Spacery a nasze zdrowie


Spacery a nasze zdrowie
To, że aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, wiadomo już od dawna. Dla niektórych osób problemem jest jednak wybór odpowiedniej aktywności. Dość szybko pojawiają się wymówki, w stylu – bieganie jest nie dla mnie, nie mam czasu chodzić na siłownie, czy chodziłbym na basen, gdybym umiał pływać. Okazuje się jednak, że wcale nie potrzeba specjalnych umiejętności, ani specjalistycznego sprzętu sportowego, aby być aktywnym. Zamiast tego wystarczą nasze chęci i para nóg.

Choć wielu osobom trudno w to uwierzyć, jedną z najlepszych form ruchu dla ludzkiego organizmu jest ta najprostsza, a mianowicie spacer. Nie wymaga specjalistycznego sprzętu, wyjątkowej kondycji fizycznej, czy dużych nakładów finansowych. Nie wywołuje też nadmiernego wysiłku fizycznego, co w przypadku niektórych osób mogłoby nie być wskazane. Zamiast tego korzystnie wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie oraz nastrój. Dodaje energii, pomaga zadbać o sylwetkę i sprzyja kontaktom z innymi spacerowiczami.

Spacer, czyli zdrowie

Ruch jest lekarstwem na wiele chorób, w tym także przewlekłych. Już Arystoteles w czasach starożytności powtarzał, że jednym z najbardziej niszczycielskich dla organizmu człowieka czynników jest długotrwały brak aktywności. Bezczynność fizyczna sprzyja nie tylko nadwadze, ale pogorszeniu ogólnego stanu zdrowia i rozwojowi wielu chorób.

Co istotne, nie ma potrzeby uprawiania wyczynowych sportów. Najbardziej naturalny wysiłek fizyczny, który może uprawiać każdy, począwszy od maleńkiego dziecka do osoby w podeszłym wieku – potrafi zdziałać cuda. Już zaledwie 20-minutowy spacer potrafi wywrzeć korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Jeśli spacerować będziemy regularnie, możemy liczyć na znacznie więcej korzyści. Poprawę koncentracji, podniesienie nastroju, wyciszenie i nabranie dystansu do wielu spraw życia codziennego. Spacery na łonie natury odprężają psychicznie i leczą skołatane nerwy.

Optymalne warunki

Wybierając się na spacer, pamiętajmy, że największe korzyści odniesiemy, pokonując dystans od 8 do 10 tysięcy kroków na dobę. Siedzący tryb życia może człowiekowi poważnie zaszkodzić. Warto pamiętać, że ludzie z natury stworzeni są do tego, by wykonywać wysiłek fizyczny. Jeśli pędzą siedzący tryb życia i pokonują w ciągu doby mniej niż 5 tysięcy kroków, są na najlepszej drodze do rozwoju poważnych chorób.

Jak sprawdzić, ile kroków w ciągu dnia pokonujemy? Do tego celu służą specjalne urządzenia. Krokomierze, znane też pod nazwą pedometrów, pozwolą zmierzyć ilość kroków i dadzą miarodajne informacje na temat pokonywanego każdego dnia dystansu. Pomocne mogą okazać się też dostępne aplikacje. Przykładem jest chociażby lubiana przez spacerowiczów aplikacja Walk and More dostępna bezpłatnie w Google Play lub App Store.

Chodź i chudnij

Spacer to doskonały sposób na utratę zbędnych kilogramów. Co ważne, wcale nie trzeba chodzić szybko. Wystarczy godzinny spacer w średnim tempie, aby spalić ok. 600 kalorii. Dlaczego spacery mogą być lepszą aktywnością dla utraty wagi niż inne, wymagającej więcej wysiłku sporty? Przede wszystkim z uwagi na to, że spacer, choć nie wymaga dużego wysiłku fizycznego, to długotrwale stosowany doskonale rekompensuje niewielkie utraty kalorii w przeliczeniu na jednostkę czasu. Ilość spalonych w ciągu spaceru kalorii uzależniona jest od czasu spędzonego na spacerze oraz szybkości tętna spacerowicza.

Chodzenie nie musi być nudne

Nie każdy lubi spacerować, to fakt. Niektórzy uważają, że to nudne, inni traktują jako stratę czasu. Jednak spacer, nawet jeśli za nim nie przepadamy, można sobie w łatwy sposób umilić. Jeśli lubisz spędzać czas na rozmyślaniach, rób to właśnie podczas spacerów. Jeśli uwielbiasz przebywać na świeżym powietrzu, spaceruj po lesie lub w innych sprzyjających okolicznościach przyrody. A jeśli spędzać czas w towarzystwie, wybierz się na spacer z przyjaciółmi.

Tych z nas, którym szczególnie ciężko wybrać się na spacer, zmobilizują do tego domowe czworonogi. Może więc już czas zaadoptować małego pieska, który nie dość, że umili czas w domu, to jeszcze zachęci do spacerów?

Komu powinno szczególnie zależeć?

Korzyści płynące z regularnych spacerów szczególnie odczuwają osoby cierpiące na przewlekłe choroby, takie jak nadciśnienie oraz cukrzyca. Badania wykazały, że regularne spacery pomagają diabetykom utrzymać stężenie glukozy we krwi na prawidłowym poziomie. Natomiast tych, którzy znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka cukrzycą, chronią przed zachorowaniem.

Z dobrodziejstw spacerów powinni korzystać też pacjenci z nadciśnieniem tętniczym. Pół godziny marszu potrafi obniżyć ciśnienie krwi o ok. 5 – 11 MmHg. Nadal nie jesteś przekonany do tej aktywności? To posłuchaj tego – spacer chroni też przed: depresją, zachorowaniem na raka piersi i raka prostaty, zmniejsza łamliwość kości, poprawia jakość snu i nastrój, wzmacnia odporność oraz wydłuża życie.

Więcej informacji na temat pozytywnych aspektów spacerów znajdziecie na stronie http://natchnieni-bieszczadem.pl