Zdrowe owoce suszone


Zdrowe owoce suszone
Obecność owoców w diecie jest zalecana przez lekarzy i dietetyków, dlatego wiele osób ich suszoną formę uznaje za zdrową i bezpieczną. Suszone owoce są przecież składnikiem wielu zdrowych mieszanek śniadaniowych (musli), a ich opakowania leżą często na półkach ze zdrową żywnością. Ta mała słodka przekąska faktycznie ma wiele prozdrowotnych zalet, ale ma też wady, o których powinny pamiętać szczególnie osoby dbające o linię.

Bogate źródło składników odżywczych i kalorii

Poddane procesowi suszenia owoce nie tracą swoich cennych witamin i minerałów, dlatego uznawane są za zdrową przekąskę. Jedząc je można dostarczyć organizmowi dużej ilości witaminy C, A, witamin z grupy B (szczególnie witaminy B1) oraz witaminy K, a także wielu cennych minerałów m.in. magnezu, potasu, żelaza, manganu, wapnia oraz miedzi. Podobnie jak świeże owoce, te suszone są bogate w przeciwutleniacze, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników odpowiedzialnych za rozwój wielu chorób i starzenie. Suszone owoce zawierają również dużo błonnika i w większości przypadków mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu są korzystne dla osób dbających o linię. Należy jednak pamiętać, że średnio w małej paczce znajduje się 100 g tej pysznej przekąski, która ma aż 300 kcal.

Sposób produkcji owoców suszonych

Owoce suszone sprzedawane są w paczkach lub na wagę. Można je dostać w każdym sklepie spożywczym, w sklepach ekologicznych, a także na bazarze. Do najczęściej suszonych gatunków owoców należą: winogrona (rodzynki), śliwki, morele, żurawina, figi, daktyle oraz jagody goji. Z pozoru owoce oferowane przez różnych producentów niewiele się między sobą różnią poza ceną. Niestety te najtańsze są najczęściej produkowane z owoców pochodzących z dużych plantacji, na których stosuje się pestycydy. Dodatkowo wielu producentów stosuje do konserwacji owoców dwutlenek siarki, który spożyty w zbyt dużych ilościach może wywołać nieprzyjemne dolegliwości żołądkowe i być groźny dla astmatyków. Najbezpieczniejsze i najzdrowsze są więc owoce ekologiczne. Można je rozpoznać po mniej atrakcyjnej barwie i lepszym smaku. Przykładowo morele suszone niesiarkowane są co prawda ciemniejsze od tych siarkowanych i nie mają tak intensywnie pomarańczowego koloru, ale są także od nich dużo bardziej słodkie i aromatyczne.

Kiedy najlepiej sięgać po suszone owoce?

Owoce powinno się jeść codziennie, ale najlepiej jest wybierać te świeże i sezonowe. Suszone owoce można traktować jako niewielką przekąskę zjadaną między posiłkami albo jako zdrowy substytut ciastek czy batoników. Aby maksymalnie wykorzystać prozdrowotne właściwości suszonych owoców, warto sporządzać mieszanki różnych gatunków i dodawać do nich także orzechy. Takie własne kompozycje można dodawać małymi garściami do porannej owsianki lub schrupać na drugie śniadanie. Umiar w spożywaniu suszonych owoców zalecany jest nie tylko ze względu na ich wysoką kaloryczność, ale także dlatego, że przez wysoką zawartość błonnika oraz sorbitolu mogą powodować biegunki.

Artykuł przygotowany przez sklepagnex.pl w którym kupicie owoce suszone bez chemii