,,Wyjdź na spacer, pobiegaj’’- to naprawdę nie pomoże osobie w depresji


,,Wyjdź na spacer, pobiegaj’’- to naprawdę nie pomoże osobie w depresji
Prawie półtora miliona Polek i Polaków cierpi z powodu depresji. Zakładając, że postęp technologiczny będzie parł do przodu, a relacje międzyludzkie będą ulegały degradacji- chorych może być w najbliższych latach tylko więcej. Pomimo, że depresja jest choroba poważną i bywa śmiertelna, wciąż wiele osób nie ma przekonania do leków przeciwdepresyjnych i psychoterapii. Mało tego- wokół tego zaburzenia psychicznego panuje tyle stereotypów, że osoby cierpiące z tego powodu bardzo często nie otrzymują profesjonalnej pomocy.

Depresja depresji nie równa

Na samym początku warto przybliżyć konstrukt psychologiczny zwany triadą depresyjną. Według tej teorii osoba w depresji myśli negatywnie o: sobie, przyszłości i świecie. Jest to charakterystyczny element wszystkich rodzajów depresji. Osoby chorujące na depresję cechują takie emocje, jak lęk, poczucie winy, wstyd oraz gniew. Bardzo często pojawiają się też myśli samobójcze, które mogą prowadzić do podejmowania prób samobójczych.

Obniżenie nastroju jest kluczowym objawem depresji. Prowadzi do szeregu kolejnych trudności w funkcjonowaniu, między innymi również w aktywności seksualnej.

Depresja zazwyczaj przejawia się w zmniejszeniu energii i pobudliwości. Choroba może prowadzić do znacznego spowolnienia osoby, przez co może być odbierana, jako flegmatyczna i leniwa. Jednakże- depresja depresji nie równa. Założenie, że każda osoba z depresją zachowuje się tak samo, jest z góry błędne i krzywdzące. Niektóre osoby przejawiają na przykład tendencję do objadania się i przesypiania bardzo dużej liczby godzin na dobę, podczas gdy inne- mają zaburzenia odżywiania i cierpią na bezsenność.

Ważne jest, aby pamiętać, że niektóre osoby w depresji nie przejawiają typowych objawów natury psychicznej, lecz odczuwają np. pewnego rodzaju bolesności- nazywa się ten rodzaj depresją maskowaną. Nie jest też tak, że osoba z tym zaburzeniem nastroju jest zawsze smutna- mogą się jej zdarzać lepsze momenty, nawet śmiech- ale nie oznacza to, że nagle ,,ozdrowiała’’.

Depresja

Co NIE POMAGA osobie z depresją

#1 WEŹ SIĘ W GARŚĆ

Depresja nie jest oznaką słabości- każdy i każda może kiedyś zapaść na tę chorobę. Nawet najsilniejsze osoby i stereotypowo uznawane za silne, jak np. bokser Mamed Khalidov, który niedawno ujawnił, że zmaga się z tym zaburzeniem. Osoba w depresji nie ma siły ,,wziąć się w garść’’, zatem mówiąc do niej w ten sposób- tylko pogłębiasz jej cierpienie.

#2 UŚMIECHNIJ SIĘ

Uśmiech jest bardzo ważny- w niektórych częściach świata (np. w Indiach) praktykuje się jogę śmiechu. Warto ćwiczyć uśmiechanie się, bo na pewno polepsza to nastrój- jednak depresji nie wyleczy. Co z tego, że na twarzy pojawi się uśmiech, jeżeli za tą miną będzie ogromne cierpienie?

#3 INNI MAJĄ GORZEJ

Oczywiście, na świecie są wojny, kataklizmy i śmiertelne zarazy- jednak dla każdej osoby jej problem, nawet najmniejszy, jest najważniejszy. Osoba z depresją powinna przede wszystkim wzbudzić w sobie poczucie

#4 ZNAJDŹ SOBIE ZAJĘCIE

Nie wszystkie osoby z depresją korzystają ze zwolnień lekarskich, czy popadają w apatię. Depresja ma wiele twarzy i są też osoby, które są w pełni aktywne. Co jest ważne- uciekanie od swoich emocji i zatracanie się w pracy, czy obowiązkach nie jest prozdrowotne. Stłumione emocje będą musiały i tak znaleźć ujście, co tylko zaostrzy objawy depresji.

