Skuteczne sposoby na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi


Skuteczne sposoby na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi
Cholesterol to związek, który pełni w organizmie bardzo ważne role. To on bierze udział w wytwarzaniu hormonów płciowych i kortykosteroidów, to dzięki niemu zachodzi synteza witaminy D3 i kwasów żółciowych. Cholesterol powinien być jednak trzymany w ryzach, bo gdy jest go zbyt dużo, dochodzi do ryzyka rozwoju blaszki miażdżycowej i chorób układu sercowo-naczyniowego. Jak obniżyć jego poziom? Oto kilka porad.

Zdrowe zmiany w stylu życia – im wcześniej, tym lepiej

Nawet niewiele podwyższony cholesterol jest sygnałem, że warto kontrolować jego poziom i podjąć kroki w celu ustabilizowania wyników. Zmiany, które należy wprowadzić, wcale nie muszą być trudne, ale ważne, żeby były skonsultowane z lekarzem. Może on dodatkowo zalecić przyjmowanie leków na obniżenie cholesterolu (jednak nie w każdym przypadku to konieczne). Od czego zacząć? Jeśli w grę wchodzi nadwaga, a tym bardziej otyłość, trzeba podjąć kroki w celu zredukowania masy ciała. W tym pomoże codzienna dawka ruchu (spacery, nordic walking, jazda na rowerze, pływanie) i ograniczenie dziennej podaży kalorii.

Dobrym pomysłem jest jedzenie pięciu niewielkich, za to zróżnicowanych posiłków dziennie. To prosty trick, który utrzymuje optymalne tempo metabolizmu. Drugim sposobem jest włączenie do menu produktów bogatych w błonnik pokarmowy, zawarty w otrębach, pełnoziarnistym pieczywie, kaszach, warzywach, nasionach roślin strączkowych. Wreszcie – picie około 2 litrów wody dziennie, która pomaga błonnikowi pęcznieć w żołądku (co zwiększa uczucie sytości) oraz usunąć zbędne produkty przemiany materii.

Menu na obniżenie poziomu cholesterolu – jak powinno wyglądać?

Sposób odżywiania się gra niebagatelną rolę w walce o prawidłowy profil lipidowy. Choć niektórym osobom wydaje się, że muszą wyeliminować z jadłospisu tłuszcze, nic bardziej mylnego. Istotne jest natomiast jak najczęstsze zastępowanie tłuszczów nasyconych tymi nienasyconymi. Do znakomitych źródeł zdrowych tłuszczów należą ryby, orzechy, oleje roślinne. Warto także zwrócić uwagę na kwasy tłuszczowe trans, które ukrywają się w pozornie niewinnych przekąskach – ciastkach, batonikach, cukierkach, chipsach, gotowych posiłkach (dania instant).

Wszystkie te przysmaki, które lubimy sobie podjadać między posiłkami, wyrządzają jedynie szkodę dla zdrowia, dlatego najlepiej z nich zrezygnować. Ochotę na słodycze można zaspokoić sięgając po świeże lub suszone owoce, na przykład morele. Osobom, które borykają się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu, zaleca się ograniczenie masła. Dziś już można je bez problemu zastąpić smacznymi i bezpieczniejszymi alternatywami – oliwą z oliwek lub produktami do smarowania z wysoką zawartością stanoli roślinnych. Dobrym przykładem jest Benecol MAX, który ma doskonałą skuteczność w obniżaniu poziomu cholesterolu.

Przyprawy – coś dla zdrowia i podniebienia

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że niektóre przyprawy nie tylko podkreślają smak dań, ale też są pomocne w redukowaniu „złej”, czyli miażdżycorodnej frakcji cholesterolu LDL. Należą do nich czosnek, kurkuma, imbir, czarny pieprz, kolendra i cynamon. Badania wykazują, że spożywanie od połowy do całego ząbka czosnku dziennie powinno obniżyć poziom cholesterolu nawet o 9%(1). Co więcej, dodawanie przypraw pomaga opanować nadmierny apetyt, dlatego dzięki nim walka z nadprogramowymi kilogramami jest nieco łatwiejsza.

Jak widać, korekty w jadłospisie i trybie życia, które pomagają osiągnąć prawidłowe stężenie cholesterolu we krwi, nie są tak straszne, jak się na pozór wydaje. Choć początki bywają trudne, do nowych nawyków można się przyzwyczaić, a na efekty nie trzeba czekać długo.

1. Karyn Repinski, 11 Tips to Cut Your Cholesterol Fast, WebMD, dostęp: 9.02.2016

Facebook Comments