Odczuwasz ból i sztywność szyi? Zacznij ćwiczyć


Odczuwasz ból i sztywność szyi? Zacznij ćwiczyć
W pracy siedzimy osiem godzin przed komputerem. Wracamy siedząc w autobusie bądź samochodzie, w domu zaś odpoczywamy… siedząc w wygodnym fotelu i oglądając telewizję. Przy takim trybie życia o ból kręgosłupa nietrudno – szczególnie w jego odcinku szyjnym.

Kilkugodzinna praca za biurkiem połączona z brakiem aktywności fizycznej to prosta droga do bólów kręgosłupa, a nawet schorzeń.
Co robić, aby pozbyć się dolegliwości bólowych? 
Odpowiedź jest prosta. Trzeba zacząć się ruszać. Ważne, by robić to systematycznie, co najmniej dwa razy dziennie. Wtedy seria ćwiczeń – zajmująca zwykle kilkadziesiąt minut – przyniesie oczekiwane efekty. Z czasem liczbę wykonywanych powtórzeń należy zwiększać. 

O tym pamiętaj! 

Szyjny odcinek kręgosłupa to bardzo ważna konstrukcja, na którą składa się siedem niewielkich kręgów. To właśnie one mają wpływ na nasz wzrok. Odpowiadają również za zmysł równowagi.

By uniknąć bólu czy drętwienia w tej części kręgosłupa, warto wzmacniać oraz rozciągać mięśnie szyi i karku. Jednak żeby ćwiczenia były skuteczne i zarazem bezpieczne, należy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  • wszystkie ćwiczenia powinno się wykonywać w czystym i wywietrzonym pomieszczeniu, na miękkim podłożu – dywanie, macie albo materacu
  • pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami warto robić przerwy na krótki odpoczynek
  • ćwiczenia trzeba wykonywać z rozwagą – nie mogą one nadwyrężać mięśni
  • przy wykonywaniu ćwiczeń, powinno się pamiętać o wciąganiu brzucha i napinaniu pośladków
  • jeśli podczas ćwiczeń pojawi się ból, należy zmniejszyć liczbę wykonywanych powtórzeń.

Proste ćwiczenia do zrobienia w domu

Ćwiczenia mają rozluźnić, wzmocnić i rozciągnąć szyjny odcinek kręgosłupa. Ich ogromną zaletą jest to, że można je wykonywać samodzielnie w domu. A warto, bo ćwiczenia te pozwalają skutecznie pozbyć się bólu. Co więcej, zapobiegają pogłębianiu się dolegliwości i zniekształceń. Wykonywane są w pozycjach siedzącej i leżącej.

ćwiczenia kręgosłup

Dbaj o kręgosłup – codziennie

Niezależnie od serii wykonywanych ćwiczeń, warto pamiętać, by nie nadwyrężać szyjnego odcinka kręgosłupa także w codziennych czynnościach. Wystarczy stosować się do kilku poniższych zaleceń:

  • śpimy na wznak albo na boku (podpierając się na ręce) – nigdy na siedząco
  • unikamy trzymania głowy przez dłuższy czas tylko w jednej pozycji – w zgięciu albo w wyproście
  • ściągając jakiś przedmiot z wysokiej półki, korzystamy z krzesła – dążymy do tego, by owy przedmiot mieć na wysokości klatki piersiowej
  • rozmawiając przez telefon, trzymamy słuchawkę w ręce zamiast podtrzymywać ją barkiem
  • jadąc samochodem, pamiętamy o właściwym ustawieniu zagłówka (adekwatnie do wzrostu)
  • dbamy o komfort siedzenia – krzesło powinno być regulowane jeśli chodzi o jego wysokość; ręce należy oprzeć wygodnie na jego bocznych podpórkach.
Autor: FizjoArena
Artykuł przygotowany przez FizjoArena.pl. Firmę oferującą usługi rehabilitacyjne z dojazdem do domu. Firma FizjoArena działa na terenie Warszawy i okolic.

  • Klaudia

    Ja jeszcze do samodzielnych ćwiczeń dorzuciłam masaże. Miałam problemy z kręgosłupem związane właśnie z siedzącym trybem życia. Teraz widzę znaczną poprawę, bo ból był na tyle dokuczliwy, że miałam problemy w nocy ze spaniem. Osobiście polecam klinikę z Poznania Kręg-Clinic, którą z kolei poleciła mi znajoma, może ktoś skorzysta. Też nie ma co czekać, jestem zdania, że lepiej zapytać kogoś kto się zna i mieć problem jak najszybciej z głowy, a nie się niepotrzebnie męczyć.