Waga w ciąży


Waga w ciąży
Żyjemy w czasach, w których szczupła sylwetka jest najbardziej pożądanym kanonem piękna. Dążymy do niej poddając się dietom, biegamy, ćwiczymy na siłowni. To oczywiście dobrze, że stawiamy na zdrowie, bo nadwaga na pewno nie jest dla nas korzystna. Jednak ciąża to czas, kiedy możemy tyć prawie zupełnie bezkarnie.

Dlaczego prawie? Bo objadanie się za dwoje wcale nie wpłynie korzystnie ani na kobietę, ani na rozwijające się w jej łonie dziecko. Sztuką jest, by odżywiać się w ciąży zdrowo i racjonalnie, niekoniecznie dużo. Co prawda dawniej pokutowało przekonanie, że w ciąży należy jeść za dwoje, ale należy to odłożyć między bajki: lekarze i dietetycy są w tej kwestii jednomyślni.

W pierwszym trymestrze ciąży kobieta może wręcz tracić na wadze. Dlaczego? Ponieważ jest to ten etap ciąży, w którym kobieta czuje się często źle fizycznie: dokuczają jej nudności, a czasem nawet silne wymioty. Wiele kobiet uskarża się na to, że nie ma kompletnie ochoty na jedzenie i tylko wybrane produkty nie powodują negatywnych objawów. Nie jest to powód do zmartwienia, ale jeśli wymioty są gwałtowne i męczą przez cały dzień, trzeba poinformować o tym lekarza ginekologa.

W kolejnych trymestrach ciąży kilogramy przybywają szybciej. Nie ma jednak jednej zasady, ile kobieta powinna w ciąży przytyć. Waga ciężarnej zależy od kilku czynników: wagi płodu, objętości wód płodowych, początkowej masy ciała kobiety, jej budowy i trybu życia. Drobna i szczupła kobieta może przytyć nawet 18 kg w ciąży, a jeśli przyszła mama ma nadwagę – może przytyć na przykład 7 kg i nie będzie to nieprawidłowe.

Oczywiście większość pań marzy o tym, żeby utyć tylko w obrębie brzucha, aby inne części ciała pozostały szczupłe. Może tak się zdarzyć, ale wszystko zależy od naszej budowy. Na pewno nie należy nadmiernie przejmować się ciążowymi kilogramami – są one nieuniknione i warto zaakceptować swoje zmieniające się w tym okresie ciało. Jeśli kobieta czuje przed zajściem w ciążę silny lęk przed przytyciem, powinna to skonsultować z doświadczonym psychologiem i poddać się terapii, dla dobra swojego i dziecka.

Ciąża nie powinna jednak stać się wymówką do tego, by nadmiernie objadać się słodyczami i niezdrowymi przekąskami. Nie służą one zdrowiu, a nadmiar cukru może zaowocować groźną dla zdrowia mamy i dziecka cukrzycą ciążową. Lepiej jeść często, ale małe porcje i przede wszystkim wybierać jak najmniej przetworzone produkty. Jedzenie warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych na pewno pozytywnie wpłynie na zdrowie, a waga w ciąży zwiększy się tylko tyle ile trzeba.

Zobacz również: Waga w ciąży

Facebook Comments