Wiosna bez kompleksów z kompleksem witamin


Wiosna bez kompleksów z kompleksem witamin
Wiosna to coraz dłuższe dni, ładniejsza pogoda, słońce i tego typu przyjemne „okoliczności przyrody”. Ale nie zapominajmy, że jeśli są blaski, muszą być również cienie. Mowa oczywiście o tzw. wiosennym przesileniu, na które narzeka wiele osób. Dolegliwościom sprzyja dzisiejszy tryb życia – pośpiech, stres, niewyspanie i niezbyt dobrze skomponowana dieta.

I jak tu się cieszyć wiosną?

Nic więc dziwnego, że już pierwsze dni długo wyczekiwanej wiosny przynoszą rozczarowanie i to nie kapryśną pogodą, ale własną niezbyt najlepszą formą. Co gorsza dotyczy to zarówno kondycji fizycznej, jak i psychicznej. A zatem nie tylko jesteśmy osłabieni, niewyspani, przemęczeni. Słabej formie towarzyszy równie kiepskie samopoczucie, problemy ze snem, a nawet objawy depresyjne.

Bez witamin bywa kiepsko

Oczywiście nic nie dzieje się bez przyczyny. Długi czas bez słońca, mało ruchu, dieta uboga w witaminy, mikroelementy – to tylko niektóre czynniki, które tak skutecznie obniżają nasz nastrój i nie pozwalają cieszyć się pierwszymi słonecznymi porankami i rozkwitającą zielenią. Nie bez powodu nasuwa się tu od razu skojarzenie z mądrością, która głosi, że jesteś tym, co jesz. Choć sceptycy nadal nie do końca w to wierzą, nasza dieta ma wpływ na kompleksowo rozumianą formę. A zatem menu ubogie np. w witaminy z grupy B czy magnez może zdecydowanie obniżać nastrój, wywołać rozdrażnienie i apatię. Nie mówiąc już o szerokim spektrum objawów stricte somatycznych.

Witaminy w komplecie

W tym miejscu na pewno warto nieco bliżej przyjrzeć się całej gamie witamin, których nasz organizm potrzebuje, aby sprawnie i zdrowo funkcjonować. Ważne jest, aby dostarczać mu pełen zestaw, czyli cały kompleks witamin. Oczywiście w odpowiednich proporcjach. A zatem alfabetycznie – na pewno niezbędna będzie nam witamina A, którą słusznie kojarzymy z dobrym wzrokiem. Kobiety cenią sobie retinol również za stymulowanie syntezy kolagenu, co sprzyja utrzymaniu młodej cery. Zgodnie z alfabetem należałoby omówić teraz literkę B, ale kompleks witamin B to zagadnienie, któremu warto poświęcić odrębny akapit. Przejdźmy do witaminy C (kwas askorbinowy), która stymuluje odpowiedź organizmu na stres, a to przecież nasz codzienny towarzysz. Mobilizuje siły obronne organizmu. Jest też antyoksydantem oraz działa profilaktycznie na wiele chorób – od przeziębienia, przez zaćmę po nowotwory.

Nasz kompleks witamin byłby niepełny bez witaminy D, dzięki której organizm przyswaja wapń – budulec zdrowych kości. Ale nie każdy wie, że witamina D ma korzystne działanie na układ nerwowy, kurczliwość mięśni oraz wydzielanie insuliny. Kolejna na liście jest litera E. Najbardziej znaną funkcją witaminy E jest oczywiście ograniczanie i spowalnianie procesów starzenia się skóry. Działa też na wysoką wydolność mięśni i co ciekawe – stymuluje żywotność plemników. K jak koniec listy – witamina K jest przede wszystkim odpowiedzialna za prawidłową krzepliwość krwi. I tak K jak kompleks witamin zamyka listę witamin, które mogą ułatwić przejście przez przesilenie wiosenne.

Powitaj wiosnę z kompleksem witamin B

Nie może zabraknąć również litery B. Szczególnie, że kompleks witamin B ma ogromne znaczenie dla zdrowia psychicznego oraz fizycznego. Wystarczy wiedzieć, że witaminy z grupy B mają korzystny wpływ na działanie układu pokarmowego, nerwowego, krwionośnego. Są niezbędne w przebiegu większości procesów życiowych. W przypadku witamin B suplementacja bywa bardzo istotnym elementem przezwyciężania wiosennego przesilenia, ponieważ ludzki organizm nie produkuje ich sam.

A zatem za co odpowiada kompleks witamin B? Witamina B1 wspiera działanie układu nerwowego, w szczególności w zakresie odporności na stres oraz zdolności poznawczych. Tym samym jej brak to osłabienie i brak formy. Witamina B2 zapewnia ładną, zdrową skórę i równie zdrowe, sprawne oczy. O braku witaminy B2 świadczą chociażby doskonale znane, bolesne „zajady”. Na układ nerwowy i spokojny sen wpływa z kolei witamina B3. Według badań reguluje też metabolizm i minimalizuje ryzyko chorób układu krwionośnego. Nie pomijamy witaminy B5, dzięki której pozyskujemy energię z posiłków, ponieważ syntetyzuje poszczególne ważne składniki. Uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek, hormonów i neuroprzekaźników. Witamina B6 odpowiada za syntezę aminokwasów, kwasów nukleinowych. Tym samym opóźnia starzenie i wspiera układ nerwowy. B9 czyli kwas foliowy współtworzy wszystkie komórki naszego organizmu, a jej niedobór działa niekorzystnie na kondycję psychiczną i stanowi problem w odbudowie komórek. I na koniec witamina B12,  stosowana w profilaktyce i leczeniu niedoborów czerwonych krwinek, bierze udział w ich tworzeniu. Działa na układ pokarmowy i nerwowy.

Witaminy, a zwłaszcza kompleks witamin B, to temat rzeka, a szczegółowo omówiono go w serwisie http://www.vigorup.pl/kompleksowa-rola-witamin.html. Na pewno warto zajrzeć tu na dłużej, być może skojarzymy objawy wiosennego przesilenia, z brakiem konkretnych składników, mikroelementów. Warto wówczas sięgnąć po kompleks witamin, w którym zawarte są niezbędne składniki w odpowiednich proporcjach. Nie zwalania nas to z poszukiwania witamin w pokarmach i zdrowej diety. Wiadomo, że zbilansowana dieta i odpowiednia suplementacja to rozwiązanie idealne. Nie tylko na okoliczność wiosennego przesilenia.

Facebook Comments