#5 SAM JESTEŚ SOBIE WINNY

Istnieją podwójne standardy odnośnie zapadalności na różne schorzenia. O ile w przypadku zapalenia płuc nie obwinia się o to danej osoby, o tyle w przypadku depresji często mówi się osobie chorej, że to jej wina. Nie można negować tego, że tryb życia może potęgować ryzyko depresji, jednakże dopiero w połączeniu z problemami natury neurologicznej i podatnością genetyczną, mogą zaowocować pojawieniem się tego zaburzenia. Osoba obarczona poczuciem winy za swoją depresję, staje się coraz bardziej zamknięta w sobie i przepełniona negatywnymi emocjami, co może tylko pogarszać jej stan.

#6 NIE BIERZ LEKÓW- ZMIENIAJĄ OSOBOWOŚĆ

Środki farmaceutyczne obecnie stosowane w leczeniu depresji posiadają znikomą listę skutków ubocznych. Większość psychiatrów i psychiatrek przepisuje leki, które nie uzależniają i są w pełni bezpieczne. Wśród skutków ubocznych leków przeciwdepresyjnych rzeczywiście pojawiają się dysfunkcje seksualne, czy problemy z utrzymaniem masy ciała- ale o wiele większe szkody wyrządzić może nieleczona depresja.

#7 KIEDYŚ LUDZIE NIE MIELI DEPRESJI

Zaburzenia nastroju towarzyszyły ludzkości od zawsze- nie były tylko rozpoznawane i leczone. Nazywano je kiedyś inaczej, osoby depresyjne uznawano za nienormalne, czy przewrażliwione. Gdy popełniano samobójstwa, uważano takie osoby za słabe- dzisiaj mamy wiedzę i narzędzia do tego, aby diagnozować depresję i podać ją odpowiedniej terapii.

#8 MYŚL POZYTYWNIE

Biologicznym podłożem depresji jest niedobór serotoniny, na który żadnego wpływu nie ma pozytywne myślenie. Osoba w depresji myśli negatywnie o świecie, przyszłości i o sobie. Radzenie jej, aby spróbowała myśleć pozytywnie, nawet, jeśli wynika ze szczerej chęci pomocy- jest nieracjonalne. Wysiłek wkładany w pozytywne myślenie, który jednak nie przyniesie skutku, może tylko sfrustrować i dodatkowo zasmucić osobę w depresji.

#9 WYMYŚLASZ

Twierdzenie, że depresja jest stanem wymyślonym jest błędne w świetle wyników badań naukowych. Potwierdzono specyficzne zmiany w mózgach osób cierpiących na depresję. W badaniach psychologicznych osoby z depresją przejawiają charakterystyczne dla siebie objawy.

#10 TWOJA DEPRESJA MNIE WYKAŃCZA

Faktem jest, że życie z osobą z depresją nie należy do łatwych. Może pojawić się u bliskich frustracja i złość na chorego/chorą. Warto, więc zadbać także o swój komfort psychiczny i zamieniać się opieką, czy pozwolić sobie na odpoczynek. W żadnym wypadku nie można obarczać osoby z depresją winą za swoje złe samopoczucie.

Co w takim razie pomaga?

Dla osoby cierpiącej psychiczne największą pomocą będzie po prostu Twoja obecność. To jest największa i najpiękniejsza rzecz, którą możesz zrobić-przebywanie z osobą z depresją, bycie z nią tu i teraz. Profesjonalne wsparcie medyczne i psychologiczne to jedno, ale sieć wsparcia wśród najbliższych i znajomych, może bardzo wiele zdziałać i poprawić nastrój osoby. Ważne jest też aktywne słuchanie tego, co osoba mówi. Bez oceniania i komentowania, po prostu zrozumienie i bezwarunkowa akceptacja. Akceptowanie emocji i przeżyć osoby chorej- bez nakładania na nie swojego filtru osoby neurotypowej (bez zaburzeń psychicznych). Oczywiście też nienegowanie tego, co osoba mówi- komentarze w stylu ,,nie jesteś wcale smutna, tak Ci się tylko wydaje’’, to właśnie negowanie odczuć drugiej osoby.

Autor artykułu:
Artykuł przygotował psycholog, seksuolog Dominik Haak z Warszawy.

Facebook Comments