nowotworów oraz wspiera zmysł wzroku.

Portal HodujeSie.com.pl  wsparł nas merytorycznie.

Facebook Comments