Typy otyłości: jabłko i gruszka


Typy otyłości: jabłko i gruszka
Jeżeli wiesz, że otyłość to Twój problem i wiesz, że chcesz z tym coś zrobić – zacznij już dziś! Pierwszym etapem walki jest rozpoznanie typu otyłości i podjęcie działań odpowiednich właśnie dla niej!

Otyłość niejedno ma imię

Dziś chyba każdy zdaje sobie sprawę z tego, że otyłość jest niebezpieczną chorobą. Czasem nie chcemy się przyznać, że to nasz problem – lepiej jednak stanąć z nim twarzą w twarz i rozpocząć walkę.

Musisz jednak wiedzieć, że sposoby tej walki są różne, w zależności od typu otyłości.

Kalkulator WHR

Aby dowiedzieć się, jaki typ otyłości jest naszym problemem, najlepiej jest zmierzyć się w kluczowych częściach ciała, a wyniki przeliczyć je w specjalnym kalkulatorze WHR. Informacje na temat pomiarów oraz sposobu ich interpretacji znajdziesz tutaj: https://dietadlaserca.pl/artykuly/cholesterol/kalkulator-whr-jak-mierzyc-i-interpretowac-wyniki/.

Uwaga: kalkulator WHR ma zastosowanie u osób, których BMI wynosi powyżej 25.

Otyłość typu jabłko

Jeżeli WHR u kobiet wynosi powyżej 0,8, a u mężczyzn powyżej 1, to wynik wskazuje na otyłość typu jabłko. Jest to innymi słowami nazwana otyłość brzuszna, która polega na nagromadzeniu się dużej ilości tkanki tłuszczowej wewnątrz jamy brzusznej.

Ten typ otyłości zazwyczaj spowodowany jest niedoborem żeńskich hormonów, dlatego najczęściej atakuje mężczyzn oraz kobiety w okresie menopauzy.

Otyłość tego typu jest niebezpieczna dla zdrowia przede wszystkim dlatego, że zwiększa ryzyko chorób metabolicznych. Są to m.in. zaburzenia lipidowe, nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca typu 2. Schorzenia te – w połączeniu z otyłością – mogą doprowadzić do rozwoju choroby wieńcowej, a nawet zawału serca!

Na tego typu otyłość najlepszym sposobem jest połączenie zdrowej i racjonalnej diety ze zwiększoną aktywnością fizyczną.

Otyłość typu gruszka

Jeżeli WHR u kobiet wynosi poniżej 0,8, a u mężczyzn poniżej 1, to wynik wskazuje na otyłość typu gruszka. Jest to tzw. otyłość pośladkowo-udowa, charakterystyczna dla kobiet.

Tego typu otyłość zazwyczaj nie jest aż tak groźna dla zdrowia. Nie jest powiązana z zaburzeniami metabolicznymi, jednak może powodować żylaki, problemy i zwyrodnienia układu kostno-stawowego w nogach.

Otyłość pośladkowo-udowa jest dosyć odporna na diety (nawet te najbardziej rygorystyczne) oraz wyciskające pot treningi. Pomóc mogą jedynie ćwiczenia ukierunkowane na kształtowanie problematycznych części ciała.