Orzechy na wysoki cholesterol LDL


Orzechy na wysoki cholesterol LDL
Orzechy są bogate w białko, zdrowe tłuszcze, szereg witamin i minerałów. Wiele ze składników zawartych w orzechach jest zdrowe dla serca oraz pomocne w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu LDL.

Orzechom przypisuje się wiele właściwości prozdrowotnych. Ze względu na unikalny skład należą do produktów istotnych w profilaktyce chorób powstających na tle niewłaściwego żywienia, m.in. miażdżycy. Mogą być wykorzystane jako samodzielny surowiec lub dodatek smakowy do ciast, deserów, jogurtów czy sałatek.

Zdrowe tłuszcze na cholesterol LDL

Jedną z najważniejszych zalet orzechów jest wysoka zawartość kwasów jedno- i wielonienasyconych oraz niska nasyconych kwasów tłuszczowych. Przewaga nienasyconych kwasów tłuszczowych ma dobroczynne działanie na profil lipidowy, gdyż kwasy omega-3 zawarte w orzechach mogą pozytywnie wpłynąć na cholesterol LDL i stężenie triglicerydów. Chronią zatem przed miażdżycą, zawałem, chorobą niedokrwienną serca i innymi problemami sercowo-naczyniowymi.

Najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3 zawierają orzechy włoskie, których garstka dostarcza dwukrotnie większą ilość omega-3 od zalecanej dawki spożycia. W orzechach znajdują się również kwasy tłuszczowe z rodziny omega-6, które zapobiegają zakrzepom tętniczym oraz wspomagają leczenie nadciśnienia tętniczego i cukrzycy typu 2.

Składniki dla zdrowego serca

W orzechach możemy znaleźć szereg innych składników istotnych dla układu sercowo-naczyniowego, m.in.:

  • potas – który reguluje ciśnienie tętnicze krwi, utrzymuje prawidłową kurczliwość mięśni, w tym mięśnia sercowego,
  • wapń – istotny w krzepnięciu krwi , kurczliwość mięśni oraz prawidłowe przewodnictwo tkanki nerwowej,
  • magnez – odpowiada za pobudliwość tkanki mięśniowej i nerwowej, chroni przed stresem,
  • żelazo – bierze udział w powstaniu czerwonych krwinek oraz wpływa na odporność,
  • błonnik – poza uczuciem sytości, sprzyja obniżaniu poziomu cholesterolu.

Walka z wolnymi rodnikami

Orzechy to też cenne źródło antyoksydantów – witaminy E i A, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek przed wolnymi rodnikami, co zapobiega starzeniu. Ponadto witamina E pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy, gdyż wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Orzechy są też źródłem melatoniny, przeciwutleniacza, który zapewnia spokojny sen.

Dla kogo orzechy?

Orzechy powinny znaleźć się w diecie każdego dnia wszystkich, którzy dbają o prawidłowy sposób żywienia. Szczególnie poleca się je osobom chorującym na choroby układu krążenia, nadciśnienie tętnicze czy cukrzycę typu 2.

Orzechy zwiększają uczucie sytości, jednakże osoby odchudzające się powinny spożywać je z umiarem. Należą one do produktów wysokokalorycznych, około 100 g orzechów dostarcza aż 600 kcal.

Facebook Comments