Sposoby na przyspieszenie metabolizmu


Sposoby na przyspieszenie metabolizmu
Prawdopodobnie każdy ma takiego znajomego, który je dużo, nie jest nad wyraz aktywny fizyczny i od zawsze miał świetną sylwetkę. Po drugiej stronie barykady są osoby, którym dużo trudniej niż innym jest schudnąć. Chcesz poprawić swój metabolizm, ale nie wiesz jak? Poniżej przedstawiamy kilka prostych rad. To, jak szybki mamy metabolizm zależy od wielu czynników. Na część z nich, jak na przykład uwarunkowanie genetyczne, nie mamy wpływu. Jednak zdarza się, że nasza przemiana materii zwalnia z powodu złych nawyków. Na szczęście istnieje kilka sprawdzonych sposobów, aby przyspieszyć naszą przemianę materii.

Regularne posiłki i zdrowa dieta

Zdrowa, zbilansowana dieta to podstawa, od której należy zacząć. Aby nasz organizm poprawnie funkcjonował, musimy zadbać o to, co jemy. Nasze posiłki powinny być odpowiednio zbilansowane, bogate w warzywa i owoce, białko, tłuszcze nasycone. Natomiast węglowodany powinny być jedynie dodatkiem na talerzu. Jeżeli chcemy podkręcić nasz metabolizm, to dzień powinniśmy zaczynać od śniadania. Wiele osób pomija ten posiłek, tłumacząc się brakiem czasu lub apetytu rano, jednak jest on niezwykle ważny dla naszego organizmu. Pożywne śniadanie powinno być naszą codzienną rutyną.
Drugim ogromnym błędem jest stosowanie bardzo restrykcyjnych, niskokalorycznych diet. Tak zwane głodówki, które bardzo często stosują osoby pragnące ekspresowo pozbyć się kilku kilogramów, mogą przyczynić się do spowolnienia metabolizmu. Niestety często zdarza się tak, że bez odpowiedniej wiedzy próbujemy zrzucić kilka kilogramów na własną rękę. Jeżeli zależy nam na spektakularnych efektach, to powinniśmy się udać do lekarza lub specjalisty, który odbył kurs dietetyki online. Długotrwałe stosowanie „diety cud” może wyrządzić więcej szkód niż pożytku, dlatego nie zachęcamy do ich stosowania.

Piperyna w pieprzu

Piperyna to związek chemiczny naturalnie występujący w pieprzu. To za sprawą tej substancji przyprawa jest dla nas ostra. Badania potwierdzają jej pozytywny wpływ na organizm w wielu aspektach, między innymi oddziałuje korzystnie na przemianę materii i przyspiesza trawienie. Chcąc dostarczyć większą ilość tego związku chemicznego, możemy używać częściej pieprzu lub zaopatrzyć się w środki dostępne, chociażby w aptece. Na rynku jest dostępnych wiele suplementów zawierających piperynę.

Ostre papryczki i kapsaicyna

Fani ostrych papryk zapewne wiedzą, że za ich ostrością stoi kapsaicyna. Zawartość tego alkaloidu wyrażana jest w jednostce Scoville’a (SHU). Popularna papryka Jalapeno osiąga od 2500 do 8 000 SHU, a Habanero 100 000 – 350 000. Kapsaicyna nie tylko sprawia, że zawierające ją papryki są pikantne, ale także pozytywnie wpływają na ludzki organizm. Zauważono, iż wykazuje działanie obniżające ciśnienie i, choć dla niektórych może to brzmieć jak paradoks, przeciwbólowe. Jeżeli nie należysz do entuzjastów pikantnych potraw i przeraża Cię wizja włączenia do codziennej diety ostrej papryki, podobnie jak w przypadku piperyny, możesz skorzystać z suplementów diety.

Rozgrzewający imbir

Aromatyczny imbir znany jest wielu osobom ze swego działania rozgrzewającego. Korzeń ten zawiera związek chemiczny zwany gingerolem, który wykazuje wysokie działanie biologiczne. Regularne spożywanie imbiru niesie ze sobą wiele pozytywnym skutków. Gingerol charakteryzują się działaniem antyoksydacyjnym, przeciwbólowym, łagodzi stany zapalne. Imbir wpływa pozytywnie na spalanie tkanki tłuszczowej w organizmie oraz wykazuje działania poprawiające przyspieszające przemianę materii. Podobnie, jak w przypadku wcześniej wymienionych alkaloidów, możemy wzbogacić naszą dietę o gingerol w formie naturalnej lub stosując suplementy diety.

Regularna aktywność fizyczna i masa mięśniowa

Jeżeli zależy nam na najbardziej skutecznej metodzie, to powinniśmy włączyć do naszego życia sporą dawkę ruchu. To właśnie aktywność fizyczna daje najlepsze efekty w przyspieszeniu metabolizmu. Dzieje się tak w dwojaki sposób. Po pierwsze zyskujemy przyspieszenie metabolizmu krótkotrwale,
czyli po wykonanym treningu jeszcze przez najbliższy czas nasza przemiana materii jest wyższa niż standardowo.
Drugi rodzaj jest już efektem długofalowym i zależy od ilości masy mięśniowej. Mięśnie pobierają więcej energii niż tłuszcz, dlatego osoby, które regularnie ćwiczą, mają szansę pobierać więcej energii również w spoczynku. Dodatkowo regularna aktywność fizyczna przyczyni się do poprawienia naszej sylwetki. Należy jednak zachować zdrowy rozsądek, ponieważ przetrenowanie zwiększa poziom kortyzolu. Niestety hormon stresu może zmniejszyć zużycie energii dostarczanej przez pożywienie.
Na końcu warto przypomnieć o regularnym nawadnianiu organizmu i odpowiedniej ilości snu, ponieważ również i od nich zależy czy nasz organizm będzie funkcjonował właściwie. Jeżeli zdecydujesz się na włączenie suplementacji piperyny, kapsaicyny czy gingerolu, to pamiętaj, że nie może to zastąpić zdrowej diety. Stosowanie takich środków powinno być jedynie dodatkiem. Samo wprowadzenie powyższych alkaloidów do diety nie przyniesie oczekiwanych efektów, jeśli nie zadbasz o zdrową dietę i aktywność fizyczną. Jeżeli mimo zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze i ruchu wciąż nie możesz osiągnąć wymarzonej sylwetki, warto skonsultować się z dietetykiem czy lekarzem.

Dodaj komentarz