Przygotuj się na zimno – 5 sposobów na zdrowe gardło jesienią


Przygotuj się na zimno - 5 sposobów na zdrowe gardło jesienią
Jesienna aura bez pardonu opanowała naszą rzeczywistość. Na zewnątrz jest chłodno, mokro i wietrznie, a czas nasłonecznienia staje się coraz krótszy. Sprawdź, co zrobić, by przy takiej pogodzie ustrzec się problemów z gardłem.

Jesień słynie nie tylko z lirycznych kolorów, którymi obsypuje spadające liście drzew, ale także z pluchy, malejącej temperatury czy nieprzyjemnych podmuchów wiatru. To najbardziej dogodne warunki do działania dla wirusów i bakterii, które szukają luki w systemie immunologicznym naszego organizmu. Jesień to okres, w którym wybitnie warto zadbać o swoją odporność. Ze szczególną uwagą należy skupić się na swoim gardle, które może wykazywać dużą podatność na infekcje o tej porze roku. Jak się skutecznie przed nimi chronić? Przedstawiamy 5 sprawdzonych sposobów na bezpieczeństwo Twojego gardła jesienią.

1. Opatul szyję

Zapewnij gardłu odpowiednią temperaturę i chroń je przed zimnem, a przede wszystkim przed nagłymi skokami temperatur. Z pomocą przyjdą Ci różnego rodzaju szale, kominy, apaszki, chusty, a nawet golfy. Staraj się też do minimum zredukować rozmowy podczas przymrozków. Przede wszystkim powinny o tym pamiętać osoby, które w swojej codziennej pracy są narażone na nadwyrężanie strun głosowych.

 

2. Nawilżaj powietrze w okresie grzewczym

Istotną rolę w profilaktyce chorób gardła odgrywa odpowiednie nawilżenie powietrza w pomieszczeniach, w których przebywamy. Sucha błona śluzowa jest bowiem bardziej podatna na działanie wirusów i bakterii. Na jej przesuszenie jesteśmy szczególnie narażeni w okresie grzewczym. Zmniejszone stężenie wilgotności podczas korzystania z grzejników można kompensować wywieszając mokry ręcznik na kaloryferach lub korzystając ze specjalnych nawilżaczy. Zabiegi te szczególnie rekomenduje się w pokojach, w których przebywają dzieci.

3. Unikaj zanieczyszczeń i używek

Okres grzewczy to także zagrożenie w postaci niskiej emisji, która może szkodzić również gardłu. Pyły, zanieczyszczenia czy dym papierosowy mogą nie tylko wysuszać błonę śluzową gardła, ale również ją podrażniać. Pamiętaj, że analogicznie działa również alkohol. Podobne właściwości przypisuje się również intensywnej herbacie i mocnej małej czarnej.

4. Wzmocnij ogólną odporność

Gardło najlepiej jest chronić wzmacniając cały organizm. By to zrobić, warto sięgnąć do sprawdzonych metod na czele ze zróżnicowaną dietą bogatą w witaminy i minerały oraz aktywnością fizyczną. W sukurs przychodzą naturalne składniki, które budują tarczę, przez którą nie zdołają się przedrzeć wirusy i bakterie. Cytryna, imbir, czystek, miód, czosnek, czarny bez – to tylko niektóre z produktów wartych włączenia do codziennego jadłospisu, szczególnie w okresie wzmożonej zachorowalności.

5. Działaj z wyprzedzeniem

Oprócz kompleksowej troski o zdrowie, należy chronić również samo gardło. Sposobów na osiągnięcie tego celu jest kilka. Po pierwsze, szczególnie w okresach, kiedy masz styczność z chorującymi osobami, stosuj profilaktycznie ziołowe suplementy diety w formie pastylek lub syropów. Po drugie, nawilżaj gardło regularnie schłodzoną wodą z domieszką syropów owocowych, aloesu, imbiru oraz mlekiem z dodatkiem miodu. Możesz skorzystać także z inhalacji lub płukanek. Podobne środki zapobiegawcze możesz zastosować w kontekście swojego dziecka. W tym przypadku farmaceuci rekomendują suplementy diety – pastylki oraz syropy – dostosowane składem i smakiem do małych pacjentów.