Najczęstsze kontuzje – rozpoznanie i zapobieganie


Najczęstsze kontuzje - rozpoznanie i zapobieganie
Trend na zdrowe ciało i nienaganną sylwetkę od kilku lat wzrasta. Każdego roku powstaje coraz większa liczba siłowni i klubów fitness. Niesamowicie popularna jest także profesja tzw. trenera personalnego. To właściwie w jego gestii leży odpowiednie przygotowanie do ćwiczeń, ich przebieg oraz wiele innych ważnych elementów składający się na skomplikowany proces aktywności fizycznej.

Niestety – droga do pełni zdrowia paradoksalnie bywa okupiona jego uszczerbkiem. W dzisiejszym artykule znajduje się zestawienie najczęstszych kontuzji, jakie mogą przytrafić się podczas żmudnych treningów.

Naderwanie mięśni karku.

Podczas wzmożonej aktywności fizycznej, zwłaszcza treningu siłowego nasze włókna nerwowe przebiegające wzdłuż szyi są szczególnie narażone na kontuzję. Najczęstszą z nich jest naderwanie mięśni karku. Jak rozpoznać ten ból? Jest to bardzo bolesny i nagły ścisk. Często naderwanie, tudzież naciągnięcie powstaje w wyniku nagłego obrotu głową, co może się zdarzyć praktycznie w każdej sytuacji. Wracając jednak do treningów – prawda stara jak świat mówi o tym jak istotna jest odpowiednia rozgrzewka przed rozpoczęciem ćwiczeń właściwych. Akurat w powyższym przykładzie najlepiej zadbać o odpowiednie rozciągnięcie górnej partii ciała. Rozciąganie można uskuteczniać zarówno w pozycji stojącej – jak i leżącej w formie brzuszków ze zmianami stron – łokieć /kolano.

Mięśnie brzucha i kręgosłup.

Odwiedzając siłownię często można spotkać osoby w pocie czoła uprawiające brzuszki. Cóż… Zadbane i widoczne mięśnie brzucha od zawsze były pożądaniem wielu trenujących. Dlatego dla wielu są one podstawą ćwiczeń na siłowni. Wiele osób jest przekonanych o tym, że im większa liczba brzuszków w serii – tym bardziej atrakcyjna sylwetka. Jest to wrażenie mylne, gdyż nawet liczba 150 brzuszków dziennie może sprawić, iż wygląd mięśni brzucha się nie zmieni, a waga nie spadnie. Wynika to z kompleksowości ćwiczeń. Skupienie się na poprawie jednej partii ciała i żmudne ćwiczenia wyłącznie nad danym elementem nie przyniosą skutków. Proces treningowy powinien być złożony i posiadać wiele form. A jakie skutki niesie ze sobą wykonywanie samych brzuszków? Przykrą konsekwencją są problemy z kręgosłupem biorące się z nieprawidłowego tonusu na linii – brzuch-plecy. Aby ich uniknąć warto zadbać o odpowiednią rozgrzewkę i urozmaiconą formę treningu.

Aparat kostno-stawowy.

Jakie jest nasze pierwsze skojarzenie w związku z siłownią? Tak, to przede wszystkim sztanga. Wiele osób, które rozpoczynają swą przygodę z tą formą ćwiczeń funduje sobie maksymalne obciążenia, co może prowadzić do bardzo niebezpiecznych konsekwencji. Kluczem do treningu siłowego, który da efekty jest przede wszystkim systematyczność. Większa liczba serii z mniejszym obciążeniem z pewnością przyniesie wiele korzyści. Maksymalne obciążenie i kilka powtórzeń może się skończyć tragicznie dla aparatu kostno-stawowego. Tego typu kontuzje potrafią wykluczyć osoby z treningu nawet na kilka miesięcy.

Tekst powstał przy współpracy ze sport-med.pl.

 

Facebook Comments