Kilka porad dla cierpiących na ból kręgosłupa


Kilka porad dla cierpiących na ból kręgosłupa
Ból pleców jako objaw chorobowy jest jednym z najpowszechniejszych negatywnych skutków współczesnego stylu życia. Siedzący tryb pracy oraz spędzanie wolnego czasu przed komputerem lub telewizorem stanowią wyjątkowo szkodliwą dla naszego kręgosłupa mieszankę. Dodatkowo, kobiety obciążają swoje kręgosłupy poprzez noszenie butów na wysokim obcasie. Szacuje się, iż w rozwiniętych społeczeństwach 50-80% populacji cierpi w różnych okresach życia z powodu bólu pleców. Dla dużego odsetka tych osób zmiana codziennych nawyków jest działaniem wystarczającym dla doświadczenia ulgi.

Pozycja ciała

Jedną z najczęstszych przyczyn bólów w układzie ruchu jest siedzący tryb życia. Niestety, dla wielu z nas przebywanie w pozycji siedzącej jest nieodłącznym elementem pracy zawodowej. Wbrew intuicji, siedzenie obciąża nasz kręgosłup bardziej niż stanie i niezwykle ważne jest, by siedząc przyjmować pozycję, która szkodzi naszym plecom najmniej, to znaczy:

-Plecy są wyprostowane i przylegają do oparcia na całej swojej długości

-Obie stopy mają kontakt z podłożem

-Tułów i uda tworzą kąt prosty

-Monitor znajduje się na wysokości oczu

Poza przyjmowaniem właściwej pozycji ciała, ważne jest, by podczas wykonywania pracy w pozycji siedzącej robić sobie przerwy na spacer, choćby nawet bardzo krótki.

Sport to zdrowie

Organizm ludzki jest przystosowany do wysiłku. Regularne uprawianie sportu stanowi skuteczną profilaktykę bólu. Pływanie jest dyscypliną szczególnie polecaną dla osób, które uskarżają się na ból kręgosłupa. Wędrówki piesze, bieganie i jazda na rowerze również poprawiają siłę mięśni grzbietu i mogą zapobiegać bólom pleców. Jednakże osoby już cierpiące na przewlekłe bóle kręgosłupa powinny skonsultować się z lekarzem zanim zaczną intensywnie uprawiać wyżej wymienione dyscypliny sportu. Szczególną ostrożność należy zachować przy ćwiczeniu na siłowni. Odpowiednio wykonywane ćwiczenia siłowe mogą wzmacniać mięśnie grzbietu, ale wykonywane niewłaściwą techniką wyrządzają więcej szkody niż pożytku.

Zdrowy sen

Ponieważ w łóżku spędzamy nawet 1/3 życia, wpływ naszego materaca na kondycję kręgosłupa jest nie do pominięcia. Dobrze dobrany materac powinien stanowić punkt podparcia dla wszystkich odcinków kręgosłupa, gdy leżymy na wznak, zaś podczas leżenia na boku powinien pracować tak, by kręgosłup tworzył linię prostą. Mimo iż dobrej jakości materac wraz z łóżkiem jest droższy niż wersalka, warto zainwestować tę kwotę z troski o własne zdrowie.

Co robić w przypadku bólu?

Sposobów na doraźne leczenie bólów kręgosłupa jest wiele. Gorąca kąpiel, zarówno ciepłe, jak i zimne okłady, ćwiczenia rozciągające, leżenie na wznak na łóżku bądź twardym podłożu to tylko niektóre z domowych metod stosowanych przez tysiące cierpiących z powodu bólu osób. W przypadku ostrego bólu ulgę przynoszą również leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, np. tabletki z deksketoprofenem. Jeżeli dolegliwości mają przewlekły, nawracający charakter, należy udać się do lekarza.

Pomoc lekarska

Badanie lekarskie pozwoli na poznanie przyczyny bólu. Innego postępowania wymaga bowiem dyskopatia, innego choroba zwyrodnieniowa, a jeszcze innego skrzywienie boczne kręgosłupa. W zależności od przyczyny dolegliwości, lekarz może nas skierować na zabiegi fizjoterapeutyczne, takie jak masaże czy kinezyterapia, zalecić odpowiednie leczenie farmakologiczne bądź skierować na operację chirurgiczną. W niektórych schorzeniach kręgosłupa czas silnie działa na naszą niekorzyść i dlatego tak ważne jest, by nawracające dolegliwości bólowe zgłosić specjaliście.