Z czego wynikają zaburzenia snu?


Z czego wynikają zaburzenia snu?
Trudności w zasypianiu, częste przebudzanie, niska jakość snu – to problemy, na które skarży się coraz więcej Polaków. Jak pokazują statystyki, bezsenność może dotyczyć nawet 50% naszego społeczeństwa. I choć wielu chorych bagatelizuje to schorzenie, powinniśmy pamiętać, że prawidłowy sen jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, ułatwia mu bowiem regenerację, zarówno na poziomie fizycznym, jak i psychicznym. Utrzymujące się zaburzenia snu prowadzą więc do chronicznego zmęczenia, drażliwości oraz kłopotów z pamięcią i koncentracją. Nieleczona przewlekła bezsenność może także stać się przyczyną innych, poważnych schorzeń takich jak nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca czy cukrzyca.

Skąd się biorą problemy ze snem?

Istnieją dwa typy bezsenności: pierwotna i wtórna. Bezsenność pierwotna pojawia się zwykle samoistnie, czyli bez konkretnej przyczyny, lub na skutek długotrwałego stresu, będącego wynikiem trudnych życiowych doświadczeń. Bezsenność wtórna natomiast rozwija się jako schorzenie towarzyszące takim chorobom jak astma oskrzelowa, zapalenie stawów, refluks żołądkowo-przełykowy czy przewlekłe zespoły bólowe. W obu tych przypadkach sprawę często pogarszają niezdrowe nawyki zaburzające higienę snu: stosowanie pobudzających używek (np. picie dużej ilości kawy), niedbanie o komfort wypoczynku (niewygodny materac, zbyt wysoka temperatura w sypialni itp.) czy nieodpowiednia dieta (obfite, ciężkostrawne posiłki). Są to tzw. czynniki utrwalające problemy ze snem. Niezależnie od tego, czy bezsenność ma charakter pierwotny, czy też wtórny, nie powinniśmy jej bagatelizować. Niezwlocznie udajcie się do specjalisty, który oceni Wasz przypadek i przygotuje najlepszą metodę leczenia dostosowaną do Waszych potrzeb. 

Co zrobić z bezsennością?

Bezsenność można próbować zwalczać na różne sposoby. W przypadku krótkotrwałych, nieutrwalonych jeszcze zaburzeń snu, skuteczne mogą okazać się takie sposoby jak medytacja relaksacyjna lub ziołowe tabletki z melatoniną. Nie poradzą sobie one jednak z bezsennością przewlekłą, która wymaga bardziej specjalistycznego podejścia. Najlepsze efekty przynosi leczenie bezsenności przewlekłej za pomocą terapii poznawczo-behawioralnej prowadzonej przez terapiabezsennosci.pl, czyli leczenie polegające na rozpoznaniu i modyfikacji schematów utrudniających zasypianie i pogarszających jakość snu. Takie leczenie bezsenności jest zdrowe i bezpieczne, ponieważ nie wywołuje żadnych efektów ubocznych. Co więcej, daje trwałe rezultaty satysfakcjonujące chorego.

Dodaj komentarz