Sposoby na zakwasy


Sposoby na zakwasy
Zakwasy, czyli kwasica mleczanowa, to naturalna reakcja organizmu na intensywny wysiłek fizyczny. Kwas mleczanowy jest produktem ubocznym przemiany materii, który gromadzi się w krwi i mięśniach w czasie wykonywania ćwiczeń. Kwasica pojawia się zazwyczaj na krótko i jest niegroźna dla organizmu. Czasem jednak zakwasy są skutkiem poważnych problemów zdrowotnych. W takim wypadku kwasica mleczanowa może być nawet zagrożeniem dla organizmu.

Przyczyny zakwasów

W czasie intensywnego wysiłku fizycznego, glukoza w mięśniach ulega przemianie w energię. Jest ona stale dostarczana do mięśni wraz z krwią. Każdy człowiek ma swój limit wytrzymałości organizmu – próg mleczanowy. To nic innego, jak stopień sprawności naczyń krwionośnych i serca. Systematyczny trening może spowodować jego podniesienie. Podczas mniej intensywnych ćwiczeń, organizm wydziela niewiele kwasu mleczanowego, który jest stale z organizmu usuwany. Wówczas człowiek jest w stanie ćwiczyć bardzo długo, bez pojawienia się zakwasów. Jednak jeśli intensywność treningu przekracza ustalony próg to w mięśniach pojawiają się zakwasy.

Objawy i leczenie zakwasów

Po przekroczeniu progu mleczanowego ćwiczący, zaczyna odczuwać zmęczenie, a same ćwiczenia stają się nieprzyjemne i trudne. Powstają zakwasy, mięśnie bolą, serce bije szybciej, a niekiedy nawet brakuje powietrza. Najbardziej zmęczone stają się partie mięśni zaangażowane w wysiłek. Dyskomfort nasila się cały czas. Po krótkiej chwili człowiek nie jest w stanie kontynuować treningu na takim samym poziomie, jak dotychczas.

Zakwasy ustępują samoistnie, bez jakiegokolwiek leczenia. Nie pozostają po nich również trwałe skutki. Kwasica mleczanowa jest zjawiskiem zupełnie normalnym w przypadku forsownego wysiłku fizycznego. Jednak dzięki regularnym ćwiczeniu można podnieść próg mleczanowy i przedłużyć czas treningu.

Zapobieganie zakwasom

Podstawą jest przede wszystkim woda. W wielu przypadkach przyczyną bólu mięśni jest bowiem ich odwodnienie. Ponadto, woda wypłukuje z organizmu wszelkie zanieczyszczenia, w tym kwas mlekowy, odpowiedzialny za ból mięśni. Kolejnym ważnym elementem jest odpowiednia dieta. Należy z niej wykluczyć kofeinę, potrawy bogate w tłuszcze nasycone oraz żywność o wysokim poziomie węglowodanów. Zamiast tego, do jadłospisu warto wprowadzić seler, brukselkę, ogórki, awokado, warzywa liściaste, a także cytrusy.

Przed każdym treningiem warto wykonać rozgrzewkę. Kilka minut biegania czy jazdy na rowerku, to najlepszy sposób na zapobiegnięcie powstawaniu zakwasów. W przypadku wymagających ćwiczeń, samo rozciąganie może bowiem nie wystarczyć. Również i po zakończeniu treningu dobrze jest wykonać coś na kształt rozgrzewki. Dzięki temu ciało wypłucze z siebie kwas mlekowy, który odpowiedzialny jest za ból mięśni po ćwiczeniach fizycznych. To niezwykle ważne w przypadku mięśni nóg.

Rozciąganie można zostawić sobie na sam koniec. Podczas niego szczególną uwagę należy poświęcić partiom ciała, wykorzystywanym podczas ćwiczeń. Ponadto warto pamiętać, że kompletny brak bólu może świadczyć o nieodpowiednim poziomie intensywności treningu.

Artykuł dzięki redakcji portalu http://zakwasy.net.pl

Dodaj komentarz