Zajęcia fitness dla młodych mam – jak wrócić do formy po ciąży?


Zajęcia fitness dla młodych mam - jak wrócić do formy po ciąży?
Ciąża jest pięknym, ale jednocześnie wyjątkowo wymagającym okresem w życiu każdego człowieka. Wiele kobiet wydaje się zdruzgotanych tym, jak zmienia się ich ciało – przede wszystkim nadmiarem kilogramów, które pozostają do zrzucenia już po wyczerpującym porodzie. W pierwszych tygodniach jest tyle pracy przy dziecku, że mama rzadko kiedy zajmuje się odpowiednio sobą. A jednak nie wszystkie kobiety w tym okresie chudną – można nawet rzec, że dzieje się tak u mniejszości pań, albo spadek kilogramów jest niewielki. Jeśli przed ciążą kobieta sporo ćwiczyła, z pewnością będzie jej łatwiej wrócić do formy – ale z kolei trudniej było jej znieść przymusową przerwę i może teraz czuć się mało komfortowo z wałeczkami tłuszczu na ciele. Po narodzinach dziecka można wrócić rzecz jasna na zajęcia fitness i w ten sposób krok po kroku odzyskiwać swoją piękną sylwetkę. Trzeba to jednak robić w przemyślany, odpowiedni sposób – tylko dzięki temu będzie to zdrowy, bezpieczny spadek wagi! Wyjaśniamy na czym to wszystko polega!

Pierwsze chwile po porodzie

Przede wszystkim powrót do aktywności fizycznej powinien być prowadzony w odpowiednim tempie. Nie można od razu udać się na zajęcia wymagające dużego wysiłku – sam poród był wielkim wysiłkiem i jako taki daje kobietom prawo do solidnego odpoczynku. Wiele zależy również od tego jaki był to poród – czy siłami natury, czy też było to może cesarskie cięcie. Po tym drugim powrót do formy niestety trwa dłużej – trzeba bowiem działać ostrożnie, by nie uszkodzić gojących się ran i szwów. Specjaliści są zgodni, że odpowiednią chwilą na rozpoczęcie pierwszych, lekkich jeszcze ćwiczeń, jest 6 tydzień po porodzie. U kobiet po cesarce warto poczekać do 8-9 tygodnia. Warto zacząć od domowej gimnastyki – na przykład podnoszenia ciężarków. Stopniowo możemy wprowadzać cięższe ćwiczenia. Będziemy gubić około 1-2 kilogramy tygodniowo, chyba że niewłaściwą dietą będziemy sabotować swój własny wysiłek.

Trening specjalnie dla mam

Warto przedyskutować z lekarzem kwestie przyjścia na trening fitness na specjalistyczną siłownię. Oczywiście, zaczynamy również od ćwiczeń na przeróżnych przyrządach, a dopiero później możemy wybrać się na zajęcia. Chyba że znajdziemy takie, które są kierowane ściśle do młodych mam. Specjalistka czy specjalista będą wówczas prowadzić cały trening na tyle bezpiecznie i spokojnie, by nic się nie stało. Istnieje nawet coś takiego jak fizjoterapia poporodowa, dzięki której można uchronić się przed wystąpieniem licznych dolegliwości, jakie czasem doskwierają młodym matkom. Jakich? Na przykład nietrzymanie moczu czy problemy natury seksualnej.
Wyjątkowo ważne jest wykonywanie specjalnych ćwiczeń, które zapobiegną zaniedbaniom w tych sferach – jakie z wiekiem będą się tylko pogłębiać. Od lekkich ćwiczeń przechodzimy zawsze do tych coraz intensywniejszych. Dzięki temu po pewnym czasie będziemy mogły się cieszyć piękną sylwetką – jak sprzed ciąży. Nie warto narzekać, że nie ma czasu na ćwiczenia, lecz ćwiczyć gdy dziecko zaśnie, albo gdy jest pod opieką innej osoby. Niech zajmie się nim ojciec, babcia – przecież mama nie może być przywiązana do niego cały czas! Wykorzystajmy te chwile również do wykonywania ćwiczeń – choćby tak drobnych, jak napinanie mięśni brzucha.

Artykuł powstał we współpracy z samocentrum.com