Joga pomaga na nietrzymanie moczu


joga
By ustrzec się przypadłości, która dotyka milionów kobiet na całym świecie, lub zmniejszyć jej objawy, trzeba ćwiczyć jogę. Jest ona nie tylko przyjemniejsza niż zwyczajowo zalecane przy tym schorzeniu napinanie i rozluźnianie mięśni Kegla, ale też bardziej efektywna. Jej pozycje wzmacniają mięśnie dna miednicy odpowiedzialne między innymi za kontrolę pęcherza i domykanie cewki moczowej.

Wielokrotne porody, nadwaga i wiek

Istnieje kilka rodzajów inkontynencji, ale najczęściej występuje tak zwane wysiłkowe nietrzymanie moczu. W tym przypadku mimowolne wycieki moczu są zazwyczaj spowodowane osłabieniem mięśni dna miednicy. Możliwe przyczyny tego stanu to wielokrotne porody, zwłaszcza długie i trudne, nadwaga oraz wiek. Mięśnie tracą elastyczność, co powoduje, że większa aktywność fizyczna, a nawet kaszel lub śmiech mogą spowodować niekontrolowane popuszczenie moczu. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że z powodu inkontynencji cierpi ponad 200 milionów ludzi, z czego około 2 miliony kobiet w Polsce.

Joga zmniejsza stres i wzmacnia mięśnie

Do tej pory w celu wzmacniania mięśni dna miednicy lekarze zalecali wykonywanie ćwiczeń mięśni Kegla. Jednak w zeszłym roku przeprowadzono badania, które wykazały, że uprawianie jogi jest skuteczniejsze – może zmniejszyć nasilenie występowania nietrzymania moczu aż o 70%. Naukowcy sądzą, że efekt ten osiąga się dzięki nałożeniu się na siebie oddziaływania dwóch czynników. Ponieważ osoby z nietrzymaniem moczu z obawy przed kompromitacją ograniczają aktywność towarzyską i fizyczną, często pojawiają się u nich lęk, stres i depresja. Tymczasem joga kładzie nacisk na medytację i uczy, jak osiągnąć rozluźnienie ciała i spokój umysłu. Z drugiej strony regularne ćwiczenia wzmacniają mięśnie dna miednicy, które podtrzymują pęcherz i odpowiadają za zamykanie cewki moczowej.

W efekcie stworzono program jogi, który pokazuje, jak świadomie używać mięśni przepony miednicznej, co przywraca kontrolę nad funkcjami ciała. Ćwiczenia pomagają uzyskać samoświadomość, zrelaksować się i pozbyć stresu, a wzmocnione dzięki nim mięśnie umożliwiają kontrolowanie pęcherza. Pozycje jogi są dopasowane do potrzeb i możliwości kobiet w różnym wieku. Również osoby starsze mogą bez problemu brać udział w zajęciach. Zaleca się, by przychodząc na jogę, zakładać specjalną, nieograniczającą ruchów wkładkę do bielizny na nietrzymanie moczu, taką jak np. Tena Lady.

Jeśli jednak wzmacnianie mięśni dna miednicy za pomocą ćwiczeń nie przynosi poprawy w nietrzymaniu moczu, konieczny może okazać się zabieg chirurgiczny. Jego rodzaj dobiera się indywidualnie do pacjenta, jednak zawsze pozostaje ostatecznością, ponieważ każda operacja wiąże się z ryzykiem różnych powikłań i tworzenia się zrostów. Po zabiegu konieczna jest też właściwa rehabilitacja, a jej zaniedbanie niestety często prowadzi do nawrotów dolegliwości i konieczności przejścia kolejnej operacji.

Dodaj komentarz