Masz kłopoty ze snem? Sprawdź, jak możesz im zaradzić


Masz kłopoty ze snem? Sprawdź, jak możesz im zaradzić
Bezsenność to problem, z którym boryka się wielu spośród nas. Ty też do nich należysz? Mimo że po pracy czujesz zmęczenie, to jednak nie możesz zasnąć? W takim razie przyjrzyj się bliżej swojej diecie, nawykom, a także aranżacji sypialni. Co można zrobić, by poprawić jakość swojego snu? Sprawdź, jakich wskazówek udzielają eksperci.

Znaczenie snu dla zdrowia, czyli ile godzin dziennie powinniśmy sypiać?

Z pewnością wiele razy słyszeliście o tym, że dla własnego zdrowia warto zadbać o to, by się wysypiać. Naukowcy ostrzegają, że nieregularny tryb snu wpływa negatywnie zarówno na sferę fizyczną, jak i psychiczną. Bóle głowy czy rozdrażnienie to częste objawy w pojedynczych przypadkach nieprzespanych nocy. Znacznie gorzej jeśli niedobory snu stają się standardem. W takim wypadku znacznie zwiększa się ryzyko chorób przewlekłych, a nawet przedwczesnej śmierci.
Skutki niedoboru snu
Ile godzin należy przesypiać w ciągu doby? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż każdy organizm jest inny i w różnym tempie się regeneruje, ale szacuje się, że osoba dorosła powinna sypiać od 7 do 9 godzin w ciągu doby. Nie ma jednak reguły, która mówiłaby przykładowo o konieczności przesypiania 8 godzin dziennie. Warto na początek przyjrzeć się bliżej swoim nawykom, a następnie temu, jak organizm reaguje na różne zmiany.

Sypialnia strefą relaksu

Sypialnia to miejsce, które powinno sprzyjać wypoczynkowi, dlatego też warto zadbać o jego staranną aranżację. Przede wszystkim zacznij od łóżka. Zarówno materac, jak i pościel powinny być dobrze dobrane, aby zachęcać do wypoczynku. Podobnie kolory ścian powinny być tak dopasowane, by działać uspokajająco i nie powodować rozdrażnienia.
Jeśli pracujesz w nocy i kładziesz się do łóżka rano lub nad ranem, zasłoń okna roletami lub kotarami, by jak najmniej światła docierało do pomieszczenia przez okno. Dbaj także o to, by pomieszczenie było zawsze uporządkowane i wywietrzone. Najważniejsze wskazówki, które pomogą w aranżacji sypialni, przedstawia poniższa grafika.
Aranżacja sypialni

Telewizor i laptop w sypialni

Aby sypialnia mogła się stać prawdziwym miejscem relaksu, pozbądź się z niej urządzeń elektronicznych. Mamy tu na myśli komputer/laptop, a także telewizor. Liczne badania dowiodły, że obecność urządzeń elektronicznych w sypialni znacząco pogarsza jakość snu. Aby poradzić sobie z bezsennością, warto ograniczyć ilość czasu spędzanego w sieci, a szczególnie wieczorem, przed snem. Dowiedziono, że niebieskie światło, które emitują urządzenia elektroniczne, nie tylko pogarsza wzrok, ale także zaburza produkcję melatoniny, czyli hormonu, który wpływa na rytm dobowy oraz reguluje sen. Warto wynieść sprzęt elektroniczny z sypialni, a przynajmniej usunąć go z zasięgu wzroku.
Odżywianie a zdrowy sen
Dieta ma wpływ na wszystkie funkcje życiowe człowieka, samopoczucie, a także na jakość snu. Aby sen był spokojniejszy, nie zaleca się spożywania posiłków w porze nocnej (chyba że akurat jesteśmy w pracy). Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekki, by nie pobudzać procesu trawienia i ułatwić regenerację organizmu w czasie snu. Podobnie warto unikać picia napojów energetycznych, kawy czy alkoholu.

Komfort na co dzień

Wykonywanie obowiązków w systemie zmianowym to duże obciążenie dla organizmu, dlatego w miarę możliwości warto zadbać o to, by zapewnić sobie komfort w trakcie pracy.
Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wygodny ubiór. W pracy w służbie zdrowia liczy się profesjonalny wygląd, dlatego ubrania medyczne są produkowane z najwyższej jakości materiałów – przewiewnych i łatwych do utrzymania w czystości.
Dużą popularnością cieszą się komplety medyczne składające się z bluzy medycznej damskiej oraz spodni medycznych. Komplety są bardzo wygodne, a przy tym dostępne w różnych kolorach do wyboru.
Na lato wygodne do pracy będą sukienki medyczne. Wśród nich są zarówno modele obcisłe, jak i nieco luźniejsze. Ciekawie skrojone będą strzałem w dziesiątkę dla pań, które lubią podkreślić kobiecy charakter stylizacji.
Dla tych, którzy są zobowiązani do tego, by pracować w fartuchu medycznym, dostępne są modele różnej długości, białe i kolorowe, z różnym sposobem zapinania, by zapewnić każdemu wygodę na co dzień.
Dodatkowo na stronie: https://www.uniformshop.pl/ dostępnych jest wiele innych elementów odzieży dla kobiet i mężczyzn, a także wygodne obuwie medyczne na wielogodzinne dyżury oraz środki dezynfekujące i sprzęt potrzebny do pracy w służbie zdrowia.
Stylizacje do pracy

Regenerujący sen po pracy

Trudno przecenić wpływ snu na ludzki organizm. Dla własnego zdrowia, lepszego samopoczucia, a także efektywniejszej pracy warto zadbać o aranżację sypialni, zdrowo się odżywiać, a także więcej ćwiczyć. Zawsze jednak punktem odniesienia powinny być sygnały, które wysyła nam sam organizm i na bieżąco na nie reagować.

Dodaj komentarz