Jakie warzywa warto uprawiać w przydomowym ogródku ?


Jakie warzywa warto uprawiać w przydomowym ogródku ?
Zima kiedyś się skończy, a wówczas nasze przydomowe ogródki znowu zakwitną feerią barw i smaków. Do łask powrócą owoce zerwane prosto z drzewa oraz zioła, które nie zdążyliśmy posadzić w tym roku w kuchennym zielniku. Przypomną o sobie również świeże warzywa, które jeszcze niedawno tak często gościły na naszych stołach podczas niemal każdego posiłku. Warto więc poświęcić chwilę i wykorzystać dostępny nam kawałek ziemi, aby w kolejnym roku zawsze móc z dumą zaprezentować swój własny zestaw grządek pełnych witamin i minerałów.

Im większy skrawek ziemi tym większe pole do popisu, jednak jeśli mamy miejsce zaledwie na kilka warzyw to warto wybrać te, które smakują nam najbardziej oraz mają najwięcej zbawiennych właściwości i składników dla naszego ciała. Co polecamy zasiać pod wiosenną uprawę? Same pyszności!

Sałata

Warzywo to, i to w każdej odmianie, smakuje nam niezależnie od pozostałych składników kanapki, czy sałatki. Jest chrupiące, a jeśli jego obecność na stole wpływa na twoje dobre samopoczucie, to koniecznie musi ono zagościć na stole. Innymi profitami z włączenia sałaty do swojego jadłospisu są między innymi:
– sałata jest niskokaloryczna oraz stanowi dobre źródło błonnika, czy też manganu, kwasu foliowego, żelaza, wapnia, magnezu, potasu i witamin z grupy B,
– zawiera witaminę E i tym samym wpływa pozytywnie na włosy, skórę i paznokcie,
– reguluje pH organizmu i odkwasza go,
– wspiera odporność (właściwości bakteriobójcze chlorofilu),
– źródło luteiny, która wspiera wzrok.

Brokuły

Jeśli istnieje superbohater wśród warzyw, to jest nim zapewne brokuł, który w swojej walce o nasze zdrowie jest w stanie zdziałać naprawdę wiele. Nie dość, że obniża ciśnienie krwi, to jeszcze udowodniono naukowo, iż wpływa dodatnio na profilaktykę rakową oraz stanowi wsparcie dla osób borykających się z depresją. Wszystko to dzięki takim składnikom, jak witaminy C i K, żelazo, magnez, błonnik, wapń, potas oraz kwas foliowy.

Cebula

Mówi się, że cebula to nasze narodowe warzywo, z czym można by się zgodzić, zwłaszcza że profitami są tu zwiększona odporność i większe szanse na wygraną z przeziębieniem, katarem siennym oraz grypą. Jak to możliwe? Cebula zawiera tzw. kwercetynę, czyli środek antyhistaminowy, łagodzący dolegliwości alergii i astmy oraz stany zapalne, np. stawów.

Pomidory

Jedno z popularniejszych warzyw w polskich ogrodach i choć do końca nie wiemy dlaczego, sadzimy je niemal instynktownie (możliwe, że chodzi tu o smak, jaki zapewnia ono naszym śniadaniom). Dołączając uprawę pomidorów do swoich grządek w przydomowym ogródku możemy spodziewać się takich efektów, jak: ochrona przed przerostem prostaty, wspomaganie płodności, wzmocnienie układu odpornościowego, profilaktyka skierowana przeciw miażdżycy i nowotworom.

Marchewka

Warzywo to jest idealne do surówek, a nawet na surowo, a to wszystko dzięki wszechobecnemu beta-karotenowi. Największe profity z włączenia marchewki do diety odczuwa nasza skóra, która staje się przez to jędrniejsza i zdrowsza. Uzupełnieniem zbawiennych składników są tu witaminy z grupy B oraz witamina E – dzięki temu przeciwdziała ona również rozwojowi nowotworów oraz wspiera zmysł wzroku.

Portal HodujeSie.com.pl  wsparł nas merytorycznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *