Masaż, czyli uczta dla ciała i ducha


Masaż
Pochodzi z Azji, a pierwsze wzmianki o nim pojawiają się już w XXVIII wieku p.n.e. Masaż – bo o nim mowa, został wówczas określony mianem „terapeutycznego dotyku” i do dnia dzisiejszego pozostaje doskonałym sposobem na pozbycie się różnych dolegliwości. Kto i kiedy powinien z niego skorzystać?

Różne potrzeby, różne techniki

Ponad 80 rodzajów masażu sprawia, że jest on w stanie przynieść ulgę każdemu, kto takowej potrzebuje. Masaż szwedzki jest np. łagodny i często stosowany w celu uzyskania odprężenia, poprawy przepływu krwi i zmniejszenia napięcia mięśni. Głęboki masaż tkanek jest z kolei bardziej intensywny, a stosowany głównie w leczeniu długotrwałego i silnego napięcia mięśni. Można także skorzystać z dobroczynnych właściwości masażu wykonując go samodzielnie – wystarczy delikatnie rozcierać skórę rąk, karku, nóg, używając aromatycznego olejku – np. olejku do masażu JUVENTAS).
Masaż – oprócz działania na ciało, ma także zbawienny wpływ na ducha. Dotyk bowiem jest dla organizmu komunikatem o trosce, bezpieczeństwie, co przekłada się na ukojenie, odprężenie i pomaga w utrzymaniu psychicznej równowagi.

Który masaż jest najlepszy?

Terapia z wykorzystaniem masażu może mieć postać zarówno bardzo delikatnego, długiego głaskania, jak i krótkiego, intensywnego uderzania. Istnieją techniki łączące różne formy i intensywności dotyku, a także te, w których używa się np. pałeczek bambusowych czy gorących kamieni. Sam zabieg – w zależności od intensywności, rodzaju i fragmentu ciała, na jaki jest stosowany, może trwać od 5 minut do nawet 2 godzin. Pole do popisu dla masażysty jest zatem ogromne. Zanim jednak zapadnie decyzja dotycząca tego, na który masaż się wybrać, najlepiej odpowiedzieć sobie na pytanie o potrzeby. Czy ma to być zabieg, który przyniesie relaks? A może usunie napięcia mięśniowe lub dolegliwości bólowe albo przygotuje organizm do wysiłku np. przed zwiększoną aktywnością fizyczną? Terapeuta na pewno zapyta o cel zabiegu, a także dopasuje jego rodzaj do wieku i stanu zdrowia, co gwarantuje najlepsze efekty.

Wybrane rodzaje masażu

Najpopularniejszym rodzajem masażu, jest masaż szwedzki. Polega na rytmicznych i długich ruchach, wśród których wymienić należy m.in. ściskanie, ugniatanie, rozcieranie, głaskanie. Daje efekt rozluźnienia mięśni i umysłu, jest także w stanie poprawić zakres ruchu, np. po kontuzji.
Głęboki masaż tkanek jest z kolei dobrym sposobem na silne napięcia mięśniowe i urazy. Ruchy terapeuty koncentrują się na warstwach mięśni i ścięgnach położonych głęboko pod skórą. Masaż ten jest mniej rytmiczny i relaksujący, niż szwedzki, ale za to wykazuje doskonałe działanie terapeutyczne.
Kobiety w ciąży mogą poszukać ukojenia w specjalnie przygotowanym dla nich programie, mającym na celu zniwelowanie obrzęku nóg, złagodzenie bólu mięśni i stawów, a także zmniejszenie stresu. Z kolei dla fanów aktywnego stylu życia opracowano takie techniki masażu, które przygotowują organizm zarówno do podjęcia wysiłku, jak i pozwalają na jego regenerację tuż po nim. Mowa o masażu sportowym, pomagającym zapobiegać kontuzjom, a także szybko wracać do zdrowia w przypadku ich wystąpienia.
Masaż to także uczta dla zmysłów. Może on być wykonywany np. przy użyciu gorącej czekolady, co dodatkowo korzystnie wpływa na stan skóry, gorących kamieni, a także olejków eterycznych, które – w zależności od rodzaju – pobudzają zmysły i doskonale odprężają (np. olejki do masażu JUVENTAS).

Masaż: czy to bezpieczne?

Jeśli masaż wykonywany jest prawidłowo i przez wykwalifikowanego specjalistę, z całą pewnością jest bezpieczny dla zdrowia. Dobrze jest więc sprawdzić, jakie kwalifikacje ma osoba przeprowadzająca zabieg i czy dysponuje odpowiednim sprzętem. Jeśli masażysta deklaruje wizyty domowe, a przyjeżdża na nie bez własnego, specjalnego łóżka zabiegowego – lepiej zrezygnować.
Kiedy już wytypuje się odpowiedniego specjalistę, należy poinformować go o swoim stanie zdrowia, w tym także o innych metodach leczniczych, stosowanych przy schorzeniu, z którym chcemy walczyć przy pomocy masażu.
Zabieg jest niewskazany u osób, które mają otwarte rany, tendencje do powstawania siniaków, problemy z krzepliwością krwi lub biorą leki obniżające ją. W przypadku wątpliwości, czy istnieją dodatkowe przeciwwskazania do masażu – dobrze jest zasięgnąć porady swojego lekarza prowadzącego.

Podsumowanie:

Liczne badania pokazują, że masaż jest w stanie zniwelować ból pleców, głowy, mięśni, złagodzić dolegliwości pourazowe, a nawet stany zapalne kości i stawów, w tym zwyrodnienia. Jest również idealnym sposobem na walkę z depresją, niepokojem, ponieważ obniża poziom kortyzolu (tzw. hormonu stresu) aż o 25%. Jeśli więc jesienna chandra daje o sobie znać, a do tego pojawił się np. ból pleców lub głowy – czas na masaż!

Facebook Comments