Zdrowie na codzień!


Zdrowie na codzień!
Zdrowie jest jedną z najcenniejszych wartości w życiu, jednakże nie zawsze docenianą z dnia na dzień. Jan Kochanowski pisał: „Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz aż się zepsujesz”. Dopiero po jego utracie człowiek zauważa co tak naprawdę ono oznacza i jaką rolę odgrywa w życiu. Częściowo geny decydują o stanie zdrowia i człowiek nie ma wpływu na zmianę tego czynnika – dostajemy go w „spadku” po naszych przodkach. Ale nie jest on decydujący – w większości za zdrowie odpowiada sposób odżywiania, aktywność fizyczna oraz unikanie stresu i czynników szkodliwych.
Odpowiednia i zbilansowana dieta stanowi jeden z fundamentów decydujących o stanie zdrowia. Odżywianie dostarcza organizmowi niezbędnych substancji w postaci witamin i mikroelementów. Zalecanym jest spożywanie pięć razy dziennie warzyw i owoców, które są bogate w witaminy i sole mineralne. Spożywanie posiłków powinno odbywać się według schematu: I śniadanie, II śniadanie, obiad, deser oraz kolacja. Pomiędzy posiłkami należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu przy wykorzystaniu wody mineralnej. Człowiek w ciągu dnia powinien wypijać w granicach półtora do dwóch litrów.
Na rynku istnieje wiele wód mineralnych, należy jednak wybierać te cechujące się wysokim stężeniem jonów wapnia, magnezu oraz wodorowęglanowych. Aktywności fizycznej szczególnie tej na świeżym powietrzu nie należy unikać, gdyż bardzopozytywnie wpływa ona na ogólne samopoczucie, ciśnienie krwi, poziom cukru i cholesterolu a także ogólną sprawność układu immunologicznego. Za to unikać należy przede wszystkim stresu. Ta pozostałość ewolucyjna chroniła ludzi przed sytuacjami zagrożeń fizycznych. Substancje takie jak adrenalina i kortyzol zostały wtedy „spalone” podczas obciążenia fizycznego.
Stres w obecnych czasach już tego nie dotyczy, jest on w głównej mierze na podłożu psychologicznym co oznacza, że
substancje wydzielane przez organizm (hormony stresu) krążą w ustroju będąc toksyczne dla organizmu (m. in. dlatego człowiek ma problem z pamięcią w sytuacjach bardzo stresowych). Gdy stres jest przewlekły to stanowi destruktywne działanie dla organizmu i przyczynia się w powstawaniu wielu różnorakich chorób. Unikać należy także czynników takich jak: picie alkoholu, palenie tytoniu, przebywanie w strefach silnych natężeń pól elektromagnetycznych, narażenia na wdychanie pyłów, zapachów emalii, rozpuszczalników, oprysków chemicznych stosowanych w rolnictwie oraz spalin itp.
Wskazany jest relaks i odpowiednia ilość snu od siedmiu do ośmiu godzin na dobę, gdyż organizm ma wtedy czas na
regenerację.
Zastosowanie powyższych zasad nie da nam stu procentowej gwarancji na zachowanie dobrego stanu zdrowia przez długie lata, jednak biorąc pod uwagę opracowania naukowe lub przykłady z dnia codziennego warto mieć na uwadze wyżej wymienione czynniki – człowiek na prawdę może w dużej mierze decydować o swoim zdrowiu.

Facebook Comments