Przegląd witamin na dobre samopoczucie


Przegląd witamin na dobre samopoczucie
Witaminy to organiczne związki zbudowane z podstawowych pierwiastków. Witaminy nie są egzogenne, czyli nie są wytwarzane przez nas, lecz mają charakter egzogenny, czyli dostarcza się je nam na przykład w jedzeniu lub w suplementach diety. Zapewniają zdrowie, odporność, a nawet urodę. Oto przegląd najważniejszych witamin.

Witamina A

Witamina A, czyli akseroftol lub retinol, wpływa korzystnie na zdrowie oraz na urodę. Poprawia wygląd skóry i zapobiega jej przesuszeniom, wzmacnia odporność zapobiegając niektórym nowotworom, poprawia proces widzenia. Jej niedobór skutkuje przesuszeniami skóry, słabą odpornością, a także niedowidzeniem o zmierzchu. Witamina A występuje w mięsie i jajach oraz w marchwi, pietruszce, selerze, szpinaku, koprze i dyni.

Witamina B

Witamina B to grupa witamin, do której należą między innymi: B1, czyli tiamina, B2, czyli ryboflawina, B3, czyli niacyna, B4, czyli cholina, B5, czyli kwas pantotenowy, B6, czyli pirydoksyna, B7, czyli biotyna, B8, czyli inozytol, B9, czyli kwas foliowy, B 12, czyli kobalamina. Generalnie zapewniają sprawność fizyczną i psychiczną działając korzystnie na układ nerwowy. Ich niedobór skutkuje drżeniem mięśni, bólem kości i stawów oraz rozdrażnieniem i zmęczeniem. Witaminy B występują w mięsie, wędlinach, nabiale, serach i wszelkich warzywach.

Witamina C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, słynie jako substancja wzmacniająca odporność, jak jednak wykazały najnowsze badania, nie pomaga ona wyjść z przeziębienia, a jedynie zapobiec przeziębieniu. Oprócz roli wzmacniacza odporności, działa przeciwutleniająco oraz reguluje poziom cholesterolu. Jej niedobór skutkuje osłabieniem, zmęczeniem, brakiem odporności oraz bólami mięśni, kości i stawów. Witamina C występuje w cytrusach, aceroli i dzikiej róży.

Witamina D

Witamina D, czyli cholekacyfelor, zyskała tytuł witaminy dobrego samopoczucia. Wzmacnia ona kości i mięśnie, reguluje działanie układu krążenia, pomaga zachować szczupłą sylwetkę i przeszkodzić w rozwoju raka. Jej niedobór skutkuje bólami kostno-mięśniowymi, chorobami przyzębia, a także słabym samopoczuciem. Witamina D wytwarza się głównie w świetle słonecznym, a w razie unikania słońca można stosować suplement diety zawierający witaminę D.

Witamina E

Witamina E, czyli tokoferol, dba o młodość, piękno i płodność. Neutralizuje wolne rodniki pozwalając zachować urodę i zdrowie, bo chroni między innymi przed nowotworami, a ponadto chroni przed zawałami serca i udarami mózgu. Jej niedobór skutkuje zmęczeniem, starzeniem, wzrostem cholesterolu oraz degeneracją mięśni, kości i stawów. Witamina E występuje w olejach, oliwach, orzechach, migdałach, nasionach, masłach, margarynach i szpinaku.

Witamina F

Witamina F, czyli zespół kwasów tłuszczowych, znajduje większe zastosowanie w dbaniu o urodę, niż w dbaniu o zdrowie. Chroni skórę przed szkodliwym działaniem, zapobiega zapaleniom skóry, nawilża skórę i regeneruje naskórek. Jej niedobór skutkuje nadwrażliwość i przesuszanie skóry, a nawet skoki ciśnienia tętniczego. Witamina F występuje w orzechach, kiełkach, soi oraz nasionach słonecznika i dyni.

Witamina K

Witamina K, czyli filochinon, i jej występowanie wiąże się głównie z krwią. Dba ona o właściwą krzepliwość krwi. Jej niedobór skutkuje zatem krwawieniami. Witamina K występuje w brokule, kalafiorze, jarmużu, brukselce, sałacie oraz szpinaku.

GS
Materiał powstał we współpracy z Ale Zielony Sklep.