Rozwój emocjonalny dziecka do 2. Roku życia – co może niepokoić?


Rozwój emocjonalny dziecka do 2. Roku życia - co może niepokoić?
Ze względu na fakt, że drugi rok życia to okres bardzo intensywnego rozwoju i wielu zmian zachodzących w emocjach i uczuciach dziecka, mamom w tym czasie bardzo często towarzyszą obawy o to, czy wszystko przebiega prawidłowo.

Taki niepokój jest zupełnie naturalny i jak najbardziej uzasadniony, ponieważ szybka reakcja rodziców, w postaci konsultacji medycznej, może zapobiec pogłębianiu się niekorzystnych zmian i zaburzeń rozwojowych.

Pojawienie się niepokojących zmian w rozwoju emocjonalnym dzieci można bardzo łatwo zaobserwować podczas samodzielnych zabaw, jak również zabaw z rówieśnikami, a także zachowania w czasie wykonywania różnych czynności.Wraz ze specjalistami z Enfamil Spróbujemy przybliżyć te zachowania dzieci, które mogą świadczyć o nieprawidłowościach w ich rozwoju emocjonalnym i podpowiemy, jak sobie z nimi radzić.

Utrudniony kontakt

Dziecko w wieku dwóch lat powinno umieć skupiać swoją uwagę na jednej osobie lub wybranym przedmiocie. Powinnaś dostrzegać, że Cię obserwuje, kiedy z nim rozmawiasz i skupia się na tym, co do niego mówisz. Kiedy chce coś wyegzekwować dla siebie (na przykład ulubione cukierki czy nową zabawkę), powinno zwracać się do Ciebie, a kiedy czuje się zagrożone, przybiegać do Ciebie, tuląc się i szukając pocieszenia. Dzieci w tym wieku bardzo lubią bliskie formy kontaktu, uwielbiają się przytulać i kochają pieszczoty. Bardzo lubią się też bawić z dorosłymi. Kiedy Twoja pociecha coś namaluje, albo zrobi coś, z czego sama jest dumna, z pewnością od razu przybiegnie, pochwalić się tym przed Tobą.

Wymienione zachowania dzieci są naturalne dla ich wieku. Jeśli u swojego dziecka ich nie dostrzegasz, to znaczy, że z Twoim maluchem może dziać się coś niepokojącego. Zaobserwuj, czy dziecko nie unika kontaktu wzrokowego, czy reaguje na swoje imię, czy nie unika bliskiego kontaktu z innymi, czy lubi chodzić za rączkę, czy odwzajemnia pieszczoty. Zwróć uwagę, czy lubi się bawić zupełnie samodzielnie i tylko w sposób wybrany przez siebie. Staraj się także obserwować, jak reaguje na emocjonujące rzeczy, czy na przykład z radością pokaże Ci swój nowy rysunek, albo czy zachwyci się na widok nowej zabawki.

Zabawa nie do końca prawidłowa…

Zabawa to bardzo istotny element rozwoju dziecka. Obserwowanie jej przebiegu pozwala na zgromadzenie wielu cennych informacji na temat zachowań dziecka. Twój maluch w otoczeniu innych dzieci powinien zwracać na nie uwagę, obserwować ich zachowanie, a także podejmować próby dołączenia do nich, choć w tym wieku zabawa maluchów ma zazwyczaj przebieg równoległy – każde dziecko bawi się samo, ale obok siebie. W zabawach dziecko powinno naśladować zachowania dorosłych, zwłaszcza dotyczące wykonywania codziennych czynności jak prasowanie, gotowanie itp. Dzieci lubią używać różnych przedmiotów, udając, że służą one do czegoś zupełnie innego.

Jeśli Twoje dziecko nie bawi się chętnie w różne zabawy, wybiera tylko jeden rodzaj zabawek, unika kontaktu z innymi dziećmi, może to być sygnał pojawienia się nieprawidłowości w rozwoju emocjonalnymi. Podobnie jak wtedy, kiedy jego zabawy trwają bardzo krótko, a dziecko szybko się zniechęca, porzucając swoje zabawki lub gdy nie podejmuje zabawy z rodzicami. Sygnałem do niepokoju powinno być także unikanie naśladowania czynności dorosłych.

Nie czekaj, reaguj!

Oczywiście trzeba mieć na uwadze to, że każde dziecko rozwija się w innym tempie i drobne rozbieżności czasowe są jak najbardziej naturalne, aczkolwiek, jeżeli zaobserwujesz nietypowe zachowania u swojego dziecka lub też zauważysz duże opóźnienie czasowe w zdobywanych przez Twojego malucha umiejętnościach, nie zwlekaj ze swoją reakcją. Jeśli zlekceważysz pierwsze nieprawidłowości, zaistniały problem może się pogłębiać i utrwalać, skutkując powstawaniem coraz większych zaburzeń rozwojowych.

Tymczasem wczesne podjęcie działań, które przede wszystkim powinno rozpocząć się od konsultacji medycznej i psychologicznej, a później wdrożenia odpowiednich metod terapeutycznych, pozwala na wyrównanie u dziecka braków rozwojowych i zdecydowanie poprawia jego szansę na prawidłowe relacje w kontaktach z innymi.  

Facebook Comments