Odżywki, z jakimi możesz spotkać się na siłowni


Odżywki, z jakimi możesz spotkać się na siłowni
Zapisując się na siłownię, najczęściej marzymy o zbudowaniu dużej masy mięśniowej w krótkim czasie, w czym mają nam pomóc różnego rodzaju odżywki i suplementy dla sportowców. W praktyce budowa i wzmacnianie masy mięśniowej jest procesem długotrwałym i w początkowym okresie treningu siłowego korzystanie z dodatkowej suplementacji jest zupełnie niepotrzebne – wystarczy systematyczny trening i odpowiednio zbilansowana dieta. Mimo wszystko, odwiedzając siłownię z pewnością spotkamy się z wieloma rodzajami odżywek, z jakich korzystają bywalcy tego typu miejsc. Warto zatem wcześniej zapoznać się z ogólną charakterystyką suplementów, by w przyszłości wiedzieć, z czego ewentualnie można skorzystać. Najpopularniejsze odżywki dla sportowców, z jakimi możesz spotkać się na siłowni to: odżywki białkowe i węglowodanowe, aminokwasy BCAA oraz kreatyna.

Odżywki białkowe

Organizm osoby uprawiającej sporty siłowe takie jak kulturystyka, wykazuje dużo większe zapotrzebowanie na białko niż organizm osoby uprawiającej inny rodzaj sportu. W przypadku kulturystów, zapotrzebowanie organizmu na białko wynosi około 2-3g białka na kilogram masy ciała. Dostarczenie tak dużych ilości białka w postaci pożywienia może być kłopotliwe, dlatego wielu bywalców siłowni chętnie sięga po specjalistyczne suplementy dla sportowców, jakimi są właśnie odżywki białkowe. To praktycznie czyste i co najważniejsze, łatwo przyswajalne białko, które pozwala uzupełnić niedobory białka w codziennej diecie osoby uprawiającej sport siłowy.

Siłownia

Odżywki węglowodanowe

To specyficzna odmiana suplementów dla sportowców, którzy chcą przybrać na masie. Tego typu odżywki w głównej mierze składają się z węglowodanów z niewielkim dodatkiem białka (najczęściej w proporcji 5:1 lub 4:1) oraz dodatkowych substancji aktywnych takich jak aminokwasy BCAA, witaminy i minerały. Sportowe odżywki węglowodanowe to niezwykle skuteczny sposób na złapanie dodatkowej masy, przy czym warto pamiętać, że nie jest to czysta masa mięśniowa. Po tego typu specyfiki warto sięgnąć wówczas, gdy chcemy poprawić dobowy bilans kaloryczny, a nie możemy tego osiągnąć poprzez modyfikację swojej codziennej diety.

Aminokwasy BCAA

To specyficzny rodzaj aminokwasów, których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie. Aminokwasy BCAA to swego rodzaju naturalne środki anaboliczne, które wpływają na przyspieszenie procesu wzrostu mięśni, stymulując produkcję hormonów, hamując katabolizm mięśniowy, wpływając na poprawę syntezy białek, które budują strukturę naszych mięśni. Jeśli nasza codzienna dieta jest uboga w mięso, suplementy BCAA będą najprostszym sposobem na zwiększenie podaży tego typu substancji w naszym organizmie, co powinno zaowocować bardziej efektywnym wzrostem mięśni.

Kreatyna

To chyba najbardziej rozpowszechniony i popularny suplement dla sportowców, po który równie chętnie sięgają osoby uprawiające sporty siłowe, jak i miłośnicy biegów (sportów wytrzymałościowych) czy sportów siłowo-szybkościowych. Kreatyna odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszych mięśni, stanowiąc jeden z kluczowych elementów w tworzeniu ATP – energii zasilającej nasze mięśnie podczas gwałtownego i krótkotrwałego wysiłku fizycznego.

Artykuł został przygotowany we współpracy ze sklepem Alenergy.eu, który oferuje odżywki i suplementy dla sportowców.

Facebook Comments