Mrożone warzywa i owoce: jedz na zdrowie!


Mrożone warzywa i owoce: jedz na zdrowie!
Warzywa oraz owoce stanowią ważną część naszej diety. Są smaczne i pięknie prezentują się na każdym talerzu. Stanowią przy tym bogactwo witamin i minerałów niezbędnych naszemu organizmowi. Zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, każdego dnia powinniśmy je włączyć do posiłków pięć razy, by zagwarantować sobie zbilansowaną dietę.

O ile w okresie od późnej wiosny aż do jesieni łatwo kupić świeże i smaczne warzywa oraz owoce prosto z polskich pól i sadów, o tyle w okresie zimowym jesteśmy skazani na produkty z importu lub… mrożonki. Wbrew pozorom to drugie rozwiązanie może okazać się dużo lepsze niż sięganie po importowane produkty.

Witaminowy hit

Jednym z najczęściej powtarzanych wobec mrożonek zarzutów jest niższa niż w przypadku produktów świeżych zawartość witamin. To prawda, proces zamrażania sprawia, że powstają niewielkie straty składników odżywczych – np. 10- 20% w przypadku witamin z grupy B oraz 5-30%, gdy chodzi o karoten.

Jednakże na podobne ubytki witamin warzywa i owoce są narażone w obrocie towarowym w świeżej postaci – a więc od momentu, gdy zostaną zebrane przez rolnika, przetransportowane i wyłożone w sklepie, aż do zakupu. Mając na uwadze, że najlepsi producenci mrożonek po pierwsze – starannie selekcjonują produkty, które będą poddane niskim temperaturom, a po drugie – starają się, by mrożenie odbyło się jak najszybciej, różnice w zawartości składników odżywczych są niemal niezauważalne.

Odpowiednie rozmrażanie to podstawa

Skoro już wiemy, że zawartość witamin i składników mineralnych w mrożonych warzywach i owocach zasadniczo nie odbiega od tej w produktach świeżych, pozostaje tylko jedna ważna sprawa. Chodzi o sposób ich rozmrażania. To od niego, jak i od sposobu przyrządzenia mrożonek zależy, czy pozostaną tak zdrowe, jak tego oczekujemy. Najważniejsza zasada jest taka, że rozmrażanie powinno się odbyć szybko. To zapobiega „uciekaniu” zdrowych składników, jak i utracie przez mrożoną marchewkę czy truskawki naturalnej konsystencji.

W przypadku warzyw – najlepszą metodą jest bezpośrednia obróbka termiczna. W zależności od tego, co chcemy z nich przyrządzić, wrzućmy je do wrzącej wody lub na rozgrzaną i delikatnie natłuszczoną patelnię. Kontrast temperatur spowoduje, że warzywa „zamkną” się i nie zamienią w nieprzyjemną papkę. Gdy zaś chodzi o owoce – trzymać się należy instrukcji na opakowaniu. Inaczej będziemy bowiem postępować z truskawkami, a inaczej z wiśniami czy owocami leśnymi.

Smacznie i szybko

Jest jeszcze jedna ważna korzyść z wyboru mrożonych warzyw i owoców. Chodzi o czas przygotowania. Kupując mrożone warzywa i owoce Hortex, nie musimy ich samodzielnie obierać czy kroić. A to dla zapracowanej pani domu, szczególnie w trakcie tygodnia, duża pomoc. Wystarczy otworzyć paczkę warzyw na patelnię czy wrzucić do wrzątku pięknie pokrojoną w kostkę marchewkę z groszkiem, by w kilkanaście minut przygotować zdrowy, smaczny i kolorowy dodatek do obiadu.

Jak widać, mrożonek pochodzących ze sprawdzonego źródła nie trzeba się obawiać. Wręcz przeciwnie – warto je jeść na zdrowie przez cały rok!

Facebook Comments