Które witaminy wzmacniają organizm?


Które witaminy wzmacniają organizm?
Kiedy jesteś osłabiony lub zbyt często chorujesz to jest to jasny sygnał, że Twój organizm potrzebuje więcej witamin i minerałów. W tym artykule dowiesz się jakie są skutki niedoboru niektórych witamin i które z nich powinieneś włączyć do swojej codziennej diety.

Witaminy wzmacniające organizm

Człowiek potrzebuje nie tylko białek, węglowodanów i tłuszczy. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale żeby wzmocnić układ odpornościowy trzeba dostarczyć odpowiednich witamin. 

Większość witamin dostarczanych do organizmu znajduje się w produktach spożywczych. Niekiedy ludzie odczuwają braki niektórych z nich co skutkuje mniejszymi lub większymi dolegliwościami takimi jak:

  • Zmniejszona odporność na choroby i przeziębienie.
  • Brak energii w ciągu dnia.
  • Obniżenie nastroju.
  • Niskie ciśnienie krwi.

Gdy dostarczamy zbyt mało witamin do naszego organizmu, to wskazana jest dodatkowa suplementacja. 

Których witamin potrzebuje człowiek, żeby normalnie funkcjonować na co dzień? Oto lista niektórych z nich, które powinny znaleźć się w każdej diecie:

Witamina A

Witamina A należy do grupy kilku substancji m.in. retinolu, beta karotenu i niektórych karotenoidów. Jest odkładana w tkance tłuszczowej i wątrobie. Witamina A ma działanie antynowotworowe i przeciwzmarszczkowe (dlatego często wykorzystuje się ją w kosmetyce).

Witamina A chroni układ odpornościowy człowieka wzmacniając błony śluzowe, dzięki którym wirusom trudniej zaatakować nasz organizm. 

Witamina B

Witaminy z grupy B są odpowiedzialne za funkcjonowanie układu nerwowego. Uczestniczą w procesach metabolicznych, poprawiają nastrój i zwiększają sprawność umysłu. 

Wiele witamin z grupy B wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego. Na przykład witamina B1 (tiamina) wspomaga wchłanianie węglowodanów do mózgu i pracę układu sercowo-naczyniowego. Natomiast witamina B5 (kwas pantotenowy) chroni organizm przed infekcjami i wspomaga proces pigmentacji włosów.

Witamina C

Co prawda witamina C nie jest panaceum na przeziębienie i grypę, jak się powszechnie uważa. Witamina C jest kwasem askorbinowym, który zmniejsza ryzyko wystąpienia przeziębienia i chorób. Witamina C powinna znaleźć się w codziennej suplementacji u osób, które chcą zmniejszyć ryzyko przeniknięcia bakterii i wirusów do organizmu.

Witamina C bierze udział w produkcji kolagenu i niektórych procesach biochemicznych.

Witamina D

Szacuje się, że nawet 90% Polaków ma niedobór tej witaminy. Witamina D jest samodzielnie produkowana w naszym organizmie pod wpływem ekspozycji skóry na promienie słoneczne. Występuje też w niektórych rybach morskich takich jak łosoś, czy makrela. 

Niedobór tej witaminy w organizmie człowieka powoduje osłabienie, bezsenność czy zaburzenia wzroku. Witamina D wpływa na odporność organizmu poprzez produkcję przeciwciał i substancji bakteriobójczych, które chronią nasz organizm przez przeziębieniem i grypą. 

Witamina E

Ta witamina jest wykorzystywana we współczesnej kosmetyce. Opóźnia procesy starzenia się skóry. Witamina E chroni organizm przed stresem oksydacyjnym i uszkodzeniem komórek. Jest szczególnie ważna dla osób prowadzących aktywny tryb życia, ponieważ wpływa na wydolność mięśni. 

Brak tej witaminy w diecie prowadzi do anemii, zmęczenia, podatności na infekcje i wiąże się z zaburzeniami neurologicznymi. 

Probiotyki

Bakterie probiotyczne są inaczej nazywane dobrymi bakteriami, które według licznych badań mają właściwości lecznicze. Probiotyki występują w niektórych suplementach diety i produktach spożywczych takich jak jogurty, kwas chlebowy, czy kiszonki. 

Probiotyki muszą mieć udokumentowane działanie prozdrowotne, żeby mogły zostać uznane za „bakterie probiotyczne”. Dobre bakterie wzmacniają układ odpornościowy, wspomagają trawienie, zapobiegają zapaleniu dziąseł, pomagają walczyć z nadwagą i mają wpływ na obniżenie złego cholesterolu. 

O autorze:
Artykuł został napisany przez Witalne Porady. Zajmujemy się tworzeniem treści o tematyce dietetycznej i zdrowotnej.

Facebook Comments