Wygodny materac, lniana pościel i nie tylko – jak zadbać o zdrowy sen?


Wygodny materac, lniana pościel i nie tylko – jak zadbać o zdrowy sen?
Wydajny sen zgodny z rytmem dobowym pozwala na regenerację organizmu i nabranie sił do podejmowania kolejnych wyzwań. Wygodne łóżko, miękka, przyjemna w dotyku pościel i wyciszone oraz zaciemnione pomieszczenie do optymalne warunki do nocnego wypoczynku. Poznaj zasady, które pozwolą Ci uniknąć problemów ze snem, budzić się wypoczętym i pełnym nowej energii.
 

Czym jest sen dla naszego organizmu?

 Sen jest jednym z elementów rytmu dobowego organizmu, następującym cyklicznie. W czasie snu występuje bezruch, zniesienie świadomości, pojawiają się marzenia senne. Sen, w przeciwieństwie do śpiączki, jest w pełni odwracalnym stanem pod wpływem działania bodźców zewnętrznych.
Długość snu nie jest wielkością stałą i zależy od stopnia zmęczenia organizmu, pory zaśnięcia, stanu zdrowia, wieku. Prawidłowy sen często uzależniony jest także od czynników zewnętrznych. Wygodny materac i poduszka zapewnią odpowiednie podparcie dla całego kręgosłupa oraz ciała. Lniana pościel jest przewiewna i dobrze utrzymuje ciepło, dlatego zwiększy komfort snu.
U dorosłego człowieka najczęściej czas snu wynosi 7 godzin. Zdarza się jednak, że niektórzy potrzebują więcej, a innym wystarcza zdecydowanie mniej godzin. Ważne jest, by spać tyle, ile potrzebuje organizm do całkowitego zregenerowania i nabrania sił.
 

Jak zadbać o prawidłowysen?

Odkąd wynaleziono zegarki z budzikami, długość snu stała się niezależna od indywidualnych potrzeb. Zdarzają się sytuacje, w których jesteśmy zmuszeni spać krócej, niż byśmy chcieli. To niestety nie zawsze korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Z tego powodu warto zadbać, by sen był komfortowy. To przedłoży się na wypoczęcie organizmu i jego sprawne funkcjonowanie przez cały dzień.
 Dobry sen

Wydajny sen – pamiętaj o podstawowych zasadach

 Chcesz wstawać wypoczęty i pełen energii? Zadbaj, aby wdrożyć i wypracować sprawdzone nawyki:
• staraj się kłaść spać codziennie o tej samej porze, by uregulować dobowy rytm,
• nie stawiaj tykającego zegarka w pobliżu łóżka – dźwięk wydawany przez urządzenie utrudnia szybkie zaśnięcie, dlatego na nocnej szafce lepiej postawić ramkę ze zdjęciem lub inne ozdoby. Tanie dekoracje do domu mogą nadać Twojej sypialni naprawdę niepowtarzalnego charakteru, ale musisz dobrać elementy, które będą harmonizować ze stylem całego wystroju,
• nie staraj się zasnąć na siłę – w razie trudności z zaśnięciem napij się ciepłego mleka przed snem lub chwilę poczytaj,
• przed położeniem się do snu nie pij kawy, herbaty czy alkoholu – te napoje działają zbyt pobudzająco na organizm,
• ostatni posiłek zjedz przynajmniej na 3 godziny przed snem – to zapobiegnie uczuciu ciężkości w żołądku, które może utrudniać zasypianie,
• postaraj się nie zasypiać w ciągu dnia – godzinna lub dłuższa drzemka w dzień może spowodować bezsenność w nocy,
• prowadź zdrowy tryb życia, wykonuj ćwiczenia fizyczne, stosuj zdrową dietę i unikaj stresujących sytuacji,
• dostosuj natężenie światła – gdy mieszkasz przy ruchliwej ulicy, kup rolety, które pozwolą Ci osłonić wnętrze sypialni przed ostrym światłem latarni,
• wywietrz sypialnię przed snem – optymalna temperatura w sypialni to 18-21 stopni C.

Zdrowy, prawidłowy i odpowiedniej długości sen ma kluczowy wpływ na fizjologię żywego organizmu. Według naukowców, sen ma ogromne znaczenie dla układu nerwowego oraz wpływa na prawidłową pracę mózgu. Okazuje się, że prawidłowy sen ma również wpływ na pamięć i prawdziwe wspomnienia, co oznacza, że osoby niewysypiające się lub mające zaburzenia snu są narażone na dekoncentrację, tworzenie fałszywych wspomnień, na podejmowanie pochopnych, ryzykownych decyzji i wiele innych niekorzystnych sytuacji. Dlatego warto starać się, aby Twój nocny wypoczynek był odpowiednio długi, spokojny i w pełni regenerujący organizm.

Dodaj komentarz